fre 15 jan 2021, 14:42#694298halvproffs skrev:Avestavagnen med Hondamotor som driver hydraulpumpen för kran och drivning drar bara någon liter på en dags körning. Är det bra terräng kör jag enbart på driften för att flytta mig mellan högarna. Jag vet inte vad man ska tjäna in på eldrift riktigt.
Jag har omvänd uppfattning om detta med förbrukning. När jag skotade det som Torbjörn manuellhögg i den motormanuella cellen på Gallringsdagarna 2016 så hade jag uppfattningen att förbrukningen var ganska hög. På 16 m3fub tror jag det gick typ 30 liter bensin totalt. Och detta var på ett salsgolv och typ 70 m från skog och avlägg...?
Om man tänker en vagn med kran och elmotorer istället för hydraulcylindrar (ja, jag vet ett steg längre men jag orkar inte hålla mig). Skulle man då inte kunna generera ström vid nedförsbackar, bom sänk och utskjut ut (typ).
Lite som man gör på dagens elbilar (bromsar med motorn som blir en generator och laddar batterierna).
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!