fre 22 jan 2021, 14:44#695803Det vi inte kör ut brinner säkert upp där den står,en tragedi.
https://translate.google.com/translate? ... ts-tragedy
"En plan för gallring av ett träd(ska väl vara skog) tar vanligtvis fyra år och mer än 800 sidor analys. Kostnaderna för denna process överstiger timmervärdet - vilket gör markunderhåll från en intäktsgenererande aktivitet till en intäktskrävande."
Är det detta vi vill ha? Så blir det om miljövänstern får regera.
Avverkning (slutavverkning)
Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

lör 23 jan 2021, 20:48#696089Jag har gått och blivit riktigt FÖRBANNAD
över miljöfantasternas illojala propagandafilm.
Man måste ha HELA helhetsbilden klar för sig innan man yttrar sig.
Sveriges totala koldioxidutsläpp är kanske inte som en piss i havet men som en piss i ett redan fullt badkar.
Enligt Parisavtalet får KINA årligen fram till 2030 ÖKA sina utsläpp med 1 till 2 procent.
1 till 2 procent betyder 100 till 250 MILJONER ton koldioxid.
Även Indien får öka med i motsvarande procenttal.
Sedan kan var och en själv räkna ut hur betydelselös svensk koldioxidutsläppsminskning är.
Det är som att försöka tömma ett badkar med decilitermått medan en annan står och fyller på med ett tioliters spann.
Att bara ta upp och gnälla över några kalytor visar hur inkompetenta miljöaktivisterna är.
Man måste ha HELA helhetsbilden klar för sig innan man yttrar sig.
Sveriges totala koldioxidutsläpp är kanske inte som en piss i havet men som en piss i ett redan fullt badkar.
Enligt Parisavtalet får KINA årligen fram till 2030 ÖKA sina utsläpp med 1 till 2 procent.
1 till 2 procent betyder 100 till 250 MILJONER ton koldioxid.
Även Indien får öka med i motsvarande procenttal.
Sedan kan var och en själv räkna ut hur betydelselös svensk koldioxidutsläppsminskning är.
Det är som att försöka tömma ett badkar med decilitermått medan en annan står och fyller på med ett tioliters spann.
Att bara ta upp och gnälla över några kalytor visar hur inkompetenta miljöaktivisterna är.
lör 23 jan 2021, 20:54#696094Förstår inte hur ni kan säga att filmen ger fel bild av svenskt skogsbruk. Det är ju exakt så som de säger.
Och om nu svenskt skogsbruk vore ens hälften så bra som industrin påstår, varför behöver de lägga alla dessa miljoner på propaganda? Antagligen för att verkligheten börjar komma i kapp och folk, t.o.m. i Sverige, reagera på skövlingen.
Men det mest märkliga är att privata skogsägare låter sig luras, de är ju också offer i den här hanteringen,
Och om nu svenskt skogsbruk vore ens hälften så bra som industrin påstår, varför behöver de lägga alla dessa miljoner på propaganda? Antagligen för att verkligheten börjar komma i kapp och folk, t.o.m. i Sverige, reagera på skövlingen.
Men det mest märkliga är att privata skogsägare låter sig luras, de är ju också offer i den här hanteringen,
lör 23 jan 2021, 20:58#696097Den där gubben går vi inte på, Sylvia Lynx! Endera försöker såna som du bunta ihop oss med storskogsbruket eller endera försöker ni få det att låta att vi är lurade av denna skogsindustri....... 😉
lör 23 jan 2021, 21:03#696100Är det skövling som pågår, hur kan det då komma sig att vi aldrig haft så många M3sk/ha någon gång under skogsbrukets skötsel.
Vi har aldrig någonsin producerat så mycket med skogsråvara som vi nu gör, ändå ökar M3sk/ha.
Förklara gärna hur du får detta till att gå ihop med skövling.
Hur mycket koldioxidutsläpp är det TOTALA utsläppet av svensk "skogsskövling"
Jämför sedan detta med hela världens 36 Miljarder ton - varav Kina står för 1/3 del.
Vi har aldrig någonsin producerat så mycket med skogsråvara som vi nu gör, ändå ökar M3sk/ha.
Förklara gärna hur du får detta till att gå ihop med skövling.
Hur mycket koldioxidutsläpp är det TOTALA utsläppet av svensk "skogsskövling"
Jämför sedan detta med hela världens 36 Miljarder ton - varav Kina står för 1/3 del.
lör 23 jan 2021, 21:16#696107
Då jag efter en slitig dag läser dylikt skulle jag vilja kommentera på ett sätt som skulle få Totte och co att gå i taket.
Sylvia Lynx skrev:Förstår inte hur ni kan säga att filmen ger fel bild av svenskt skogsbruk. Det är ju exakt så som de säger.
Då jag efter en slitig dag läser dylikt skulle jag vilja kommentera på ett sätt som skulle få Totte och co att gå i taket.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
lör 23 jan 2021, 21:42#696122Ja man blir trött. Undrar var alla dessa skogsbrukshatare får sina propagandamiljoner ifrån?
