Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39973 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

masyngel  
#697533 Douglas Adams var fantastisk, jag började dock med Kurt vonnergut, Joseph heller, Norman mailer, k arne Blom samt Kafka...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

masyngel  
#697534 Plus hundratals kioskdeckare, med rosa sidor på slutet...

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Lars Lundqvist SLU  
#697557 ”Adjöss och tack för fisken”. 😀

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

janeri  
#697721 ”Spelaren Christian Günther. Sverige under andra världskriget” av Henrik Arnstad. En fascinerande redogörelse för Sveriges regerings och förvånansvärt ofta just/huvudsakligen Gunthers ställningstaganden dag för dag under hela andra världskriget.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#697746
JensSkoog skrev:Har varit lite tyst i den här tråden en tid, men just nu passar
det väl med några bra tips om läsvärda böcker.
Fick den här hem från Bokus igår. Tog sin tid, men
Norpost hittade vägen hit :surp:
1611949822_2021.01.29_cornwell.jpg

Sista och trettonde boken i serien om Uthred av Bebbanburg som handlar
om samlingen av England och kampen emot vikingarna. Mycket läsvärdiga
böcker tycker jag. :-bd :-bd :-bd

Håller med 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#697760
Lars Lundqvist SLU skrev:”Adjöss och tack för fisken”. 😀


👍

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Josephine  
#698011 Igår sträckläste jag en bok från pärm till pärm vilket inte händer så ofta numera.
Av Walter Tewis "The Queens Gambit".
Nej, jag har fortfarande inte sett Netflix-serien, men jag vill göra det. Om den är ens en bråkdel
så bra som boken var så är den sevärd (fast det säger alla).

Däremot undrar jag om den som aldrig har spelat eller uppskattar schack hade kunnat njuta av boken på samma sätt?
(På film blir det ju en annan femma för då kan ju även den oinvigde se bräde och pjäser.)

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#698012
Josephine skrev:Igår sträckläste jag en bok från pärm till pärm vilket inte händer så ofta numera.
Av Walter Tewis "The Queens Gambit".
Nej, jag har fortfarande inte sett Netflix-serien, men jag vill göra det. Om den är ens en bråkdel
så bra som boken var så är den sevärd (fast det säger alla).

Däremot undrar jag om den som aldrig har spelat eller uppskattar schack hade kunnat njuta av boken på samma sätt?
(På film blir det ju en annan femma för då kan ju även den oinvigde se bräde och pjäser.)

Serien måste du se, den är väldigt bra

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Josephine  
#698018
sundelius skrev:
Josephine skrev:Igår sträckläste jag en bok från pärm till pärm vilket inte händer så ofta numera.
Av Walter Tewis "The Queens Gambit".
Nej, jag har fortfarande inte sett Netflix-serien, men jag vill göra det. Om den är ens en bråkdel
så bra som boken var så är den sevärd (fast det säger alla).

Däremot undrar jag om den som aldrig har spelat eller uppskattar schack hade kunnat njuta av boken på samma sätt?
(På film blir det ju en annan femma för då kan ju även den oinvigde se bräde och pjäser.)

Serien måste du se, den är väldigt bra


Ja boken är spännande. Möjligen tyckte jag att Jolenes karaktär var lite stereotyp, men berättelsens styrka ligger i händelseförloppet och huvudpersonen. Ocksa beskrivningarna av schackspel var fin att läsa, hur topp-spelarna för det mesta även maste halla sig i fysiskt bra skick för att hjärnan ska vara skarp. Hur schack är en nationalsport i Ryssland (och även i övriga östeuropa). Nagon som vet pa rak arm ifall en kvinna ännu har vunnit schack-VM? (jag tror inte det, maste googla ;-)

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698123
1612207280_0002035455.jpg
1612207280_0002035455.jpg (13.45 KiB) Visad 279 gånger

https://www.storytel.com/se/sv/books/20 ... nsen-Hotet

Tipsar om en till bok av Daniel Åberg, nyligt nominerad i Spänningsklassen på Storytels tävling.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Arso  
#698240 Läser hela the Wheel of times serien ihoptryckt till en bok i min ebook läsare. Passerade 4000 sidor I förra veckan så nu är det bara typ 7000 sidor kvar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#698248
Arso skrev:Läser hela the Wheel of times serien ihoptryckt till en bok i min ebook läsare. Passerade 4000 sidor I förra veckan så nu är det bara typ 7000 sidor kvar.

Tror jag gav upp halvväges, men har länge
tänkt jag skulle börja om från början igen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698272
Arso skrev:Läser hela the Wheel of times serien ihoptryckt till en bok i min ebook läsare. Passerade 4000 sidor I förra veckan så nu är det bara typ 7000 sidor kvar.


Läste de fyra första böckerna men det tog ett tag mellan varje bok så jag upptäckte att jag inte hade en susning om vilka karaktärer som gjort vad så jag gav upp.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skogsfix  
#698289 Heiman- Ann-Luise Bertell
Bästa på länge

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

masyngel  
#699204 Jag såg Jens kommentar om farbrodern.
För något år sedan fick jag en ny vän, från Norrtälje, några år äldre än mig.

Hans far var på sjön under kriget i svenska handelsflottan.

Fadern var med om att ge bredsida, plöja ner flyktingar... på Östersjön. Kort sagt göra köttfärs av folk.

Han blev galen, familjen rymde.
Sedan skjöt han sig.

Sonen är en av de finaste människor jag mött...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).