Skogsnyheter

Norra gör som Södra - satsar på massa

26 inlägg 7713 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

ips 301  
#683558 troligtvis är inte affären nåt som gynnar nån medlem,,,,verkar långsökt,,,,

Elmia
Avatar Fallback

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

träis  
#683622 Enligt press meddelandet så kommer importen minska och inköp av massaved i Norrland öka så bör avsättningen bli bättre och därmed bidra till högre marknadspris i Norrland. Det har varit en hel del negativa händelser på massaveden i detta område sista tiden. Om sedan bruket kommer genera vinst till norra skogsägarna så kommer det vara ännu bättre såklart. Känns svårt att så här tidigt uttala sig om vad som är bäst för medlemmarna i norra. Kanske det blir större risk men också större möjlighet till framtida vinst delning vid bra massatider likt södra. Själv så tycker jag det är kul att norra vågar satsa på svenskt skogsbruk och troligtvis kommer det att vara viktigt.
Träis

Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

GUNNAR JOHANSSON  
#697844 Jag förstår inte tanken här. Över 100 år så har det alltid varit mer lönsamt att äga skogsmark än att äga massaindustri. Varför ska man då sälja skog för att köpa 30% i massatillverkare? Med 30% ägarandel så kan man inte erhålla koncernbidrag eller i övrigt styra kassaflödet,man kan bara hoppas att huvudägaren ger generösa utdelningar.Samtidigt innebär det stor risk och stora fortsatta investeringar. Jämförelsen med Södra haltar eftersom Södra själva har ägandet av sina massafabriker. Skogsägarrörelsen har tidigare försökt investera i skogsindustri med NCB och Gunnar Hedlund. Det blev en fullständig ekonomisk katastrof. Det hade varit bättre att göra ett avtal om att garantera viss försäljning till Husum av massavirke, inte att sälja skog. Dessutom borde en så här stor affär som man enligt vice vd Mats Boström velat göra i 15 år ha förankrats hos oss medlemmar. Samtidigt som sågverken gör sitt bästa resultat på många år så lägger Norra ner sågverket i Östavall. Hur tänker man?

Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

Torbjörn Johnsen  
#697873 Jag håller med om att det är en konstig prioritering. Utifrån skogsägarnas (medlemmarnas) ekonomi borde det ju ha varit bättre att satsa på vidareförädling av timmer? Med den starka trend som finns inom träbyggande så skulle man ju t ex ha kunnat investera i en KL-träanläggning vid befintligt sågverk.

När Storaenso byggde sin anläggning i Grums (ca 100 000 m3 KL-trä/år och en av de största i Sverige) kostade den runt 500 miljoner. För sina 30% i Metsä betalade Norra Skog drygt 1 mlijard i cash och ännu mer via aktieköp om ca 1,6 miljarder. För dessa pengar hade Norra troligen kunnat bygga ett par tre KL-träanläggningar och varför inte även en stor OSB-fabrik som gjort byggmaterial av massaveden istället för att fortsätta "ge bort" den till marknadspris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

hfab  
#697874 Prioriteringen gynnar måhända någon i styrelsen?
Jag har mycket svårt att se logiken i att dessa affärer gynnar oss medlemmar

Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

Torbjörn Johnsen  
#698203 Jag kan inte låta bli att reagera över ett uttalande som Norras Vd Per Lärkeryd gjorde i tidningen ATL häromdagen (tyvärr bakom betalvägg). Jag vill inte citera det ordagrant av copyrightskäl men andemeningen är att Norra har studerat lönsamheten för trä- och sågverksindustri jämfört med cellulosaindustrin under de senaste dryga 10-årsperioden och då kan konstatera att vinstpengarna kommit från cellulosasidan till 80% men endast 20 % från trävaruindustrin. Norra vill ha med mer av vinstkakan och det är förklaringen till att man nu köper in sig som delägare i ett massabruk.

I dagens föränderliga Värld hade det kanske varit bättre att göra en grundlig analys av vad som kan tänkas efterfrågas de kommande 10-15 åren istället för att titta tillbaka?

Eller som en jämförelse: vi satsar på att tillverka bilar med dieselmotorer eftersom det varit det i särklass mest populära det senaste 10 åren. Eller ett mer närliggande exempel: vi satsar på att tillverka tidningspapper eftersom det varit lönsammare än trävaror de senaste 10-15 åren...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

Fredrik Reuter  
#698205 Jag håller med.
Antingen så vet Norra om något som vi andra inte gör, eller så luktar det Vänerskog...

Avatar Fallback

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

hfab  
#698266
Fredrik Reuter skrev:Jag håller med.
Antingen så vet Norra om något som vi andra inte gör, eller så luktar det Vänerskog...


Vänerskog?
Utveckla gärna.

Avatar Fallback

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

Axl  
#698278 Vad gör dom för produkter i bruket dom köpt? Det är ganska olika framtidsutsikter på olika produkter.

Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

Fredrik Reuter  
#698279 En något enkel förklaring finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nerskog

Användarvisningsbild

Re: Norra gör som Södra - satsar på massa

Torbjörn Johnsen  
#698316
Axl skrev:Vad gör dom för produkter i bruket dom köpt? Det är ganska olika framtidsutsikter på olika produkter.


Den del som Norra köpt in sig i gör bara massa. Vid samma industri finns/planeras kartongproduktion men den har inte Norra någon ägarandel i.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).