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
lör 23 jan 2021, 22:23#696137De som klandrar svenskt skogsbruk har 100 % sin utkomst från HELT annan offentlig verksamhet.
Oftast är det vi vanliga skattebetalare som står för alla deras utlägg inklusive löner och andra förmåner.
Oftast är det vi vanliga skattebetalare som står för alla deras utlägg inklusive löner och andra förmåner.
lör 23 jan 2021, 22:31#696139
Hoppas att du inte blev avskräckt av tonläget utan vill fortsätta på denna tråd.
-Jag är lite nyfiken på hur du kom fram till det som gjorde att du skrev detta inlägg, kan du utveckla det?
Sylvia Lynx skrev:Förstår inte hur ni kan säga att filmen ger fel bild av svenskt skogsbruk. Det är ju exakt så som de säger.
Hoppas att du inte blev avskräckt av tonläget utan vill fortsätta på denna tråd.
-Jag är lite nyfiken på hur du kom fram till det som gjorde att du skrev detta inlägg, kan du utveckla det?
lör 23 jan 2021, 22:52#696143
Frilansjournalist är ett vanligt yrke bland dem. Braskande rubriker och enkla hatbudskap går att sälja.
jannee skrev:De som klandrar svenskt skogsbruk har 100 % sin utkomst från HELT annan offentlig verksamhet.
Frilansjournalist är ett vanligt yrke bland dem. Braskande rubriker och enkla hatbudskap går att sälja.
sön 24 jan 2021, 00:09#696156Jag kan inte sluta att fundera på VARFÖR håller "de" på med detta. Har de verkligen inget bättre för sig? Är det så roligt att sitta inne i värmen och svamla och få medhåll på internet. Jag kanske är gammal och inte förstår världen längre.
Mvh
Kungsis
Mvh
Kungsis
sön 24 jan 2021, 03:46#696159Det var åtminstone ingen tvivel om filmens budskap, dom vil ha skog, men inte skogsBRUK (av något slag).
Dom vil ha tilbaka urskogen i hela Sverige, ja i Europa och hela världen.
Det enda positiva er at nu kan Greta retas med eras egna politkare om skogbruket på hemmaplan, så slipper våras politikare här i Norge hennas påhopp om att stänga oljekranerna. 😉
Och här argumentaras lite på samma vis, att det vi bidrar med oljan er inget i stora sammanhänget, samt att om inte vi producerar olja/gas kommer araberländerna eller rysserna skratta hela vägen til banken, då dom kan öka sin produksjon, förr man menar olja/gas kommer världen var beroandet av i minst 30-50år fram i tid, hur som helst. 🤔
Som tur er så er miljörörelsen rett liten här i Norge, enn så lenge. 😎
Men dom hojtar til lite nu om dagen, att dom vil han en dato på när olje/gas kranerna ska skruvas igen, men det verkar inte som någon lyssnar på dom.
Dock tråkit att pengerna från skogen forsvinner ur Sverige, hur kan Svenska staten tillåta det?
Ni skulle ju bygd upp ett skogsfond på samma vis som vi har ett oljefond, varför har man slarvat så med eran viktigaste naturressurs?
Dom vil ha tilbaka urskogen i hela Sverige, ja i Europa och hela världen.
Det enda positiva er at nu kan Greta retas med eras egna politkare om skogbruket på hemmaplan, så slipper våras politikare här i Norge hennas påhopp om att stänga oljekranerna. 😉
Och här argumentaras lite på samma vis, att det vi bidrar med oljan er inget i stora sammanhänget, samt att om inte vi producerar olja/gas kommer araberländerna eller rysserna skratta hela vägen til banken, då dom kan öka sin produksjon, förr man menar olja/gas kommer världen var beroandet av i minst 30-50år fram i tid, hur som helst. 🤔
Som tur er så er miljörörelsen rett liten här i Norge, enn så lenge. 😎
Men dom hojtar til lite nu om dagen, att dom vil han en dato på när olje/gas kranerna ska skruvas igen, men det verkar inte som någon lyssnar på dom.
Dock tråkit att pengerna från skogen forsvinner ur Sverige, hur kan Svenska staten tillåta det?
Ni skulle ju bygd upp ett skogsfond på samma vis som vi har ett oljefond, varför har man slarvat så med eran viktigaste naturressurs?
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
sön 24 jan 2021, 07:55#696169
Som vi var inne på. De har starka krafter bakom sig. Sen så går de trender i allt. Nästa år är det något annat de ska ge sig på.
kungsis skrev:Jag kan inte sluta att fundera på VARFÖR håller "de" på med detta. Har de verkligen inget bättre för sig? Är det så roligt att sitta inne i värmen och svamla och få medhåll på internet. Jag kanske är gammal och inte förstår världen längre.
Mvh
Kungsis
Som vi var inne på. De har starka krafter bakom sig. Sen så går de trender i allt. Nästa år är det något annat de ska ge sig på.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).