Traktorer och processorer

Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

31 inlägg 5941 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#695432 Hej,
Jag har en Zetor 6245 som jag aldrig bytt olja i, kör väldigt lite. Tänkte nu fylla på en skvätt och tänkte ta vanlig motorolja LIQUI MOLY No 1, 10W-40. Har kollat på fabrikantens hemsida men där står inget om denna olja kan blandas. Någon som vet?
/Harald



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695438 Det mesta går att blanda. Men nån gång är det bra att byta.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Erre  
#695443 Fel olja är bättre än ingen olja brukar jag säga. 😁

Håller med Skogsola.
Ta ett byte till våren.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

totte  
#695449 Det går inte att absolut klart svara på om det kan blandas, eftersom det inte finns någon uppgift om vad som finns i traktorn. Nu är ju de flesta vanliga motoroljor blandbara och det är väl inga märkliga specialoljor i en Zetor så det är ju rätt säkert inte farligt att hälla i en standardolja.

Men hur många år har oljan varit i traktorn? Olja är inte evigt hållbar i tid heller så det är väl en stark rekommendation att byta oljan helt. För flertalet fordon är rekommendationen ett visst antal timmar/mil eller varje år.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

ulfgustav  
#695500
Kariknallen skrev:Hej,
Jag har en Zetor 6245 som jag aldrig bytt olja i, kör väldigt lite. Tänkte nu fylla på en skvätt och tänkte ta vanlig motorolja LIQUI MOLY No 1, 10W-40. Har kollat på fabrikantens hemsida men där står inget om denna olja kan blandas. Någon som vet?
/Harald

Hur länge har du haft traktorn då du aldrig bytt olja? Jag tycker faktiskt att du bör byta både olja och filter i motor, dessutom rekommenderar jag att du även byter övriga oljor och viktigt är att du ser över filter till hydrauliken, där finns bla ett sugfilter som ofta glöms, det bör du plocka ut och tvätta i t.ex bensin då det brukar bli beläggningar och med igensatt sugfilter så riskerar du pumphaveri

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#695690 Hej och tack för svar!
Jag köpte traktorn för 12 år sedan då den hade gått ca 4000 timmar. Då var motoroljan och oljefilterna bytta och jag har kört traktorn med snöslunga några gånger per år. Vid ett tillfälle släpade jag hem en jättestor asp men i övrigt har den bara använts några gånger per år för snöslungning. Batteriet har alltid varit anslutet till CTEC-laddare. Jag har totalt använt ca 150 litet diesel under dessa 12 år. Någon motorolja har jag inte bytt. Inte heller har jag fyllt på någon motorolja för den har inte dragit någon sådan att tala om. Däremot har det hela tiden varit problem vid snöslungningen. Oljetryckslampan tändes inte. Bytte kontakten. Startmotorn ville inte starta. Fick tjuvkoppla med en trådbit. Bytte "tändningslåset". Varmluftsfläktarna startade inte och säkringarna gick. Visade sig att propellrarnas plast spruckit och de kärvade fast. Nya kostade 250 kr per styck men var av samma undermåliga plast. Generatorn smälte ner och brann upp. Köpte en ny på Olsson i Ellös för några tusen. Drog då nya ledningar till en ny "instrumentbräda" som jag satte på den gamla där jag placerade laddningslampa och oljetryckslampa. Plötsligt gick kopplingspedalen inte att trycka ner. Fick hjälp här på Skogsforum att byta till en ny slavcylinder. (fick såga bort skiten med bågfil!) Nu funkar inga lyktor. Har köpt en ljusramp på Jula men har ännu inte monterat den. Höger framhjulsplanetväxel läcker något olja liksom styrservon. Traktorns hela elsystem är urkass! I övrigt funkar traktorn bra! 😎 /Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

550  
#695692 Även om man kör lite så brukar det rekommenderas att byta olja varje år. Är väl risk för kondens och fukt i oljan när den går lite, fast kanske värre när man kör många kortsträckor. Jag skulle bytt filter och olja när det är så gammalt. Kostar inte särskilt mycket jämfört med att få problem med motorn. Sedan har du kylvätska och växellådsolja som är runt 4 år i bytesintervall på 😉 Bromsvätska har du ju fått lära dig "den hårda vägen" att det inte går bra om man aldrig byter 😢 Det är också ett vanlig problem på bilar. Fast den är väl extra känslig i och med att den har som uppgift att dra till sig fukt. Därför brukar jag försöka byta den vartannat år i bilarna. Hellre byta bromsvätska än att renovera bromsar.

