SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

22 inlägg 57921 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#695114 Vi har nu fått in data på den verkliga förbrukningen efter nästan 1000 mil riktig körning i den nya laddhybriden Toyota RAV4, läs vidare och bilda dig en egen uppfattning och hur RAV4 presterar.

Efter att Skogsforum gjorde sitt första test någonsin med en bil hösten 2020 så har det surrats en hel del. Testet fick ett stort genomslag och verkar i stort ha uppskattas. Det har visat sig i kommentarer till den artikel vi gjorde om testet men också ovanligt många som har hört av sig via mail och telefon.

1611049968_verklig-forbrukning-rav4-laddhybrid-2021.jpg


För några dagar sedan kom ett sådant mail från Anders som beställde sin RAV4 Laddhybrid i somras och fick den levererad i början av november 2020. Han skriver att han använder bilen både i jobbet och på fritiden och har sedan november kört 900 mil totalt. Det som är spännande är att han fört minutiös körjournal under dessa mil och vi får nu ta del av denna data.

Anledningen till att Anders för statistik över detta är att han är en trogen RAV4 ägare. Laddhybriden han hämtade ut i november blir hans fjärde RAV4 på 22 år och snart har han kört 100000 mil med modellen RAV4. Den nya bilen är hans första plugin och då förstår man att han finner det intressant att föra statistik.

Något som gör denna statistik extra intressant är att Anders använder bilen i jobbet och att han gör relativt många medellånga resor på runt 25 - 30 mil. Anledningen till detta är att RAV4 Laddhybrid körs i fullt elläge (EV-mode) de första 7 milen och har man dagliga resor upp till 7 mil så behöver man i princip aldrig tanka. Det är resor över 7 mil som troligtvis är mest intressant för människor i glesbygd och då också medlemmar och läsare på Skogsforum.

Snittförbrukning efter ca 1000 mil
Anders data visar att med hans förutsättningar så snittar Toyota RAV4 Laddhybrid på 0,34 liter per mil efter 911 mil. Detta ska jämföras med hans förra RAV4 (vanlig bensin) som snittade på 0,88 liter per mil. Snittförbrukningen stämmer ganska bra överens med de siffror vi fick i vårt eget test. Vi hamnade på 0,26 liter per mil efter ca 100 mil men då ingick bara ett fåtal längre resor med bilen.

Detta stärker tesen att ju kortare resor man gör med RAV4 Laddhybrid desto billigare blir den i drift då den går mer på el.

Anders data visar vidare att snittförbrukningen av el ligger på 2,24 kWh / mil, också detta i paritet med vårt eget test. Utifrån denna snittförbrukning så kommer Anders i snitt 6,7 mil på ren el mellan varje laddning. Detta får man säga är en fjäder i hatten till Toyota som i sin reklam pratar om siffror mellan 7 och 7,5 mil på ren el.

När elen är “slut” så visar data från Anders att Toyota RAV4 Laddhybrid har en snittförbrukning på 0,66 liter per mil. Detta är också intressant data. Många som varit skeptiska till denna teknik har menat att bensinförbrukningen troligtvis skjuter i höjden när elen är “slut” men här visar data på något annat. Troligtvis är det som vi skrev i vårt test att Toyota inte förbrukar all batterienergi utan sparar lite till HV-läget också. Anders skriver till oss och säger att bilen använder max 15 kWh av batteriets kapacitet på 18 kWh i EV-läge och att resten används när bilen körs i HV-läge. Detta i kombination med att bilen laddar batteriet så fort man är i en nedförsbacke eller bromsar samt stoppar bensinmotorn har nog större inverkan än man kan tro.

Ägandekostnad för Toyota RAV4 Laddhybrid
Anders har också gjort en årskalkyl för att beräkna hur mycket besparingen nu blir för honom när han jämför med sin äldre RAV4. Håller trenden i sig så kommer Anders spara 21201 kr per år exkl moms. Då har han räknat på ett bensinpris på 10,90 kr per liter exkl moms och ett elpris på 1,10 kr per kWh inkl moms. Körsträckan per är 3800 mil.

Vill man kalkylera lite likt diskontering så skulle man kunna säga att en Toyota RAV4 Laddhybrid enligt denna data teoretiskt kan kosta upp till 150000 kr mer i inköp än en motsvarande bensin eller diesel dito för att den med dagens ränteläge och klimatbonusar kommer kosta lika mycket som en icke-laddhybrid efter 3 år.

Stämmer det så är det en intressant bil att köpa ny men den tappar i intresse efter 3 år. Kanske något att tänka på när man kalkylerar andrahandsvärde?

Avslutningsvis så tar vi gärna med en recension från Anders efter att han kört bilen i snart 1000 mil:

Det är en absolut extra körglädje att köra på el på småvägar, skogsbilvägar, byavägar o likn. Jag små-åker mycket på småvägar, tittar på fåglar och natur, kultur osv. Stoppar ofta. Här ger el-driften en upplevelse-bonus som inte kan räknas i pengar. Så för min del handlar det långt ifrån bara om pengar och miljötänk när jag valde plugin. Jag brukar kalla el-körningen för komfort-körning när jag pratar med andra om bilen.


I mitt arbete kör jag långa sträckor på ”stora vägen”, för att när jag kommer fram till ett område där jag arbetar, kör in på småvägar. Genom att köra på HV-mode (hybrid) på stora vägen fram till där det är dags att köra in på småvägar, sparar jag batteriet och kör på el (EV-mode) på småvägarna (komfort-körning). När jag sedan kommer tillbaka till stora vägen för transport till nästa arbetsområde kör jag på HV-mode igen och så vidare. Vid framförallt provtagning som jag jobbar med, så är denna möjligheten till el-körning på småvägarna bara så bra. Här handlar det inte bara om ekonomi, det var så här jag ville ha det när jag bestämde mig för bilen. Om allt runt bilar skulle handla om ekonomi så kunde väl ”lyx”-bilmärkena lagt ner för länge sedan.


Vill du läsa vårt test av bilen så kan du göra det i artikeln: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In), annars skulle det vara intressant att höra dina synpunkter om förbrukningen här i tråden, vad tycker du?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695127 Mkt intressant läsning, det som slagit mig när jag tänkt på elbil är ju andrahandsvärdet efter körda 20000mil men
det har ingen helt tydligt visat ännu.
Sannolikt är servicen väsentligt billigare totalt på 20000mil på en elbil?

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

jannee  
#695130 Servicekostnaden är nog inte lägre för att det är en laddhybrid.
Tror Toyota "kräver" service vart 1500 mil, å andra sidan brukar kvaliteten på Toyota vara hög.
Vad sedan servicen går på varierar nog på vem du anlitar.

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

källshult  
#695648 Har provat några plug in hybrider och även rav 4 . Det skiljer en del med service intervaller på olika märken oftast är det 1500 mil men volvo xc 40 är det 3000 mil eller ett år . Kollade med service avtal på toyota dom har två olika en på 783 kr i månaden och 9000 mil och 36 månader. På volvo är det 485 kr . Är liten konstigt om man utnyttja el driften max på 1500 mil då kanske bensinmotorn bar vari i drift typ 500 mil . Mycket bero på hur ens kör mönster ser ut . Som exempel jag pendla till jobb 4 mil enkel resa ladda på jobbet och så hem . Har 3 mil till närmsta affär enkel resa och det är dom resor jag har nästan uteslutande . Så mitt fall blir mycket eldrift .Det borde vara en mätning på hur mycket motor går under den intervallen. Det är ju inget problem att fixa det när allt sker med datorprogram något som programerana har missat . Det gäller samma när man gör mätningar av bränsleföbrukni g. Man tankar bilen full och nolla trippmätaren och kör tills det är dags att tanka. Man får då reda på hur mycket bränsle man tankar och hur många mil . Men hur mycket har då bensin motorn gått då och el på en sån mätning . Då i mitt exempel så blir det mycket el så jag borde få en väldig låg bränsle förbrukning. Om jag nu tänker rätt 😀

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

jannee  
#695655 Jag vill inte gabba ned på elbilar, tvärtom kan vara perfekt för en viss kundkategori.
Har några frågor som gäller just Toyota.
1: Är den lika välbyggd som Toyota brukar vara?
2: Hur är värmen, framförallt från att du kör i väg på el med en kall bil ?
3: Ljudisolering, framförallt då vägljud, men även motorljud när den väl "rasslat" igång. :smile:
4: Hur ser strömförbrukning/bensinförbrukning ut vid tillkopplat släp
5: När du laddar hemma kan du då också med med timer få kupén riktigt varm eller?
6: Hur stark huvudsäkring måste du behöva för att allt ska vara optimalt?
7: Sist men inte minst viktigt, Hur mycket är totalpriset för en installerad laddbox inklusive installation?

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

källshult  
#695675 Laddbox skiljer en hel del i pris allt från 4000 kr och uppåt mot 25000 kr och det skiljer hur dom fungeran Sen kan man få bidrag för installationen på 50 % . Det här med bidrag har sina sidor har pratat med en eletriker vad som är så krångligt att koppla in. för installationen är priser på ca 10000 kr . Han påstår att det är inte så avancerat. Det är samma sak med miljöbonusen garantera att biltillverkaren pulsa på . Det att värma upp kupén skiljer också och en del använder bensinmotorn för att värma och sen har vissa värmepump och Volvon har bränslevärmare.

