sön 17 jan 2021, 19:37#694739
Förstår att sågningen helst ska ske på våren. Men vad har ni för erfarenhet av sågning i fruset virke? Sågade lite idag men resultatet blev varierande. Har en hyfsat modern bänk, kamek 1300. Cirkelsågverk. Klingan helt nyslipad. Har haft ett lass på timmerkärran ett par dagar i plusgrader men mitt i lasset var det fortfarande fruset. De semi tinade funkade ok men de frusna varierade lite väl mycket i måtten.
sön 17 jan 2021, 20:06#694756
Ok. Gick hyfsat förra helgen men denna veckan har det ju varit riktigt kallt. Men känns ändå bra att det förmodligen beror på virket, kände att jag började leta andra felkällor på bänken.
mån 18 jan 2021, 07:12#694839
Jag sågar fruset timmer utan problem, kör med vinter klingor med stegtand, eller kolstål med 27° spånvinkel å 0.4 skränkning, och lite lungnare matningshastighet På min Säterbänk.
mån 18 jan 2021, 07:50#694841
Jag har sågat tusentals stockar hos den lokala sågen utrustad med karasåg och tryckrulle. Aldrig märkt att det skulle skilja något. Dom kör ju hela vintrar många tusentals kubik proffs som dom är.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
mån 18 jan 2021, 09:27#694857
Jag funderar på om jag gjorde det värre när de var tinade på ytan och frusna i kärnan. Kanske ska prova att såga några genomfrusna direkt från vältan och se om det blir någon skillnad. Tänkte jag skulle slippa att få upp massa snö/is på bänken då det blir väldigt halt.
fre 26 feb 2021, 19:02#702782
Hej! Löste det sig med dina såg problem? Det bästa resultatet får du om du sågar när kälen i stocka har gått ur eller om dom är helt frusna och lite skränk typ 0,3 0,4 har du mer skränk så vill spånet hjärna fastna på den sågade ytan 🙂 är det hälft fruset så blir det inget bra då är det bättre att vänta 🙂
fre 26 feb 2021, 19:13#702786
Idag gick det fint, men vi har haft en del problem. Sist gick det 1 stock innan vi fick byta klinga. Problemet är att klingan inte klarar att hålla undan spånet utan att det fryser fast och går varm. Men nu har vi sorterat bort lite grovt. Försöker hålla oss under 25 cm när det är fruset virke. Det grova får vi ta när det tinat
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.