Uppvärmning

Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

17 inlägg 15095 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

widetrak  
#695559 Mycket snö och återkommande elavbrott. Hur stor elverk skulle behövas för att driva en 17kW bergvärmepump (NIBE1125). Förutom bergvärmepumpen så vore det förstås fint att kunna hålla kyl och frys igång, även om det kan prioriteras bort om det är kallt ute.
Eftersom jag har två jordbrukstraktorer så känns ett trakordrivet elverk som ett bra alternativ.

Hur stor elverk behöver jag i kVA? Någon som provat denna lösning och kan dela med sig av sina erfarenheter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

Suneland  
#695570 Rent spontant borde 30kVA (~25kw) räcka eftersom jag antar att 17kw är en rent resistiv last och att du inte har några större elmotorer som ska startas.. har du många kylar/frysar som ska tugga igång kan det bli en liten effekttopp vid tillslag så om något löser ut kan man prova att starta sakerna allteftersom.

Avatar Fallback

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

axwell  
#695594
widetrak skrev:v widetrak » Idag, 15:20
Mycket snö och återkommande elavbrott. Hur stor elverk skulle behövas för att driva en 17kW bergvärmepump (NIBE1125). Förutom bergvärmepumpen så vore det förstås fint att kunna hålla kyl och frys igång, även om det kan prioriteras bort om det är kallt ute.
Eftersom jag har två jordbrukstraktorer så känns ett trakordrivet elverk som ett bra alternativ.

Hur stor elverk behöver jag i kVA? Någon som provat denna lösning och kan dela med sig av sina erfarenheter?


Är det en äldre Vp utan(on/off?) mjukstart av kompressorn så blir det många Ampere i starten.
17 kW är väl den beräknade avgivna effekten, så tillförd borde ligga runt 5 kW.
Dom resistiva lasterna i vp borde du kunna programmera bort under elavbrottet, då håller det även för andra saker.

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

Suneland  
#695602
axwell skrev:
widetrak skrev:v widetrak » Idag, 15:20
Mycket snö och återkommande elavbrott. Hur stor elverk skulle behövas för att driva en 17kW bergvärmepump (NIBE1125). Förutom bergvärmepumpen så vore det förstås fint att kunna hålla kyl och frys igång, även om det kan prioriteras bort om det är kallt ute.
Eftersom jag har två jordbrukstraktorer så känns ett trakordrivet elverk som ett bra alternativ.

Hur stor elverk behöver jag i kVA? Någon som provat denna lösning och kan dela med sig av sina erfarenheter?


Är det en äldre Vp utan(on/off?) mjukstart av kompressorn så blir det många Ampere i starten.
17 kW är väl den beräknade avgivna effekten, så tillförd borde ligga runt 5 kW.
Dom resistiva lasterna i vp borde du kunna programmera bort under elavbrottet, då håller det även för andra saker.


Ahh kollade precis vad det var, man kan ha max 9kw elpatron i den så 20 kVA räcker nog utan några större problem.. då kan man även använda spis, tvättmaskin eller diskmaskin utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

widetrak  
#695639 Tack för input, jag blir inte riktigt klok på hur man räknar om effekten på förbrukarna till kVA-behovet men nu har har jag lite att gå på om man vill göra en kalkyl på det hela. Det kostar naturligtvis en hel del att installera det som behövs för att koppla bort sig från elnätet på något smidigt sätt innan man drar igång reservkraften.
Vi har tyvärr dålig krisberedskap här hemma så jag håller på att titta på lite olika alternativ att hålla värmen i händelse av strömavbrott.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

Vardon  
#695643 Det är cos för fasförskjutningsvinkel. Brukar stå på märkplåtar cos fi (typ ett f med krusidueller). Typiska värden brukar vara 0,8

Aktiv effekt den effekt som kommer ut ur en motor

Skenbar effekt = teoretiska effektbehovet

Reaktiv effekt den finns inte men ändå. Jag brukar tänka att det är typ magnetiserings effekten.

Så din aktivaeffekt i tex kW / cos fi blir din skenbara effekt kVA.

