Skogsnyheter

Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

74 inlägg 18267 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693876
Skogsola skrev:Visst ska vi klaga på lågt pris! Eller i alla fall diskutera hur vi ska hantera det. Med hårdhänta underväxtröjningar, hugga brännved eller gärdsgårdsstör. Vi får också diskutera hur vi ska hantera entreprenörerna med gallringsmaskiner. Hjälpa dem att överleva eller låta dem konka?


Det är bra det, diskutera är alltid bra.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

r93  
#693878
Uvskogen skrev:Nä, råvaran är fin och snart kommer det nya industrier som behöver den till annat än att göra papper och då får vi bättre betalt. 😀


Jo, det där har man hört sen skigsforums födelse, vad tror du det skulle vara för produkter?

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vedproducent  
#693879
Mosstorpet skrev:Det är ju patetiskt !
Massan / Skogen skulle inte räcker snackas det om. Det skulle bli kläder och bränsle m.m. av massan , då borde sådant märkas i prisbilden tycker man 🙄. Bara fastighets priserna som går upp. Är det meningen att man ska köpa jord/skogsfastigheter och sen sälja efter 5-10 år ? Jag är främst skogsvårdare inte spekulerare. Är det någon som har koll om det kommer in massa från öst så priserna kan hållas nere i Fäderneslandet ?

Ja det pratas om brist. Ungefär som man hört om arbetskraften i skogen. Likväl kör många maskinägare på rent usla avtal i brist på körning.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

halvproffs  
#693881 På Korsnäs område ligger (låg. var ett år sedan)
en enorm limpa med eukalyptusflis från Brasilien. Detta var från ett(1) fartyg. Förmodligen mycket billig flis.
På tv i höstas
Utbildning av arbetslösa i övre Norrland för det fattades förare av skotare och skördare. Om jag fattade det rätt så var det typ snabbkurs på ett halvår. Är det någon av er som vet mer om det och skulle ni vilja ha gallrat av en som gått den kursen?
Industrins bästa kompanjon måste vara Mellanskog. Köper rekordbilligt virke därifrån utan i princip egna kostnader förutom frakt och delvis mätning?
Jag har i många år försökt sålt så lite som möjligt till industrin men ibland går det inte av olika orsaker.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#693885 I vinter får industrin bara massaveden från mina slutavverkningar, gallringsvirket blir grillkol, egen och andras ved.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

halvproffs  
#693887
isteskog skrev:I vinter får industrin bara massaveden från mina slutavverkningar, gallringsvirket blir grillkol, egen och andras ved.


Blev det fel? Vad är skillnaden mellan massaved och gallringsvirke?

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#693889 Massaveden ur gallringsvirket tar jag själv! Lämpligare att hålla på med när man ska kapa ved. Har mycket grovröta och andra fel i massaveden från avverkningarna som är tungsam att hantera, därav skillnaden. 😀

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

r93  
#693890 Gör du kol av barrvirket?

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Axl  
#693891 För dagen är det väl så att det lagts ner mer kapacitet än vad som tillkommit. Och mycket av det som lagts ned är just förbrukare av granmassaved. De som går bra och tjänar pengar förbrukar i huvudsak barr. Tidigare så var värmeverken med och konkurrerade om massaveden om den blev för billig men dom är översvämmade av barkborrevirke så det håller inte uppe priset.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#693892 Gjorde en kolmila ifjol och det blir nog minst en i år också! 😀

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

halvproffs  
#693895
isteskog skrev:Massaveden ur gallringsvirket tar jag själv! Lämpligare att hålla på med när man ska kapa ved. Har mycket grovröta och andra fel i massaveden från avverkningarna som är tungsam att hantera, därav skillnaden. 😀


Då förstår jag! Tänkte på förstagallringar och där blir det ju i princip bara massaved.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

fri  
#693903 Säljer inte massaved då jag inte gillar priset jag bjuds, det jag vill gallra går hittills att hugga ved av.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

r93  
#693906 Ni som gör ved av barrmassan, säljer ni den eller eldar ni själva upp den?
Själv har jag nog blivit lite bortskämd, men gran vill jag helst inte elda, för dåligt brännvärde helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693912
svampbob skrev:
Simba skrev:Ni får väl hoppas,på den nya massafabriken som ska byggas i Kemi i norra Finland,massavedsbehovet ökar ned 4 milj m3/år och en del ska träffa ligt tas från Luleå och norrut.
Går enormt bra för massan nu


Är alla tillstånd klara för den?

Kan det vara så att det är nedläggningen av Ortviken som stökar med massa priserna?
För övrigt fick jag ett samtal härom dagen angående en förstudie om ännu en stor satsning på långfibrig massa i Norrland.

Dom fick miljötillstånd i mitten av december,är en månads besvärstid på det men markarbetena är igång,ska kosta 1,5 miljarder euro 😎 ,när man ska lossa första bilen vet jag inte

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

axwell  
#693945
r93 skrev:Ni som gör ved av barrmassan, säljer ni den eller eldar ni själva upp den?
Själv har jag nog blivit lite bortskämd, men gran vill jag helst inte elda, för dåligt brännvärde helt enkelt.


Rensorterad gran kan bli svår att hitta köpare till, blandved är nog mer efterfrågad

Personligen vill jag ha ca. 30 % gran i den ved jag eldar, perfekt i första inlägget.

Just denna vinter har jag ca. 200-årig gran, helt eldningstorr och nästa samma densitet som torr björk.
Frodvuxen gran har max 30 % lägre brännvärde än björk och på tätvuxna skiljer det mindre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).