Så jag köpte en Valtra A75-4 skogshytt att ha framför kärran. Det finns flera trådar på forumet där skogshytten kommenteras, den är ju ganska trång. Jag gjorde en del anpassningar så nu går det bra att snurra runt stolen mellan ratt och kranspakar.
- Till stolen gjorde jag ett underrede som höjer stolen 67 mm och flyttar den 40 mm fram och 40 mm åt höger.
Stolen är ju höjbar i tre steg och jag använder mittenläget så underredet hade inte behövt vara så högt. Jag tog bort skyddsbälgen runt stolpelaren och gjorde en mindre skrymmande kjol runt. Kapade även låsspakarna för stolsnurr och fram/bak så de inte krockar med huggarkängorna. Tog även bort fjädern till stolsnurrspaken så att jag inte behöver röra den då jag snurrar stolen. Stolen är bekväm men stor så jag bytte stol med gamla traktorn och fick då en nättare stol som är lättare att snurra runt.
- Det är ganska gott om plats till höger då det inte är någon manöverpanel där. Endast fram/bak växelspaken krockar med stolen då den snurras. Jag tog bort spakknoppen och lägger växeln i fram då jag stannar för att köra kranen. Kanske kapar eller bockar jag spaken senare.
- Jag köpte en bakrutekil för att kunna montera servospakarna inne i hytten. Jag byggde in servospakarna så att det nu är stora fack i kilens nederkant. Jag sitter ganska bra, trots långa ben, med armarna vilande mot knäna då kranen körs. Kanske snyggar jag senare till kablarna till kärrdriftens ventil, nu hänger kärrans strömbrytare för fram/back i fönsterlådan.
- Jag har även köpt skydd till växellådans oljefilter. På 555:an har jag grova plankor undertill bredvid växellådan som skydd för allt smått som är där. De blev till efter att jag fått en pinne genom oljefiltret. Kanske gör jag liknande på A75:an eller så skaffar jag en riktig bukplåt.
- T-spaken till hitchens lås var i vägen för fötternaså den tog jag bort. Jag har shimsat en del runt hitchen med dragkroken för att minska glapp. Och lyftstängerna till hitchen har jag spänt så det inte glappar i kopplingen med lyften i högsta läge. Nackdelen är ju bl.a. att kärran då hänger i trepunktslyften som sakta sjunker ner då traktorn är avstängd.
- Slangarna från pumpen på PTO passar bättre då jag låter dem gå uppåt i en båge. Nu då kärran är ständigt monterad på traktorn så kanske det hade varit bättre med ett vanligt ventilpaket inne i hytten och att ta hydraulik från traktorn. Då blir ju kärran billigare och med färre grejer i vägen men jag hade redan kärran och pumpen ger bra flöde.
- Sen är det ju roligt med hyttinredning med, det fanns inga fack i skogshytten. Fotstöd med fack så jag kan ha grejer på golvet utan att de skramlar runt. Fönsterlådor med nödvändiga småsaker. Fingrar i högerdörrens handtag som matsäcksväskan kan stå på. Tog även bort skramlande låset till takluckan så att den fjädrar då jag slår huvudet i, låsets skruvskallar var inte mjuka.
- Snökedjorna 16,9/34 brodd 9 har jag inte provat ännu. Det kanske inte blir frost denna säsong heller.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto