Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 57658 visningar 31 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Viktor Säfve  
isteskog skrev:Viktor Säfve! Som företrädare för Skydda Skogen så låter ju detta du skriver inte så uppseendeväckande egentligen. Men tittat man på er hemsida så framträder en annan agenda tycker jag. Och en av era andra företrädare skriver ju en helt annan sak som närmast är ett hån mot de privata skogsägarna. Det är Thomas Tidholms insändare i Hela Hälsingland nyligen som jag menar. Nu är den under betalvägg så alla kan inte se den. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... r-klimatet.
Dubbla budskap eller? 🤔

Hej! Du skulle bli förvånad över hur många skogsägare det finns i föreningen Skydda Skogen, och hur många skogsbor (även jägmästare!)! Från markägare på någon hektar, upp till många hundra eller mer. Precis som skogsägare inte är en grupp som tycker precis lika, tycker inte alla miljöaktiva inom skogsfrågan precis lika om alla frågor. Det finns en stor mångfald och det är väl tur! Föreningen Skydda Skogen arbetar för att demokratiskt beslutade miljömål och internationella konventioner ska uppfyllas och för ett mångbruk av skogen som innebär bättre hänsyn till vatten, mark och mångfald, och säkrar möjligheter för markägare och andra att nyttja skogarna på så många hållbara sätt som möjligt. Vi menar att ett för enformigt skogsbruk som domineras av kalavverkning med efterföljande anläggning av barrträd-dominerande bestånd inte är vägen framåt. Men, med detta sagt finns det många olika idéer kring dessa frågor inom både markägarleden och miljörörelsen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

isteskog  
#696428Högt i tak i eran Fbsida har ni då inte! När jag var med i Fb och var in på eran sida och diskuterade så var det tidvis en otrevlig ton om man hade avvikande åsikter. Kändes mer som att man skulle sitta still i båten och vara passiv. Har fått reda på att fler skogsägare har upplevt samma sak hos er ...... 🤔

Viktor Säfve  
halvproffs skrev:Så kan man ju tycka om man är Ordf i skydda skogen. Men vi andra som får slåss för att behålla vår mark och som är omöjligt att vinna pga av den sk demokratin från EU och svenska staten.
Vi förlorade 2ha för kraftledningen för en struntsumma, 2.2ha för torvbrytning också för en struntsumma. 1ha för 47 öre m2 för Rv56 och mark i nedre dalälven genom natura 2000. Totalt över 10% av min mark. Avverkningar sker nu i förmodligen kommande höga naturvärden för att inte marken konfiskeras. Tycker du det är rätt?

Hej! Jag är inte längre ordförande för Skydda Skogen, men fortfarande aktiv!

Jag tycker det finns stora problem med den industriella "kolonialism" som sker (och skett i stor skala) på lands- och skogsbygderna. Som markägare skulle jag vara betydligt mer oroad över olika industriintressens anspråk på råvara och på markerna, eller för infrastruktur, än för att myndigheter identifierat naturvärden (tidigare nyckelbiotopsinventeringarna) på ens fastighet. Nyckelbiotoper som de sedan registrerat på någon enstaka procent av den totala skogsmarken. Du lyfter torvbrytning som ett sådant exempel. Många andra markägare blir mindre glada över att bli granne med en stor vindkraftspark, bli granne med ett kalhygge på grannfastigheten som skapar en granbarkborre-känslig kantzon, eller att bli granne med en gruva eller en bergtäkt.

Jag ser markägande som ett ansvar och ett stort privilegium. De flesta svenskarna äger inte skog och mark (om man inte räknar statens skogar, och de förvaltas ju inte i enlighet med folkviljan direkt!). Vi som äger mark, från vår familjs få hektar, till stora markägare, har ett grundansvar att förvalta dessa marker för kommande generationer och så att de ekosystemfunktioner vi alla är beroende av, och den mångfald som finns där, inte hotas.

Många skogsägare verkar tro att virkesköparna och pappersindustrin, med den prissättning de levererar, är på småskogsägarnas sida. Flera stora skogsnäringsaktörer går till hårt angrepp mot allt som konkurrerar om råvaran. Dit hör reservatsbildning, ekoturism, och andra sätt att bruka skogarna, som leder till större andel timmer. För markägare är det väl bra att det finns många sätt att bruka sin skog på och flera olika sätt att stapla olika värden, eller hur? Tycker föreningen skogens mångbruk är något på spåret när de listar 100 små och stora sätt att nyttja skog på: https://www.skogensmangbruk.se/artiklar ... a-mangbruk

Jag tycker också det är konstigt att många markägare röstar på partier som vill sänka anslaget till ersättning för reservats- eller biotopskydd, och till avtal. Detta samtidigt som de protesterar mot att de inte får någon ersättning. Det blir lätt lite motstridiga bud.

Att vissa markägare känner sig orättvist behandlade kan jag däremot förstå. Stora aktörer kan komma undan med att kalavverka tusentals hektar naturskog och bara avsätta 5 procent till naturvård, medan någon liten markägare som har 45 hektar skog totalt, kunde få 27 hektar nyckelbiotopsklassad. För att råda bot på delar av denna problematik tror jag det vore bra att en naturvårdsfond stiftas - det är en viktig rättvisefråga. Genom ett "naturvårdsbidrag" som finansieras av att en viss del av all virkeshandel går öronmärkt till en naturvårdsfond, skulle ett mer rättvist ersättningssystem kunna delfinansieras av bolagen och skogsägare själva. Det innebär att små markägare med stor andel skyddsvärd skogsmark får ersättning av skogssektorn som helhet. Stora markägare som avverkar stora delar av sitt innehav, kommer då i praktiken bli de som betalar in mest i fonden.

Många markägare är inte alls emot naturvård eller reservatsbildning!
En undersökning som genomförts av Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen (2018) visade att en majoritet av markägare (ca 70-80 procent) är helt eller delvis positivt inställda till att biotopskydd och naturvårdsavtal tecknats för deras mark.
Senast redigerad av Viktor Säfve mån 25 jan 2021, 10:12, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Mellberg  
isteskog skrev:Högt i tak i eran Fbsida har ni då inte! När jag var med i Fb och var in på eran sida och diskuterade så var det tidvis en otrevlig ton om man hade avvikande åsikter. Kändes mer som att man skulle sitta still i båten och vara passiv. Har fått reda på att fler skogsägare har upplevt samma sak hos er ...... 🤔

Upplevde samma sak. Om man framförde positiva saker om vårt sätt att bruka skog, visade det sig vara nyheter för många av skydda skogens medlemmar. Givetvis blev jag ganska omgående blockerad för gott. :mrgreen:

maltex  
#696432Den där listan kan väl inte vara 100% seriös men pengar är ju bara pengar,så gör någon glad jobba gratis.
PS remember Stubbhult DS

Viktor Säfve  
Mellberg skrev:
isteskog skrev:Högt i tak i eran Fbsida har ni då inte! När jag var med i Fb och var in på eran sida och diskuterade så var det tidvis en otrevlig ton om man hade avvikande åsikter. Kändes mer som att man skulle sitta still i båten och vara passiv. Har fått reda på att fler skogsägare har upplevt samma sak hos er ...... 🤔

Upplevde samma sak. Om man framförde positiva saker om vårt sätt att bruka skog, visade det sig vara nyheter för många av skydda skogens medlemmar. Givetvis blev jag ganska omgående blockerad för gott. :mrgreen:

Om du blev blockat för gott berodde det sannolikt inte på att du framförde sakliga argument, eller förde en seriös debatt i god ton, utan på andra faktorer. Eller?
Senast redigerad av Viktor Säfve mån 25 jan 2021, 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Viktor Säfve  
Camaro1969 skrev:låter som det finns marknad för rövslevar framöver 👍

Det är precis denna typ av anonyma kommentar som inte för samtalet framåt.

isteskog  
#696437Och de faktorerna är?

isteskog  
Viktor Säfve skrev:

Rövslev eller rövsticka är samma sak. Ett fungerande sätt att få bort skiten i gångna tider innan papper började användas. Vad är det för fel med den kommentaren? 😉

Viktor Säfve  
maltex skrev:Den där listan kan väl inte vara 100% seriös men pengar är ju bara pengar,så gör någon glad jobba gratis.
PS remember Stubbhult DS

Listan är nog säkerligen sprungen ur en verkstad som föreningen gjorde där de listade mycket stort och mycket smått.
Allt från timmerhustillverkning, virke för byggnadsvård, specialsortiment och ekoturism, till bikupor i skogen finns listade.

Tanken med denna lista är att inspirera markägare och andra att lära sig se skogen mångdimentionellt och att stapla flera nyttor, för att optimera nyttjande och mångfald.

maltex  
#696440Självklarheter blandat med trams ger ju ett seriöst intryck alltid.

Viktor Säfve  
isteskog skrev:Och de faktorerna är?

Det finns särskilda regler för Skydda Skogens facebookgrupp. Gruppen är till för, och startad av människor som vill värna skogens biologiska mångfald och som arbetar för en miljöanpassning av skogsbruket. Även människor som är intresserade av att lära sig mer inom dessa frågor är välkomna. Detta är inget unikt för Skydda Skogens facebookgrupp. Många grupper på facebook behandlar särskilda frågor. Det kan vara trähantverk, trädgård eller naturvård i skogen.
Gruppen förvaltas av ideella administratörer.