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

källshult  
#695732 Undra lite om Fredrik och Torbjörn är intresserad av testa volvo xc40 plug in hybrid . Jag har gjort det den är intressant mot toyota rav 4 . Volvon har en dragvikt på 1800kg och det ska jämföra med rav 4 som endast har 1500kg

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

axwell  
#703787 Vintern är snart ett minne blott men det kommer troligast fler vintrar.
Riktigt dålig värme trots att Toyota påstått att den skulle vara tillräckligt bra.

https://www.vibilagare.se/nyheter/agare ... pa-vintern

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Axl  
#703885 Vad tror ni bilen drar efter att den är fulladdad men fortfarande inpluggad? Det är ju säkert inte mycket men något måste den väl dra?

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

stegmaster  
#704106 Själv undrar jag hur han lyckas få ett snitt på nästan 0,9l/min på sin tidligare bensinaren. 😮
Om det vore en peak vid acc från 0-150km/t, så kanskje, men inte i snitt.
Har aldrig läst några testar heller var den drog sånna siffror, even om dom var högre enn dom 0,51 toyota själv uppgir.

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

FartyDog  
#705765 jannee:

Du har fått några svar på dina frågor lite utspritt. Jag ska samla min erfarenhet här.

1: Är den lika välbyggd som Toyota brukar vara?
Ja, det verkar den vara (åtminstone den som görs i Japan). Jag har dock två problem med min som inte är acceptabla på en så dyr bil.
- Tankmätaren verkar inte funka korrekt, så när bilen säger att tanken är tom så ryms bara 45 l. Är man, som jag, nervös så minskar detta räckvidden högst avsevärt.
- Toyotas app för att kunna förklimatisera bilen mm är riktigt usel. Man tappar kontakten och kan inte lita på den och funktionerna är inte på den nivå man borde kunna förvänta sig.

2: Hur är värmen, framförallt från att du kör i väg på el med en kall bil?
Det lilla jag har hunnit prova så verkar förklimatiseringen ”klara” ner till -10, men bilen blir inte riktigt varm. Är det kallt ute så behöver du bensinmotorn för att hålla värmen (den startar också automatiskt vid -10).
Något som är dåligt är att man i appen inte anger avresetiden utan förklimatiseringen ska starta, bilen borde sälv räkna ut vilken tid som behövs (det klarar andra bilmärken). Sedan går förklimatiseringen i max 20 min oavsett om det finns laddning i batteriet kvar eller om bilen sitter i laddning. Om man bor där det är kallt så räcker inte 20 min utan jag måste starta den 40 min för avfärd och sedan komma ihåg att starta den igen 20 min före avfärd.
HOPPAS verkligen att Toyota ändrar detta!

3: Ljudisolering, framförallt då vägljud, men även motorljud när den väl "rasslat" igång. :smile:
Motor låter normalt inte mycket, men jag tycker att dubbdäcken och vindbrus är lite högt. Att motorn är lever om vid kraftig acceleration tycker ag är både normalt och acceptabelt. Mer ljudisolering i bakvagnen hade varit bra, ska kanske fixa det själv.

4: Hur ser strömförbrukning/bensinförbrukning ut vid tillkopplat släp
Jag har en stor, men ganska smal släpvagn med kåpa som ”ryms” bakom bilens vindsug. Har inte hunnit köra så mycket med släpen, men fick inte känslan att förbrukningen ökade onormalt mycket (0,15 l/mil).

5: När du laddar hemma kan du då också med med timer få kupén riktigt varm eller?
Bor du kallt till skulle jag överväga att installera kupe-värmare med uttaget bakom laddluckan så att man inte behöver ha kablar runt bilen. Se mitt svar på din fråga 2.

6: Hur stark huvudsäkring måste du behöva för att allt ska vara optimalt?
Det är nästan omöjligt att svara på för det beror på vilken grundförbrukning du har i huset. Jag har 16A och ligger på gränsen på alla faser så ag skulle behöva säkra upp till 20A, men det kostar 2500 kr/år som bör belasta bilens driftkostnad.
Sedan beror det på hur snabbt du behöver kunna ladda bilen:
- Vid maxladdning tar det c:a 3 timmar att ladda fullt och då drar laddningen 27.5 A (motsvarar c:a 2.3 mil/timme)
- Minladdningen du kan låsa i bilen är 8 A och då tar det c:a 10 timmar att ladda fullt (motsvarar c:a 0,7 mil/timme)

7: Sist men inte minst viktigt, Hur mycket är totalpriset för en installerad laddbox inklusive installation?
Du fick ett svar tidigare som visar på den stora spridningen för en laddbox.
Om du inte har en ren elbil utan bara en RAV4 som ska laddas så är mitt tips att du installerar ett 3-fas uttag (dessa är gjorda för att belastas lång tid) och ansluter den medföljande laddaren dit. Då kan du också enkelt växla fas om det är någon som är mindre lastad. Detta är en något mindre smart men långt mycket billigare lösning än en laddbox.
(RAV4 laddar bara från en fas även om du har en laddbox, så du sprider inte ut laddeffekten mellan faserna)

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Surabaron  
#758121 Jag kör också en Toyota RAV4 laddhybrid sedan snart 3000 mil. Jag tycker att det faktiskt är en överreklamerad skitbil. Fyrhjulsdriften är pissdålig på isiga och leriga vägar, jämfört med Volvo XC60 som jag körde tidigare. Dessutom kommer jag inte mer än ca 5 mil på el i EV läget. Bensinförbrukningen skjuter i höjden då elen tar slut.