Ibland kan det vara en fördel om det läcker lite för då späds den gamla oljan åtminstone ut med lite ny olja ibland🙂 Gör så på styrservon, den läcker till motoroljan så man får fylla på.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#695695 Hej igen och tack för svar!
Jo, jag kommer att byta motorolja ganska så snart för den har nu börjat bli lite lite brunare. Det får bli när jag slungat snö för nu har det kommit uppåt halvmetern men den tar man på trean på lågväxel. Även det här tipset om filter i hydrauliken bör jag ta fasta på men det får vänta till i sommar. Kanske kommer jag att byta olja i växellådan även om den ser jättefin ut! En sak som jag tänkte byta i våras var kylvätskan men där såg jag ingen möjlighet att komma åt avtappningsskruven. Jag misstänker att man måste ha något specialverktyg för detta, kanske får jag tillverka ett själv för det var ju många år sedan denna traktormodell slutade tillverkas.
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

tallen100  
#695702 Det tillhör nog ovanligheten att oljebyten sköts efter nån vidare ordning i gamla traktorer, olja i motor och nytt filter är nog det som blir gjort, när man kommer på att det var en fyra år sen sist 😉 .
Växellådan fylls nog mest på, och att kylarvätskan byts är nog väldigt ovanligt.
Man är slarvig 🙃 🚜

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

tallen100  
#695703
550 skrev: Bromsvätska har du ju fått lära dig "den hårda vägen" att det inte går bra om man aldrig byter 😢 Det är också ett vanlig problem på bilar. Fast den är väl extra känslig i och med att den har som uppgift att dra till sig fukt. Därför brukar jag försöka byta den vartannat år i bilarna. Hellre byta bromsvätska än att renovera bromsar.

Det är väl en sån där grej som inte många tänker på eller bryr sej om, fast det helt klart borde göras.

Hur går du till väga för att få ur allt och slippa ett elände med luftning? Suga ur behållaren och fylla, lossa nipplarna vid oken, pumpa och fylla på behållaren med nytt hela tiden eller?

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Mikael A  
#695706 Är det inte bäst att skaffa 10W-30 universalolja? Du har sannolikt denna olja i växellådan och då kan du ju ha samma olja i både motor och växellådan. Detta är väl vad Zetor rekommenderar också?
Måste säga att du haft rackarns otur med traktorn. Jag har en 6045 -84 som vi köpte ny. Förutom lite småsaker när den var ny som gick på garantin så har jag i princip bara gjort service på den samt bytt huvudbromscylindern på den och uppgraderat till större hydraulpump. Snart dags för vattenpumpsbyte men för övrigt går den som en klocka.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

550  
#696074
tallen100 skrev:Det är väl en sån där grej som inte många tänker på eller bryr sej om, fast det helt klart borde göras.

Hur går du till väga för att få ur allt och slippa ett elände med luftning? Suga ur behållaren och fylla, lossa nipplarna vid oken, pumpa och fylla på behållaren med nytt hela tiden eller?


Kör mer bil än traktor, så lägger mer energi på dem. Har bara försökt byta en gång på traktorn, och det slutade med att jag fick fuska och bara bytte i behållaren och kopplingen. Bromsarna förstod jag inte hur det var tänkt att man skulle komma åt utan att lyfta hytten. Ska kolla igen om det kanske går att öppna någon lucka inne i hytten.

Så det lät nog bättre än vad det var 😉 Förutom att lufta manuellt så har jag en sug som man kopplar på luftnippeln. Funkar vissa gånger, andra så suger den tjuvluft och man får hålla på länge så kompressorn går varm. Har också ett trycklock med nippel på som man skruvar på bromsvätskebehållaren och kopplar till tryckluft med någon bar i. Då gäller det att gängningen är rätt annars håller den inte heller tätt. Lite otryggt att sätta behållaren under tryck är det, om den lossnar eller spricker. För då får man bromsvätska överallt, som inte är särskilt nyttigt. Pumpa på pedalen är jobbigast, men mest allround, på vissa bilar har ingen annan metod fungerat för mig. Dock måste man vara två för att det ska flyta på, backventilen verkar inte fungera särskilt bra.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#696282 När det gäller slavcylindern till kopplingen så sa en traktortekniker att det inte räcker att tappa ur dot-4 oljan genom att lossa tryckkopplingen och byta koppartätningsringen och fylla på ny dot-4. Man måste ta ur kolven så att oljan kring denna också byts och rengörs. För att få dit kolven igen måste man försiktigt peta runt packningen så att kolven kan tryckas tillbaka in i cylindern. Slavcylindern har visserligen en luftningsskruv som givetvis kan användas vid luftningen men inte för byte av oljan.
Jag har nu snöröjt med snöslunga och jag var tvungen att köra på ettan låg och med diffspärr. Snödjupet var i drivorna över metern men medelsnödjupet var ca 50 cm. Traktorn skötte sig jättebra. Däremot lade bränslemätaren av men jag har aldrig kunnat använda densamma därför att motorn får soppatorsk när man använt ca 25 liter bränsle. Jag har aldrig kunnat använda de 50 liter som tanken rymmer. Finns det någon extra pump mellan dieselpumpen och tanken?
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

tallen100  
#696296 Det sitter väl en matarpump mellan tanken och insprutningspumpen, den har du väl handpumpat på när du luftar efter soppatorsk?

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

550  
#696331 Måste man ha bort kolven för att byta bromsvätskan så är det i sig mer jobb än att byta slavcylindern när den rostat ihop 😉 Man kanske åtminstone räddar huvudcylindrarna genom att byta bromsvätskan?

@tallen100 är du säker på att Zetor har en matarpump? Jag tror inte det sitter någon mer pump än insprutningspumpen på vår traktor, men det är inte samma modell. Handpump och förfilter sitter innan bränslefiltret. Efter bränslefiltret sitter insprutningspumpen.

Det låter som att den inte suger bränsle i botten av tanken, eller vad kan det annars vara för fel? Har du ett sånt där förfilter med glas runt så man ser om det är smutsigt och dags att byta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).