Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39322 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#697453 Har varit lite tyst i den här tråden en tid, men just nu passar
det väl med några bra tips om läsvärda böcker.
Fick den här hem från Bokus igår. Tog sin tid, men
Norpost hittade vägen hit :surp:

Sista och trettonde boken i serien om Uthred av Bebbanburg som handlar
om samlingen av England och kampen emot vikingarna. Mycket läsvärdiga
böcker tycker jag. :-bd :-bd :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

isteskog  
#697471 Läser Sara Lidmans Gruva för närvarande.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

fendt311  
#697486 Läste själv nyligen igen, Förhandlaren av Frederick Forsyth. En av favorit författare som skriver bra kriminella romaner. Annars är största favoriten. Alistair MacLean. Glömmer aldrig när jag läste San Andreas första gången. En berättelse om en jagare som är skyddsfartyg till konvojer som gick från England till Ryssland utmed Norge kust. Under andra världskriget. Med krigsmateriel, stridsvagnar och olja. En riktig skrämmande historia som man lever sig in i. Hur rädd dom var för vargflockarna (Tyskland ubåtar) och Bismarck. Tyskland slagskepp som låg och väntade i fjord i Norge. Läs boken och förstå vilken psykisk påfrestning dessa män hade. När dom tvingades köra över sina egna landsmän. Som låg i iskalla vattnet. När havet brann omkring sjömännen. Från oljefartyg som blivit torpederade. Bara för att göra lidandet kort med jagarens propellerblad.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#697495 De som gick i den konvoifarten betalade ett stort pris även om de överlevde. Min morbror var i motoren på olika skepp där genom hela kriget, och för han tog kriget aldrig slut de nästa femtio åren. Lyckligvis blev han inte fångad av alkohol, men av hårdt arbete på dagen och oroliga nätter där han vandrade vilolös mellan säng och kök, rök och kaffe.
Men han yttrade nästan aldrig något om vad han upplevde.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Lars Lundqvist SLU  
#697503
fendt311 skrev: Alistair MacLean. Glömmer aldrig när jag läste San Andreas första gången. En berättelse om en jagare som är skyddsfartyg till konvojer som gick från England till Ryssland utmed Norge kust.

Jag tror du menar "HMS Ulysses". Det var MacLeans första roman och en av hans bästa. Den handlar om en jagare som går som konvoj-eskort.

"San Andreas" handlar väl om ett sjukhusfartyg som visar sig ha ryskt guld som ballast och som tyskarna fått nys om och vill ha tag i?

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

fendt311  
#697504
JensSkoog skrev:De som gick i den konvoifarten betalade ett stort pris även om de överlevde. Min morbror var i motoren på olika skepp där genom hela kriget, och för han tog kriget aldrig slut de nästa femtio åren. Lyckligvis blev han inte fångad av alkohol, men av hårdt arbete på dagen och oroliga nätter där han vandrade vilolös mellan säng och kök, rök och kaffe.
Men han yttrade nästan aldrig något om vad han upplevde.

Tror dessa otroliga män upplevde sådana traumatiska upplevelser. Så dom ville aldrig prata om dom. Än fast dom tjänstgjorde på order. Så förlät dom aldrig sig själva. För vad dom var med om. Läs boken JensSkoog. Kanske du förstår vilken uppoffring dessa maskinister gjorde. Som fick krypa in i tunneln till propeller axeln. Bara för att för hand smörja axeln. När centralsmörjning slutat fungera. Som låg där inne och smörjer dygnet runt, ensamm.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

fendt311  
#697508
Lars Lundqvist SLU skrev:
fendt311 skrev: Alistair MacLean. Glömmer aldrig när jag läste San Andreas första gången. En berättelse om en jagare som är skyddsfartyg till konvojer som gick från England till Ryssland utmed Norge kust.

Jag tror du menar "HMS Ulysses". Det var MacLeans första roman och en av hans bästa. Den handlar om en jagare som går som konvoj-eskort.

"San Andreas" handlar väl om ett sjukhusfartyg som visar sig ha ryskt guld som ballast och som tyskarna fått nys om och vill ha tag i?

Helt rätt Lars Lundqvist. Ursäkta mig. Du har helt rätt. HMS Ulysses ska det vara. Jätte bra att du uppmärksammade det.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#697511
fendt311 skrev:Frederick Forsyth. En av favorit författare som skriver bra kriminella romaner. Annars är största favoriten. Alistair MacLean.


