fre 22 jan 2021, 02:45#695727
En riktigt reservkraftsomkopplare skall monteras och den skall även godkännas och kontrolleras av elbolaget och det är främst jordningen som dom vill kontrollera.
En elektriker brukar ha koll på detta när han skal installera el-intaget.
När jag skulle skaffa ett traktordrivet elverk och ja ville ett det skulle klara alt utan att behöva begränsa elanvändningen och jag läste på ganska ordentligt innan jag bestämde vad jag skulle köpa.
Jag har 25A huvudsäkringar i proppskåpet och 3x25A motsvarar max 17kVA i förbrukning så ett elverk på 20kWA skulle räcka men stora motorer mm drar mycket vid start och detta ger då stora störningar på elen. Så jag valde att köpa ett på 30kVA för att ha stora marginaler och på det viset minska på störningarna och en generator som inte behöver att gå på max håller längre.
Och den generatorn kör jag med en traktor på 95hk så även där finns det lite överkapacitet så jag har bra förutsättningar för att slippa störningar på elen och jag har två mindre traktorer på reserv.
Det går åt ungefär 8 liter diesel / timma när jag kör på reservkraft.
Det går åt ungefär 1,5 hk på kraftuttaget till varje kVA på generatorn.
Generatorn drivs ofta på ett reducerat varvtal på ingående axel jämfört med de 540 r/m som är normalvarvtalet på en traktor.
Detta minskar bullret och sparar bränsle samtidigt tappar traktorn en del effekt.
Man tappar även en del effekt i traktorns transmission.
Räkna med att det behövs ungefär 2 hk (motoreffekt) till varje kVA på generatorn.
Om traktorn är för liten kan man inte ta ut full effekt på generatorn.
En större traktor klarar att hålla varvtalet och frekvensen stabilare och ger då en bättre el-kvalitet.
Det är också viktigt att traktorn är i gott skick så att den klarar att gå på ett jämt varvtal under lång tid.
Det ökar ju driftsäkerheten om man har flera traktorer som kan användas till generatorn för det kan ju vara så att en traktor kan vara upptagen med annat arbete när den behövs till reservkraftverket.