Tänk på vid en sån lösning måste du ha omkopplare så du skiljer ifrån elnätet vid drift och du bör ha eget jordtag. En grisdödare in ett uttag löser problemet men risken är att du dödar en reparatör med. Det är nog inte lika billigt.

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

hlb  
#695646 En grisdödare in ett uttag löser problemet men risken är att du dödar en reparatör med. Det är nog inte lika billigt.[/quote]

Nu i coronatider har jag lärt mig vilka som är pensionärsdräpare, men en grisdödare vet jag inte hur ser ut, även om jag har lite el-utbildning. Kan du, Vardon, komma med en enkel skiss med förklaringar?

Avatar Fallback

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

Amatörhuggare 62  
#695652 Här är bild på frånskiljareskåp.
Är inte lyckat,köra ut ström på nätet.
Vi måste vara rädda,om våra reparatörer.
Som är längs linjerna,och ger oss strömmen tillbaka.
Sedan är det ju jordtaget.
Jag försökte hitta bra ställe. Men fick aldrig rätt ohm i diket. Var för dålig jord i "gettern" det bästa är under någon gammal gödselstack. Där är bra kemikalier i jorden

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

Vardon  
#695666
hlb skrev:En grisdödare in ett uttag löser problemet men risken är att du dödar en reparatör med. Det är nog inte lika billigt.


Normalt är det för enfas. En skarvsladd med två hanar på. Från uttaget med ström till uttaget utan ström och man spänningssätter hela gruppen. Eller stiften i handen och man får lite bränning i handen eller i trynet på grisen.....

Avatar Fallback

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

jannee  
#695677 25 kVA räcker gott och väl.
Går "rätt" tungt behövs över 40 hk (tror) jag.
Men med ett sådant klarar du gott väl en hel gårds strömförsörjning.

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

widetrak  
#695700
jannee skrev:25 kVA räcker gott och väl.
Går "rätt" tungt behövs över 40 hk (tror) jag.
Men med ett sådant klarar du gott väl en hel gårds strömförsörjning.


Jo jag har sett angivelser på min 40hk så det stämmer. Traktorerna jag har är på 60 resp 80hk. I specifikationen står det även minimum 400varv, är det på kraftuttaget som avses?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

wol  
#695727 En riktigt reservkraftsomkopplare skall monteras och den skall även godkännas och kontrolleras av elbolaget och det är främst jordningen som dom vill kontrollera.
En elektriker brukar ha koll på detta när han skal installera el-intaget.

När jag skulle skaffa ett traktordrivet elverk och ja ville ett det skulle klara alt utan att behöva begränsa elanvändningen och jag läste på ganska ordentligt innan jag bestämde vad jag skulle köpa.
Jag har 25A huvudsäkringar i proppskåpet och 3x25A motsvarar max 17kVA i förbrukning så ett elverk på 20kWA skulle räcka men stora motorer mm drar mycket vid start och detta ger då stora störningar på elen. Så jag valde att köpa ett på 30kVA för att ha stora marginaler och på det viset minska på störningarna och en generator som inte behöver att gå på max håller längre.
Och den generatorn kör jag med en traktor på 95hk så även där finns det lite överkapacitet så jag har bra förutsättningar för att slippa störningar på elen och jag har två mindre traktorer på reserv.
Det går åt ungefär 8 liter diesel / timma när jag kör på reservkraft.

Det går åt ungefär 1,5 hk på kraftuttaget till varje kVA på generatorn.
Generatorn drivs ofta på ett reducerat varvtal på ingående axel jämfört med de 540 r/m som är normalvarvtalet på en traktor.
Detta minskar bullret och sparar bränsle samtidigt tappar traktorn en del effekt.
Man tappar även en del effekt i traktorns transmission.
Räkna med att det behövs ungefär 2 hk (motoreffekt) till varje kVA på generatorn.
Om traktorn är för liten kan man inte ta ut full effekt på generatorn.
En större traktor klarar att hålla varvtalet och frekvensen stabilare och ger då en bättre el-kvalitet.
Det är också viktigt att traktorn är i gott skick så att den klarar att gå på ett jämt varvtal under lång tid.
Det ökar ju driftsäkerheten om man har flera traktorer som kan användas till generatorn för det kan ju vara så att en traktor kan vara upptagen med annat arbete när den behövs till reservkraftverket.