Bra båda dessa. Förhandlaren är ett av Forsyth's toppnummer. MacLean är väldigt ojämn. Mot slutet skrev han en del som är ganska dåligt, men San Andreas är ett klart undantag, mycket bra trots att den skrevs på 80-talet.

Noterade just att det var HMS Ulysses det gällde, ja den är nästan i särklass av hans produktion. Vilket inte hindrar att San Andreas är riktigt läsvärd också.

För min del har jag rättmycket backat ner i 1900-talets första hälft och läser gamla engelska deckare, bl a Agatha Christie, Michael Innes, John Dickson Carr/Carter Dickson och Dorothy Sayers. Har lyckat samla på mig alla deckarromaner av Agatha Christie, 66 stycken, mestadels begagnade pocketböcker. Full samling av Dorothy Sayers också. På svenska sidan Stieg Trenter. Jobbar på Michael Innes och Dickson. Så som det ser ut nu med virus, klimatlarm, konspirationsteorier och extremism på frammarsch så känns det skönt att stundtals dra sig tillbaka till en gången tid.

Senast lästa var "Dödens grindar" av Michael Innes. Just påbörjat "The Man In the Brown Suit" av Agathe Christie.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

fendt311  
#697513 Ursäkta alla. Tur att Lars Lundqvist är uppmärksam. HMS Ulysses är boken av Alistair MacLean jag vill tipsa om.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

fendt311  
#697515
totte skrev:
fendt311 skrev:Frederick Forsyth. En av favorit författare som skriver bra kriminella romaner. Annars är största favoriten. Alistair MacLean.


Bra båda dessa. Förhandlaren är ett av Forsyth's toppnummer. MacLean är väldigt ojämn. Mot slutet skrev han en del som är ganska dåligt, men San Andreas är ett klart undantag, mycket bra trots att den skrevs på 80-talet.

Noterade just att det var HMS Ulysses det gällde, ja den är nästan i särklass av hans produktion. Vilket inte hindrar att San Andreas är riktigt läsvärd också.

För min del har jag rättmycket backat ner i 1900-talets första hälft och läser gamla engelska deckare, bl a Agatha Christie, Michael Innes, John Dickson Carr/Carter Dickson och Dorothy Sayers. Har lyckat samla på mig alla deckarromaner av Agatha Christie, 66 stycken, mestadels begagnade pocketböcker. Full samling av Dorothy Sayers också. På svenska sidan Stieg Trenter. Jobbar på Michael Innes och Dickson. Så som det ser ut nu med virus, klimatlarm, konspirationsteorier och extremism på frammarsch så känns det skönt att stundtals dra sig tillbaka till en gången tid.

Senast lästa var "Dödens grindar" av Michael Innes. Just påbörjat "The Man In the Brown Suit" av Agathe Christie.

Här bara läst ca 4 böcker av Agathe Cristie. Den som fångade mig först. Vet inte om man får skriva den titeln i dag. Var tio små (mörkhyade )pojkar. Minns att den var riktigt spännande.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Lars Lundqvist SLU  
#697516 Man kan tipsa om nästan alla av MacLeans böcker. De flesta är bra. :)

Den som vill läsa om äldre skogsbruk:

"Skogen -Guldet från norden"

- Under 1800-talets senare del bröt industrialismen på allvar igenom i skogsbygderna. Via muskelkraft, flottleder och sågverk fann timret sin väg ut i Europa.

Skogen – guldet från Norden skildrar hur det gick till och vad det betytt för Sverige, genom att väva samman de vardagsnära jämtländska exemplen med de yttre nationella politiska och ekonomiska sammanhangen.



Slut på förlaget men finns på flera bibliotek runt om i landet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

fendt311  
#697524 En liten del av alla böcker jag har. Har i alla fall alla böckerna av Alistair MacLean.😊

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Lars Lundqvist SLU  
#697527 Och Higgins ser jag också i hyllan. Jag har en del av honom också. Annars är mina två stora favoriter Anne McCaffrey och Terry Pratchett. Plus naturligtvis Ursula K. LeGuin. Som yngre köpte jag det mesta av Robert Heinlein och Frank Herbert, under min s-f-period.

Numera finns ju dessutom e-böcker och talböcker, bekvämt i olika situationer, men de gör sig inte så bra i bokhyllan. 🤓

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#697529 Om du gillar Terry Pratchett så borde du väl också ha läst Douglas Adams hitchhiker trilogi om fem böcker.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#697530 Pratchett og Adams - fantastiska :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).