Jakt och Fiske

vargen

1074 inlägg 269019 visningar 67 följer Svara, dela mm...   

Re: vargen

tallen100  
Mettämies skrev:
T Landström skrev:
Mettämies skrev:Inte bara det, man slipper alla utekatter då att de försvinner är den första stora förändringen när vargen kommer till byn. Det leder till mer småfåglar på fågelborden så även Birdlife Sweden bör jubla i områden med varg. Bara fördelar alltså.

Mmm...men skogen blir näst intill helt tyst...det är korpen man hör...

Just det, även korpen mår bra av mer varg :-B

Ovanstående inlägg kan innehålla spår av sarkasm...

🤣 det blir en trevlig plats, priset på mark och fastigheter går nog i höjden 👍

Kan oxå innehålla spår av sarkasm 🙃

Jakt hos Bengtssons

Ekman  
#695244 När man googlar ”varg” och ”betestryck” så får man en mängd träffar med information om att betesskadorna är oförändrade i områden där varg förekommer regelbundet.

Om Niking ger en fingervisning om var detta är kunde det vara värt att åka en sväng på älgsafari och titta på hoper med älgar någon kväll. Lär ju vara som i början av 80-talet här i sörmland med 15-20 älgar per hektar raps.
Har inte hört att någon lantbrukare klagade då, men så var ju iofs allt bättre förr också.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695249 60% betesskador på tall i Götaland talar sitt tydliga språk. Älgstammen måste ner radikalt och sedan hållas på en låg nivå. Å om inte jägarna ombesörjer detta, så får vargen göra det i stället!
/Niklas

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695252 Och det fattar inte du att det blir inte färre älgar rådjur eller vilket djur du vill om du får in varg.
Och detta av två anledningar
Första när vargen kommer blir färre djur skjutna då de som jagar inte vill restera sin bästa familjemedlem att bli en bit bajskorv.
Och med det skjuts då färre djur.

För det andra klumpar de djuren som finns ihop sig och på så vis ger större skador där de för tillfället befinner sig.
Det är intressant hur jäkla lite Niking tar till sig av fakta utan bara maler på.
Det jag sett av honom tidigare är ju klart mer genomtänkt.

Användarvisningsbild

#695254 Finns det tillräckligt med varg, så minskar klövviltet. Finns det otillräckligt med varg och jägarna strejkar, så hjälper det inte. Men problemet är ju redan att jägarna inte gör sitt jobb tillräckligt bra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Bene  
Niking skrev:Finns det tillräckligt med varg, så minskar klövviltet. Finns det otillräckligt med varg och jägarna strejkar, så hjälper det inte. Men problemet är ju redan att jägarna inte gör sitt jobb tillräckligt bra.
/Niklas

Tok! Vargen ska bort!
Du kanske skulle börja jaga.... 👍

gurka  
Niking skrev:Å om inte jägarna ombesörjer detta, så får vargen göra det i stället!
/Niklas

Lika enfaldigt tänkt som ytterkanten på miljörörelsen tänker, dvs de som hävdar att skogsbruk ska förbjudas av miljöskäl.

tallen100  
#695260 Säger sej självt att inte jägarna går ut med hund och jagar om dom vet att det finns varg på markerna, men vargförespråkarna borde agera hund om dom inte är nöjda med jägarnas "jobb", samt spåra vid eftersök när det gäller viltolycka, om dom nu ska ha varg.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#695262 Egentligen handlar det om Judas eller hur, hade jägarna varit eniga när det begav sig eller även nu, skulle vi knappast haft någon enda varg idag.

Sedan blir det en ny paradox, att de största varghatarna och de värsta miljömupparna förenades mot markägare och skogsägare i Norrlands inland.

Så kan det gå................... =))

Användarvisningsbild

gurka skrev:
Niking skrev:Å om inte jägarna ombesörjer detta, så får vargen göra det i stället!
/Niklas

Lika enfaldigt tänkt som ytterkanten på miljörörelsen tänker, dvs de som hävdar att skogsbruk ska förbjudas av miljöskäl.

Dagens klövviltstam är helt ohållbar. Att vägra inse detta är det ohållbara!
/Niklas

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Säger sej självt att inte jägarna går ut med hund och jagar om dom vet att det finns varg på markerna, men vargförespråkarna borde agera hund om dom inte är nöjda med jägarnas "jobb", samt spåra vid eftersök när det gäller viltolycka, om dom nu ska ha varg.

Den spårningen lär väl vargarna sköta om. De dras ju till skadade djur, då de är lättjagade.
/Niklas

hfab  
#695268 Då varken varg eller jägare tar någon hänsyn till Nikings enorma betesskador, kanske det är dax att börja jaga själv.

Remington mfl har experimenterat en del med batteri gevär.
Visserligen var det bara elektrisk tändning istället för traditionell tändhatt.

Användarvisningsbild

#695269 Tyvärr är mitt skytte för dåligt för att börja jaga. Annars hade jag nog jagat.
/Niklas

Användarvisningsbild

halvproffs  
Niking skrev:Tyvärr är mitt skytte för dåligt för att börja jaga. Annars hade jag nog jagat.
/Niklas

Skytte tränar man oavsett fotboll, hockey eller skjutvapen. Utan träning är det värdelöst.
Är säker på att du skulle bli en bra skytt med träning och mha handledning 👍

Användarvisningsbild

halvproffs skrev:
Niking skrev:Tyvärr är mitt skytte för dåligt för att börja jaga. Annars hade jag nog jagat.
/Niklas

Skytte tränar man oavsett fotboll, hockey eller skjutvapen. Utan träning är det värdelöst.
Är säker på att du skulle bli en bra skytt med träning och mha handledning 👍

Tja, jag fick inte till sikten på min K-pist, vilket jag även fick bekräftat när jag sköt med luftgevär(?) på en anordnad jaktstig, där jag inte ens träffade tavlan!

Annars hade jag nog tagit jaktlicens, om inte annat för att kunna skjuta ner klövviltstammen...
/Niklas

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).