tis 19 jan 2021, 23:47#695266Riktigt fin vagn, kul att se offerten också. Dock så ger man nog bara hög rabatt om det är dom dyrare sakerna men man borde väl få 5% oavsett, listpris verkar lite trist att få på offert kan jag känna.
Men hur är det nu med hydraulisk vinch på ett tons dragningskraft vs treväxlad elvinch med ett ton dragningskraft, varför betalar man mer än dubbla kostnaden för hydraulik? Man får mer kraft per mängd energi med hydraulisk men att ladda 12V är inte så dyrt när man dessutom oftast gör det med solceller. Hastighet verkar vara den samma så jag undrar om det bara är mer kraft per förbrukad watt eller om kraft/vridmoment är olika men bägge är på 1 ton så det förstår jag iallafall inte.
ATV och UTV i skogen
Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?
Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?

Re: Vågar man köpa en XYZ griplastarvagn till fyrhjulingen?
ons 20 jan 2021, 18:32#695388Kan säga att hastigheten på vinschen är långt ifrån samma, den hydrauliska ja har på kärran är hiskligt mkt snabbare än elvinschen på hjulingen.
För mig dä ä 25 eller 35 meter i minuten, vad är det på en elvinsch med lite last, 4-5 meter i minuten i bästa fall kanske.
För mig dä ä 25 eller 35 meter i minuten, vad är det på en elvinsch med lite last, 4-5 meter i minuten i bästa fall kanske.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).