Efter att Skogsforum gjorde sitt första test någonsin med en bil hösten 2020 så har det surrats en hel del. Testet fick ett stort genomslag och verkar i stort ha uppskattas. Det har visat sig i kommentarer till den artikel vi gjorde om testet men också ovanligt många som har hört av sig via mail och telefon.
För några dagar sedan kom ett sådant mail från Anders som beställde sin RAV4 Laddhybrid i somras och fick den levererad i början av november 2020. Han skriver att han använder bilen både i jobbet och på fritiden och har sedan november kört 900 mil totalt. Det som är spännande är att han fört minutiös körjournal under dessa mil och vi får nu ta del av denna data.
Anledningen till att Anders för statistik över detta är att han är en trogen RAV4 ägare. Laddhybriden han hämtade ut i november blir hans fjärde RAV4 på 22 år och snart har han kört 100000 mil med modellen RAV4. Den nya bilen är hans första plugin och då förstår man att han finner det intressant att föra statistik.
Något som gör denna statistik extra intressant är att Anders använder bilen i jobbet och att han gör relativt många medellånga resor på runt 25 - 30 mil. Anledningen till detta är att RAV4 Laddhybrid körs i fullt elläge (EV-mode) de första 7 milen och har man dagliga resor upp till 7 mil så behöver man i princip aldrig tanka. Det är resor över 7 mil som troligtvis är mest intressant för människor i glesbygd och då också medlemmar och läsare på Skogsforum.
Snittförbrukning efter ca 1000 mil
Anders data visar att med hans förutsättningar så snittar Toyota RAV4 Laddhybrid på 0,34 liter per mil efter 911 mil. Detta ska jämföras med hans förra RAV4 (vanlig bensin) som snittade på 0,88 liter per mil. Snittförbrukningen stämmer ganska bra överens med de siffror vi fick i vårt eget test. Vi hamnade på 0,26 liter per mil efter ca 100 mil men då ingick bara ett fåtal längre resor med bilen.
Detta stärker tesen att ju kortare resor man gör med RAV4 Laddhybrid desto billigare blir den i drift då den går mer på el.
Anders data visar vidare att snittförbrukningen av el ligger på 2,24 kWh / mil, också detta i paritet med vårt eget test. Utifrån denna snittförbrukning så kommer Anders i snitt 6,7 mil på ren el mellan varje laddning. Detta får man säga är en fjäder i hatten till Toyota som i sin reklam pratar om siffror mellan 7 och 7,5 mil på ren el.
När elen är “slut” så visar data från Anders att Toyota RAV4 Laddhybrid har en snittförbrukning på 0,66 liter per mil. Detta är också intressant data. Många som varit skeptiska till denna teknik har menat att bensinförbrukningen troligtvis skjuter i höjden när elen är “slut” men här visar data på något annat. Troligtvis är det som vi skrev i vårt test att Toyota inte förbrukar all batterienergi utan sparar lite till HV-läget också. Anders skriver till oss och säger att bilen använder max 15 kWh av batteriets kapacitet på 18 kWh i EV-läge och att resten används när bilen körs i HV-läge. Detta i kombination med att bilen laddar batteriet så fort man är i en nedförsbacke eller bromsar samt stoppar bensinmotorn har nog större inverkan än man kan tro.
Ägandekostnad för Toyota RAV4 Laddhybrid
Anders har också gjort en årskalkyl för att beräkna hur mycket besparingen nu blir för honom när han jämför med sin äldre RAV4. Håller trenden i sig så kommer Anders spara 21201 kr per år exkl moms. Då har han räknat på ett bensinpris på 10,90 kr per liter exkl moms och ett elpris på 1,10 kr per kWh inkl moms. Körsträckan per är 3800 mil.
Vill man kalkylera lite likt diskontering så skulle man kunna säga att en Toyota RAV4 Laddhybrid enligt denna data teoretiskt kan kosta upp till 150000 kr mer i inköp än en motsvarande bensin eller diesel dito för att den med dagens ränteläge och klimatbonusar kommer kosta lika mycket som en icke-laddhybrid efter 3 år.
Stämmer det så är det en intressant bil att köpa ny men den tappar i intresse efter 3 år. Kanske något att tänka på när man kalkylerar andrahandsvärde?
Avslutningsvis så tar vi gärna med en recension från Anders efter att han kört bilen i snart 1000 mil:
Det är en absolut extra körglädje att köra på el på småvägar, skogsbilvägar, byavägar o likn. Jag små-åker mycket på småvägar, tittar på fåglar och natur, kultur osv. Stoppar ofta. Här ger el-driften en upplevelse-bonus som inte kan räknas i pengar. Så för min del handlar det långt ifrån bara om pengar och miljötänk när jag valde plugin. Jag brukar kalla el-körningen för komfort-körning när jag pratar med andra om bilen.
I mitt arbete kör jag långa sträckor på ”stora vägen”, för att när jag kommer fram till ett område där jag arbetar, kör in på småvägar. Genom att köra på HV-mode (hybrid) på stora vägen fram till där det är dags att köra in på småvägar, sparar jag batteriet och kör på el (EV-mode) på småvägarna (komfort-körning). När jag sedan kommer tillbaka till stora vägen för transport till nästa arbetsområde kör jag på HV-mode igen och så vidare. Vid framförallt provtagning som jag jobbar med, så är denna möjligheten till el-körning på småvägarna bara så bra. Här handlar det inte bara om ekonomi, det var så här jag ville ha det när jag bestämde mig för bilen. Om allt runt bilar skulle handla om ekonomi så kunde väl ”lyx”-bilmärkena lagt ner för länge sedan.
Vill du läsa vårt test av bilen så kan du göra det i artikeln: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In), annars skulle det vara intressant att höra dina synpunkter om förbrukningen här i tråden, vad tycker du?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto