Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46412 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#681150 Jag har varit till Harjavalta med hästsläp och hämtat en ko engång!😊

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

fendt311  
#681153 Fint vinterlandskap hos dig HannuRöj. 😊

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#681163
fendt311 skrev:Fint vinterlandskap hos dig HannuRöj. 😊

Hos dig med👍. Såg fina bilden du hade skickat i Dagens bild.
Hoppas får vi lite bättre vinter än i fjol.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

machonisti  
#681170 Hos oss lite längre norrut, mycket lite snö!

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#685131 😁Lite buskar i åkerkanten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#685456 😀 Blev nästan färdigt i den här gården.
Ca 60 st grantimmer och mycket flisved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

fendt311  
#685476
HannuRöj skrev:😀 Blev nästan färdigt i den här gården.
Ca 60 st grantimmer och mycket flisved.

Härligt HannuRöj. 😊

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#686853 Jag har avverkat skärmträd i ägen skog i en smal norrlutande backe vid skogsbilvägen.
Trotts skärmträden var mest dåliga granar, finns mycket fina tallplantor, men som vanligt inte i hela beståndet. Ser kaotiskt ut på videon, men alla träd gick precis vart jag ville. Lyfter riset i högor och river markytan i luckorna lite sönder.
😀 Tänkte även så mer tall. Vägnära kanten passar även för gran, men jag skulle vilja ha tall dit också för den gör inte väg så skuggig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#693734 🚜 Färdig mot nya utmaningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#694542 😀 Traktorn är nu i skogen och allt fungerade.
Jag har två blöta slänter mellan steniga backar som är tätt med dåliga granar som jag har låtit vara och växa. De ska bort nu och tanken är att jag ska gräva en dike och sätta några drummor så det ska bli en traktorväg. Bra fall finns i backe så jag tror vatten ska nog hitta diken även om den inte lyckas gräva djupt.
Tre videon tog jag också.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

550  
#694563 Fina filmer, det är uppskattat 😀 Det ser smidigt ut när du lägger på snökedjorna. Det brukar alltid vara svårt att sträcka så det går att få ihop dem tycker jag. Brukar sätta ett spännband runt däcket och fälgen så blir det inte så mycket slack, men med dina gick det ju bra ändå 🙂

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#694581 😀 Tack!
Ja, börjar bli däckmönstern så sliten att en spännband borde jag använda med👍.
Var kedjorna som en stor isklomp där vid skogbilväg så jag körde bak innan jag fäste sidolänkerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

550  
#694600 Ja, det är inte heller en dum idé. 🙂 Fast det blev ett missförstånd, jag menade att jag använder spännbandet under tiden kedjorna läggs på. Lyfter upp en ände på däcket, binder fast, och kör sedan framåt. Är det slack någonstans så får jag inte ihop dem ens på mitten!

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#695212
1611084440_img_20210119_090629.jpg
I går bryt gripcylinderöronen av. Jag körde traktorn hem och svetsade den på morgonen, smörjde kranen och Arbron och nu är traktorn tillbaks i skogen.
Två timme tar enkelresa dit på dåliga vägen, så jag var glad jag hann köra den idag och undvikar sitta för länge i samma dag. Plusgrader och snöade, så gick det bra också att kunde köra hem efter jag hade satt snökedjorna.

Något måste jag nog göra för framkedjorna 🙁. De har jag förkortat av bakkedjorna som passade för våran Major med 12.4- 36 hjul. Inga kopplingslänkar har jag i mittrådern, har två korta kettinger och bult, som inte går så snabbt att sätta på. Sammt är sidokedjan svårt att tajta pga formen sitter inte rätt på däcket. Gör inte saken enklare att framdäcken är olika..
Annars är de riktiga skogskedjor som är mycket tätare än ingen nuvarande traktorkedja och är utmärkt, speciellt i låga hastigheter 😀.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695219 Så där har ingen av mina arbro gått sönder, däremot har själva klorna brustit på min förra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).