Värst av allt är att Toyota förnekar mitt laddfel som jag haft flera gånger som lett till bärgning till verkstaden. När jag låtsas vara spekulant och ber att få tala med verkstaden där bilen står säger de att de inte fått in RAV4or med laddproblem trots att jag lämnat in bil där just för dessa fel vid tre tillfällen. Min snittbensinförbrukning ligger på runt 0,75 liter per mil.

Jag kommer aldrig någonsin att köpa Toyota RÖV4 igen!!!

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

svampbob  
#758148
Surabaron skrev:Jag kör också en Toyota RAV4 laddhybrid sedan snart 3000 mil. Jag tycker att det faktiskt är en överreklamerad skitbil. Fyrhjulsdriften är pissdålig på isiga och leriga vägar, jämfört med Volvo XC60 som jag körde tidigare. Dessutom kommer jag inte mer än ca 5 mil på el i EV läget. Bensinförbrukningen skjuter i höjden då elen tar slut.

Värst av allt är att Toyota förnekar mitt laddfel som jag haft flera gånger som lett till bärgning till verkstaden. När jag låtsas vara spekulant och ber att få tala med verkstaden där bilen står säger de att de inte fått in RAV4or med laddproblem trots att jag lämnat in bil där just för dessa fel vid tre tillfällen. Min snittbensinförbrukning ligger på runt 0,75 liter per mil.

Jag kommer aldrig någonsin att köpa Toyota RÖV4 igen!!!


Om inte ens Toyota klarar av att göra vettiga bilar finns det då någon chans att köpa en bra ny bil?

Om denna politik med hybrider och elbilar fortsätter så är det enda vettiga att köra tjänstebil med fulla garantier.

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

jannee  
#758151 Man ska eller kan lugnt räkna med barnsjukdomar på nya modeller nu är detta med laddhybrider egentligen helt nytt och tar säkert sin tid (minst 10 - 15 år) innan allt fungerar klanderfritt.
Sedan försöker alla (bil)fabrikanter) tillverka så billigt som möjligt och därigenom blir inte sällan kvaliteten lidande.
Nu är det dessutom stort sug på elbilar men även laddhybrider så det mesta säljs även om kvalitén kan ifrågasättas.
Fördelen? med sämre kvalitet är att bilen återkommer till återförsäljaren och denne tjänar återigen pengar på bilen eftersom mycket/eller det mesta oftast inte går på någon garantin.
Tillverka en bil med för hög kvalitet gör att fabrikanten inte får sälja så många nya bilar eller mindre med underhållsreperationer.
Nä, det ska vara slit och släng.
För övrigt har väl Toyota bara tillverkat EN modell med riktigt bra eller hög kvalité - Camry
Å andra sidan har de andra absolut inte varit dåliga.
Lexusen var i början bra men blev med tiden lika bra/dålig som sina konkurrenter.

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Surabaron  
#758153 Efter att kört min Toyota RÖV4 i drygt 3000 mil kan jag bara konstatera att min Volvo XC60 D5 -18 var bättre på i stort sett allt.

Nästa år blir min Toyotabuske tre år så då byter jag tillbaka till Volvo XC60 igen alternativt testar Mercedes CLB eller BMW X3 men som sagt ett nytt privat Toyotaköp blir det definitivt inte!

Har förresten glömt bort att säga att Toyotajäveln är skitkall på vintern särskilt i hybridläget och lång tid tar det att värma upp kupén, tankmätaren visar ofta helt fel och Toyotas ”My Toyota appen” / mobilapp är både simpel och trögnavigerad buggar finns det dessutom gott om i den så nä, en till Toyota RAV4 laddhybrid blir det icke!

Den enda Toyotan som varit bra var min förrförra bil, en Toyota Carina, efter den blev det en Toyota Prius som var en liten bullerburk som jag stod ut med i nästan 3,5 år innan jag köpte en Volvo XC60 D5 som tyvärr blev påkörd av plogbilen och skrotades men jag och mina båda passagerare klarade oss helt utan skador. År 2020 beställde jag laddhybriden Toyota Röv4 av årsmodell -21 som levererades ca 5 månader senare som är / var ett fiasko.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).