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

widetrak  
#695751
wol skrev:En riktigt reservkraftsomkopplare skall monteras och den skall även godkännas och kontrolleras av elbolaget och det är främst jordningen som dom vill kontrollera.
En elektriker brukar ha koll på detta när han skal installera el-intaget.

När jag skulle skaffa ett traktordrivet elverk och ja ville ett det skulle klara alt utan att behöva begränsa elanvändningen och jag läste på ganska ordentligt innan jag bestämde vad jag skulle köpa.
Jag har 25A huvudsäkringar i proppskåpet och 3x25A motsvarar max 17kVA i förbrukning så ett elverk på 20kWA skulle räcka men stora motorer mm drar mycket vid start och detta ger då stora störningar på elen. Så jag valde att köpa ett på 30kVA för att ha stora marginaler och på det viset minska på störningarna och en generator som inte behöver att gå på max håller längre.
Och den generatorn kör jag med en traktor på 95hk så även där finns det lite överkapacitet så jag har bra förutsättningar för att slippa störningar på elen och jag har två mindre traktorer på reserv.
Det går åt ungefär 8 liter diesel / timma när jag kör på reservkraft.

Det går åt ungefär 1,5 hk på kraftuttaget till varje kVA på generatorn.
Generatorn drivs ofta på ett reducerat varvtal på ingående axel jämfört med de 540 r/m som är normalvarvtalet på en traktor.
Detta minskar bullret och sparar bränsle samtidigt tappar traktorn en del effekt.
Man tappar även en del effekt i traktorns transmission.
Räkna med att det behövs ungefär 2 hk (motoreffekt) till varje kVA på generatorn.
Om traktorn är för liten kan man inte ta ut full effekt på generatorn.
En större traktor klarar att hålla varvtalet och frekvensen stabilare och ger då en bättre el-kvalitet.
Det är också viktigt att traktorn är i gott skick så att den klarar att gå på ett jämt varvtal under lång tid.
Det ökar ju driftsäkerheten om man har flera traktorer som kan användas till generatorn för det kan ju vara så att en traktor kan vara upptagen med annat arbete när den behövs till reservkraftverket.


Bra synpunkter! Troligen är bästa traktorn upptagen med snöskottning när risken för strömavbrott är som störst men man får se till att hålla gammel-FIATen igång helt enkelt.

Vilket elverk har du skaffat och har du något positivt eller negativt att säga om detta? Hur stor blev din investering?

Såg att omkopplare låg på ca 5-6000kr plus installation förstås. Elverken verkar ligga från 30tkr och uppåt för 30kVA.

Vad säger ni, känns det som en vettig investering? Vi har tyvärr dåligt med alternativa värmekällor och det är flera boningshus och stall att värma upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

hlb  
#695761 Köpte ett 40 kva år 2003. Blev inte använt på två år och vi diskuterade om att sälja det. ........Då kom Gudrun och det gick oavbrutet i över 10 dygn. Har gått 20 timmars-pass några gånger sedan dess också. Har använt det till torkfläktar när en låg och billig huvudsäkring inte räcker till och man vill köra flera torkar samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

jannee  
#695773 Nyttig läsning
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Fold ... eId=104069
En bekant till mig lånade ett elkraftverk som hade fungerat perfekt där det hörde hemma, en behörig elektriker hade kopplat in det.
Min bekant trodde det inte skulle vara några problem att då koppla in det i sin villa, alla anslutningar fanns och brytare till ingående ström fanns även, m.a.o. allt ok.
MEN allt var inte ok, tydligen tillkommet någon mer kabel i det nya huset vilket gjorde att elektroniken i bergvärmen, spisen, ugnen, och micron gick år helvete, m.a.o. ett dyrbart experiment trots att försäkringsbolaget tog sin del.
Var tydligen betydligt enklare på den gamla goda tiden när man bara hade den gamla typen av ovala handskar att tillgå, då begrep även en amatör hur det fungerade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).