Tror detta är gruppens senaste regler:

Gruppregler från admin, LÄS DETTA INNAN DU SKRIVER INLÄGG I GRUPPEN
Inlägg ska ha en koppling till skogsfrågor
Skriv några rader överst i ditt inlägg för att belysa hur det kopplas till skogsfrågor om detta inte är självklart. Det gäller även om du delar en länk. Om du delar en länk, kolla först att den inte redan har delats i gruppen.

Håll en vänskaplig och god ton
Vi ansvarar alla för att skapa en välkomnande miljö. Låt oss behandla varandra med respekt. Det är naturligt att ha olika åsikter, men vi måste hålla god ton.

Bara seriösa diskussioner tillåts.
Trovärdiga källor är viktigt när du delar nyheter och länkar, både att de är aktuella i tid och att de kommer från en seriös plattform.

Det är inte tillåtet att kapa tråd
Kommentarer som byter ämne från originalinlägget kan tas bort av admin utan förvarning

Ingen reklam eller skräpinlägg
Marknadsföring av egen verksamhet, skräppost och irrelevanta länkar är inte tillåtna.

Inte alla släpps in i gruppen
De som vill gå med i gruppen behöver svara på medlemskapsfrågorna på ett seriöst sätt. Administratörerna bestämmer om någon släpps in eller ej.

Viktor Säfve  
isteskog skrev:
Viktor Säfve skrev:

Rövslev eller rövsticka är samma sak. Ett fungerande sätt att få bort skiten i gångna tider innan papper började användas. Vad är det för fel med den kommentaren? 😉

Ok, ingen sarkasm fanns alltså i din kommentar? Ok, då vet jag. 😉

gurka  
Viktor Säfve skrev: Anledningen att de nämns som jämförelse i filmen, är ju för att visa att bioenergi från skogsbruket inte är klimatneutral. De nämns inte för att säga att fossil energi är hållbar.

En del av den tillväxt vi har i skogen kan användas för att ersätta ny tillförsel av bunden kol och olja.
Om den får ruttna bort i skogen får vi ändå CO2 utsläppen.
Är det inte klimatsmart att använda denna "gröna" råvarutillväxt?

isteskog  
Viktor Säfve skrev:
isteskog skrev:Och de faktorerna är?

Det finns särskilda regler för Skydda Skogens facebookgrupp. Gruppen är till för, och startad av människor som vill värna skogens biologiska mångfald och som arbetar för en miljöanpassning av skogsbruket. Även människor som är intresserade av att lära sig mer inom dessa frågor är välkomna. Detta är inget unikt för Skydda Skogens facebookgrupp. Många grupper på facebook behandlar särskilda frågor. Det kan vara trähantverk, trädgård eller naturvård i skogen.
Gruppen förvaltas av ideella administratörer.

Tror detta är gruppens senaste regler:

Gruppregler från admin, LÄS DETTA INNAN DU SKRIVER INLÄGG I GRUPPEN
Inlägg ska ha en koppling till skogsfrågor
Skriv några rader överst i ditt inlägg för att belysa hur det kopplas till skogsfrågor om detta inte är självklart. Det gäller även om du delar en länk. Om du delar en länk, kolla först att den inte redan har delats i gruppen.

Håll en vänskaplig och god ton
Vi ansvarar alla för att skapa en välkomnande miljö. Låt oss behandla varandra med respekt. Det är naturligt att ha olika åsikter, men vi måste hålla god ton.

Bara seriösa diskussioner tillåts.
Trovärdiga källor är viktigt när du delar nyheter och länkar, både att de är aktuella i tid och att de kommer från en seriös plattform.

Det är inte tillåtet att kapa tråd
Kommentarer som byter ämne från originalinlägget kan tas bort av admin utan förvarning

Ingen reklam eller skräpinlägg
Marknadsföring av egen verksamhet, skräppost och irrelevanta länkar är inte tillåtna.

Inte alla släpps in i gruppen
De som vill gå med i gruppen behöver svara på medlemskapsfrågorna på ett seriöst sätt. Administratörerna bestämmer om någon släpps in eller ej.

Då är det en sluten grupp med andra ord! Jag skapade en grupp på Fb som heter Självverksamma Skogsägare och där är alla välkomna. Många intressanta ämnen diskuteras utan att någon blir bortmotad. För närvarande tror jag att gruppen innehåller 13 000 medlemmar. 😀

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).