Servicebyggnader

Omålad ytterpanel?

13 inlägg 5077 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omålad ytterpanel?

Nils A  
#693771 Hej, någon som har erfarenhet av att bygga en oisolerad hall och lämna brädväggarna omålade? Har planer på att bygga två stora hallar och har redan tillräckligt med hus att måla, därför jag undrar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693772 Visst går det. Men det går fort och lätt att ta dit en firma som sprutar rödfärg. Går fort som en grisblink på stora ytor och blir inte särskilt dyrt.

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

tallen100  
#693773 Det är väl inga problem, och väggarna blir riktigt fina med tiden när dom blir gråa 😎

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

550  
#693783 Det är fint att ge grannarna något att klaga på 😉

Spricker väl mer med helt oskyddat, men vanlig rödfärg tycker jag inte hjälper så mycket för sprickor heller. Tvivlar på att rödfärgen skyddar särskilt mycket överhuvudtaget, det är väl mest för utseendet. Det viktigaste i mitt tycke är att ha så hög sockel som möjligt och hålla borta gräset på sommaren så det inte ruttnar i underkanten.

Eftersom du funderar på att lämna omålat, och ifall du väljer rödfärg istället, gör inte misstaget att måla knutar, dörrar mm med vit färg. Måla allt (förutom takplåten) med rödfärg, det sparar mycket jobb i målning och så slipper man få en skvätt vitt över i slutet. Vitt = en pensel till och en bra pensel kostar lika mycket som 10 l billig rödfärg idag 🙃

Användarvisningsbild

Re: Omålad ytterpanel?

Göt  
#693793 Var väldigt vanligt här i dalarna att uthusen var omålade i alla fall när jag var barn för 50 år sedan, De blir gråa och så småningom lite bruna, men de håller rätt bra ändå.

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

Nils A  
#693814
Skogsola skrev:Visst går det. Men det går fort och lätt att ta dit en firma som sprutar rödfärg. Går fort som en grisblink på stora ytor och blir inte särskilt dyrt.

Vet du vad det kostar ungefär? Räknar med att det blir ca 1000 m2 vägg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

Nils A  
#693817 Sockeln blir ca 50cm hög, så det borde inte krypa upp någon markfukt i väggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693830 Mycket yta men hade du råd att bygga så har du råd att låta någon spruta också. Färgen köpt på helfat och sprutad av proffs blir billigare per m2 än bara färgen hos bygghandeln.

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

550  
#693833 Swedol brukar ha billig Tranemo rödfärg, har väl kostat ungefär 150+m för 10 l tidigare. Andra märken är kanske bättre, vet inte vad det kostar på helfat? Hade varit intressant om någon har sprutat i sommar och vet kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693834 Köper han av de allra billigaste 10 liters burkarna till 1000m2 så blir det förutom väldigt många burkar, väldigt många olika nyanser när det är klart. 🤣

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

550  
#693840 Värst är när man inte målar färdigt hela byggnaden på sommaren. Har nog tre olika nyanser på en byggnad 🙃 men det gör inte så mycket. Köper man från samma batch är det nog mindre risk.

Avatar Fallback

Re: Omålad ytterpanel?

Brorsan  
#693842 Takfot som sticker ut en bra bit från väggen 80 - 100 cm.
Bra hängrännor och stuprör och som någon annan skrev: hög sockel.
Då klarar sig väggen från det mesta av regnet och stänk från marken
Då är det mest solen som bränner sönder väggen.

Byt panel på söderväggen efter +40 år istället.
Jag slabbade på järnvitriol för 200;- på mitt hus -96 när vi byggde det, söderväggen börjar nu bli
riktigt vacker den klarar sig nog lika länge till.

Jag anser att panelen är skyddet för huset. Färg är bara kosmetika.

Användarvisningsbild

Re: Omålad ytterpanel?

sundelius  
#693847
Brorsan skrev:Takfot som sticker ut en bra bit från väggen 80 - 100 cm.
Bra hängrännor och stuprör och som någon annan skrev: hög sockel.
Då klarar sig väggen från det mesta av regnet och stänk från marken
Då är det mest solen som bränner sönder väggen.

Byt panel på söderväggen efter +40 år istället.
Jag slabbade på järnvitriol för 200;- på mitt hus -96 när vi byggde det, söderväggen börjar nu bli
riktigt vacker den klarar sig nog lika länge till.

Jag anser att panelen är skyddet för huset. Färg är bara kosmetika.

+1 på den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).