Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46675 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#695225 Båda plåtorna var spruckit ganska snyggt så jag tror det är åldern och användningstimmar som enda orsak.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695416 Såg att de är dubbla plåtar vid örat på nyare

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#695439 👍 Det ser ut mycket bättre i nyare modell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#697454 Lyckades slå sönder övre dörrutan med Arbro. Jag kan säga fick nästan hjärtslag! 😬 Det var något 30cm från huvet..

Det var ventillocket som slåg mitt i rutan så inte mer skador blev än själva glas.
Dyrt blev det inte - en ny härdad glas kostar 11€ och är fäst med gummitätnig.
Några dagar tar nog leveransen, och nu är även veckoslutet, så i morgon ska jag silvertejpa plast istället kartonglådan jag satt som akuthjälp att hålla värmen, var -8 i förmidag.😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

fendt311  
#697469 Vad bra att du inte gjorde dig illa. Otroligt att bara rutan kosta 11€. När jag hade sönder härdade sidorutan i Fendt. Skulle den kosta 4600 exklusive moms. Blev plexiglas i stället. Repig och matt blir plexiglas. Men duger som sidoruta 😊

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697541 Jag man blir lite chockad när man sitter där med glassplitter i knät o de behövs en rejäl dammsugning efteråt för splittret finns överallt 😱
När jag använde plexiglas märkte jag att de var en betydligt sämre ljudisolering än glaset

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

Valmet6400  
#697857 Var nära att det blev kalsongbyte 🚜 😀

1612104773_img_0528.jpg


1612104917_img_0529.jpg


Misstänker att rutan glidit ner en aning och efter den mycket gropiga grusvägen så blev det närkontakt och BOM!

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#697909 Det är helt möjligt 🤔. Aldrig kan man veta om det även har varit felmonterad, stora rutorna väger ju ganska mycket.
Jag vet en annan likadan traktor som också sprängde framrutan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#697931 😀 Ljudisolering också dök upp och gjorde mig fundersam 👍.
Plexiglas är värkligen nästan som växthusplast. Men går lätt att göra själv en kuperande hyttruta och även borra.

Många maskiner som inte har kuperande rutor har någon varvtal som gör resonrerande oljud.
En laminerad glas verkar dämpa detta och jag tror även lim istället tätning har någon effekt mot ljud.
Sidorutorna och takrutan på Ursusen är laminerade 6mm och limad direkt på hyttramen och det har jag varit jätte nöjd. Takrutan har en gång gått sönder och splittret höll mest fast i plasten. Lite spruckit är nuvarande glas också, men det har jag låtit vara sånt.
👍 En laminerad och limad skulle vara bäst i dörren också. Luftfilttern sitter närä hytten i denna sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697967 Skaffa lexan istället för plexiglas, för säkerhetens skull.

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

550  
#697971 Har inte funderat på det, men det kanske är så att kupade rutor ger mindre resonans. Har rätt mycket resonans på en del varvtal, men har
tänkt att det är bukplåten det beror på. Kanske rutorna bidrar också?
Annars kan man väl gå upp i tjocklek för att få tåligare ruta? Går också använda laminerat härdat glas så man slipper splittret. Fast polykarbonat kanske är en bättre investering när man kör med skördaraggregat?

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#699507 😀 Här kör jag till gallringen i vinterväg som vi byggte av dikesmassor i förra sommarn. En låg dike går hela längden ovanför vägen. Ingen grus finns närheten så det är bara tunnt lerig grundjord på vägytan men vägen tål köra försiktigt med traktor även i torra sommar tiderna.

😮 Blev lite för lång video, 7:44 fast jag mest höll videon på pause..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#700370
1613155776_img_20210212_173444.jpg
1613155749_img_20210212_173419.jpg
1613155749_img_20210212_173801.jpg

🙁 Denna konstruktion är inte bästa i världen.
Styrled (eller vad heter den) ligger låg framför axeln och blir ibland körd mot stubb eller sten.
Med för smala TOE vinkel ökar traktorns vändradie förvånads mycket. Som bästa ställ på skogkörning är så bredda vinkel att på vägkörning känns styrning redan orolig.
Inte mycket kan man göra med den i skogen men jag fick stongen lite rakare iaf. Koniska hålen på båda navsidan är slitna och nya endorna limar jag varje gång med lagerlim.
Flera år lyckades jag köra utan haveri, men nu märkte jag inte ens var den hände exakt.
😁 Hoppas kör jag inte mot samma stubb vid skotning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#700908 Jag har gallrat i moss ett par eftermiddagar nu.
😳 Måste planera nogrant vart ska köra, går att köra bara en gång och inte försöka baka. Inte mycket vända heller..
Flyttar traktorn en halvmeters steg på gång. Trycker såghus mot mark och hjälper drift, balans och styr med kran.
Spåret är blöt och fryser bra så jag försöker först öppna alla stickvägarna.
Surfplattan tålde inte kylan så jag misslyckade med traktorvideon.
Bilder av beståndet:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#701089 Lite bilder av dagens gallring.😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).