Arbetskläder för skogen

Vård skogs kängor!

37 inlägg 8491 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vård skogs kängor!

Tias BM  
#696059 Hur vårdar ni era skogs kängor? Smörjer ni dom och tvättar dom? Eller är det bara att använda?
Har haft 1,5 år ca och är hobby sågare!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Bibliofilus  
#696062 Ja så länge man inte smörjer in dom så andas och torkar dom ju lättare, men drar också åt sig väta vintertid. Sedan så kan det ju bli torrsprickor om man inte smörjer in dom så dom inte håller lika länge.. En avvägelse, om man håller på ute i snön så brukar jag fetta in rikligt med jämna mellanrum för mjukheten och vattenskyddet, men visst tar det emot att börja fetta in och sedan fortsätta täta.

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#696213 Ok man får överväga lite hur mycket man är ute när det är blött! Men vad ska man smörja dom med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

JensSkoog  
#696217 Nu i våra dar följer det ju alltid med en liten bok eller dylika med vad man köper där det står vad man kan och inte kan göra och hur farligt det kan vara om man inte följer råden, så du har säkert fått med en sådan 1,5 år tillbaka. Men vem tittar i sådana saker - inte jag :mrgreen:
Själv använder jag MinkOil på mina kängor. Funkar bra och gör dom näst till vattentäta. Jag har fått rådet att inte torka dom på golv med värme i innan jag behandlar dom. Bättre att de faktiskt är lite svättvåta från insidan innan man smörjer.
Viktigaste är dock att man smörjer på något och inte låter kängorna stå där utan behandling, så något bra fett skulle jag använda, var jag dig.

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#696338 Om det följde med något så finns det inte kvar! Kanske någon är som vet vad man ska inte ska för att få dom att hålla länge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

80-90  
#696341
Tias BM skrev:Hur vårdar ni era skogs kängor? Smörjer ni dom och tvättar dom? Eller är det bara att använda?
Har haft 1,5 år ca och är hobby sågare!

Har vanligt läderfett på mina å det funkar gott 👍

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

Bosse1  
#696343 Förlängde livet på mina Stihl kängor med Liquisole,fyllde först i sprickan där lädred böjer sig när man går sen la jag dit en lapp på limmet av grovt jeanstyg.Håller förvånansvärt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

hemhuggare  
#696348 Jag använder samma som till jaktkängorna Fett för att hålla lädret mjukt och Vax för att få en vattentätare yta
https://www.hylte-lantman.com/genzo-skinn-laderbalsam
https://www.xxl.se/granger-s-g-wax-biva ... lsrc=aw.ds

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

JensSkoog  
#696377
hemhuggare skrev:Jag använder samma som till jaktkängorna Fett för att hålla lädret mjukt och Vax för att få en vattentätare yta
https://www.hylte-lantman.com/genzo-skinn-laderbalsam
https://www.xxl.se/granger-s-g-wax-biva ... lsrc=aw.ds

Det där tror jag är en jättebra kombo, @hemhuggare :-bd
Fettet där inneholler ju minkolja, som är det bästa jag har hittat tills nu.
Jag har aldrig användt vax, men det lär vara en god ide som
extra säkring emot vatten. Det ska jag börja med själv också. 👍

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696387 Her har du et bra alternativ Jens, billig også. 😀 De fleste lærbalsam som lukter av bivoks er bra for lær.

https://www.felleskjopet.no/husdyr/hestehold/hesteutstyr/utstyrspleie/ekol-skinn-og-laerbalsam-385ml-50323680

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696462 Jag kör Nikwax på både jaktkängor och huggarkängor. Köpte både rengöring och vax på sprayflaska sist. Lätt att jobba med och är anpassat till membrankängor till skillnad mot fett som helt tar bort ventilationen i skorna.

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697327
80-90 skrev:
Tias BM skrev:Hur vårdar ni era skogs kängor? Smörjer ni dom och tvättar dom? Eller är det bara att använda?
Har haft 1,5 år ca och är hobby sågare!

Har vanligt läderfett på mina å det funkar gott 👍

Kängor med membran typ gortex och sympatex ska smörjas med minkolja eller bivax för att membranet ska fungera.

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

alias  
#697355 En återförsäljare av Stihlgrejer i Växjö sa att Stihl rekommenderade Mindl Sport vax till sina Gtx-kängor.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

enbhen  
#697358
alias skrev:En återförsäljare av Stihlgrejer i Växjö sa att Stihl rekommenderade Mindl Sport vax till sina Gtx-kängor.

MVH
Alias


Jag använder det, både till mina Meindlkängor med Gore-Tex och mina huggarkängor utan Gore-Tex. Tycker det funkar kanon👍

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

r93  
#697389
enbhen skrev:
alias skrev:En återförsäljare av Stihlgrejer i Växjö sa att Stihl rekommenderade Mindl Sport vax till sina Gtx-kängor.

MVH
Alias


Jag använder det, både till mina Meindlkängor med Gore-Tex och mina huggarkängor utan Gore-Tex. Tycker det funkar kanon👍


Samma här!
Upplevde det i början som något kladdigt, men numer använder jag bara det, på alla möjliga sorters kängor.

Stark rekommendation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).