Inlägg av Josephine.
"Jag tycker det är för tättbebyggt sa langt söderut för en / flera vargflockar.
Den dödar tamdjur och sätter hästar i sken."
Det finns knappt någonstans man kan ha vargflockar i Sverige som inte MYCKET starkt påverkar människors liv. I renskötselområdena påverkar björn och varg och järv och örn samernas ryggmärg. Rennäringen.
I skogslänen är inte befolkningstätheten så hög men livsvillkoren och jakt/skogslivsstilen påverkas MYCKET starkt av rovdjurspolitik som man trycker upp i ansiktet på folk i demokratins namn.
I resterande, södra delarna, där Josephine tycker att man inte ska ha vargflockar pga att det är tättbebyggt, ber jag de som är eniga med den åsikten att tänka en vända till angående en antagligen ogenomtänkt åsikt.
Livsstilen är definitivt mindre påverkad av rovdjur för människor i de delarna av landet. Vidare finns hur mycket mat som helst i skogarna att göra vargbajskorvar av.
De som ser Sverige som obefolkat norrut, förutom Sälen och Åre och Keb. förstås, kan kolla bilden. Man ser att oavsett var du har vargrevir kommer det påverka tusentals medmänniskor kring reviret. Det är fel att ogenomtänkt förklara för människor norr om Mälardalen att de får tåla varg men i söder ska vi slippa, för det är så mycket folk.
Detta tilltal sliter itu landet. Det har redan gjort det, tyvärr. Det finns ju ett 18%-igt missnöjesparti i Sverige numera som fångar upp alla som tycker fel och inte begriper bättre än de rättänkande som för mig känns radikala, obstinata, avundsjuka och särintressenter. Så långt från lagbygge och enighet man kan komma.
100-tusen i Linköping har väl inga större problem med att det springer varg i Tjällmo och Ydre än glesbygdsbor i lilla Älvdalen. Där, just i Älvdalen är ju alla glesbygdsbor med sin täthet på befolkningen av ca 1 inv/kvkm. Hälften så tätbefolkat som Mongoliet vilket är världens mest glesbefolkade land.
Trots detta är helt troligt fler i Älvdalen som har vargproblem än i Linköping påstår jag. Definitivt procentuellt räknat och definitivt även i absoluta tal.
Så vargen gör nog mest glädje och minst skada i Götaland. Det blir perfekt att inte Dalarna och Värmland ska fortsätta bära hela Svenska vargpopulationen tillsammans Gävleborg och övriga Norrland utanför renlandet.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto