sön 10 jan 2021, 19:51#693233Jag tror att vi Småland inte har en aning om hur det är att leva i vargrevir i Dalarna ,Gävleborg och Värmland det måste upplevas av de som gör det .
Det är inte lätt att förstå om man inte gör det .
Jakt och Fiske
vargen

sön 10 jan 2021, 20:10#693244
Jag kan säga att det är helt öde i skogen...
Knagge skrev:Jag tror att vi Småland inte har en aning om hur det är att leva i vargrevir i Dalarna ,Gävleborg och Värmland det måste upplevas av de som gör det .
sön 10 jan 2021, 20:14#693248
Låter som det kan bli fina tall och löv föryngringar i så fall!
/Niklas
T Landström skrev:Knagge skrev:Jag tror att vi Småland inte har en aning om hur det är att leva i vargrevir i Dalarna ,Gävleborg och Värmland det måste upplevas av de som gör det .
/Niklas
/Niklas
sön 10 jan 2021, 20:23#693250
Vad är "biktfars", menar du att det finns offentliga uppgifter om hur många som skjuts, dvs även lokalt.?
Ni kan inte ha speciellt mycket älg, här är det vuxen + årskalv( på 200 ha) som fylls på fram till sista januari efter ett telefonsamtal.
Tåndemåla skrev: hur stor avskjutning ni har du kan gå in på biktfars så kan du se.
Vad är "biktfars", menar du att det finns offentliga uppgifter om hur många som skjuts, dvs även lokalt.?
Ni kan inte ha speciellt mycket älg, här är det vuxen + årskalv( på 200 ha) som fylls på fram till sista januari efter ett telefonsamtal.
sön 10 jan 2021, 20:27#693252
Den älgen som finns söker sig ju ut i de täta föryngringarna på hyggena så jag ser ingen markant nedgång på betesskadorna...
Niking skrev:T Landström skrev:Knagge skrev:Jag tror att vi Småland inte har en aning om hur det är att leva i vargrevir i Dalarna ,Gävleborg och Värmland det måste upplevas av de som gör det .
/Niklas
Den älgen som finns söker sig ju ut i de täta föryngringarna på hyggena så jag ser ingen markant nedgång på betesskadorna...
sön 10 jan 2021, 21:53#693282
Det behövs nog snarare fler skogsbrukare som förstår sig på helheten.
Niking skrev:Så det behövs ännu mer varg för att få bukt med viltskadorna?
/Niklas
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
sön 10 jan 2021, 22:12#693288
Du kan med glädje få de som finns här !!!
Niking skrev:Så det behövs ännu mer varg för att få bukt med viltskadorna?
/Niklas
Du kan med glädje få de som finns här !!!
sön 10 jan 2021, 22:27#693293Dom allra flesta som har varg inpå knuten skulle nog mycket gärna skicka ner ulvarna till niking och hans marker, med en enkelbiljett såklart 🤓
sön 10 jan 2021, 23:00#693308
Räcker med att förstå vad jaktarrendet inbringar och vad skogsbruket inbringar, så förstår man genast vilka intressen som ska styra i skogen...
/Niklas
hfab skrev:Niking skrev:Så det behövs ännu mer varg för att få bukt med viltskadorna?
/Niklas
Räcker med att förstå vad jaktarrendet inbringar och vad skogsbruket inbringar, så förstår man genast vilka intressen som ska styra i skogen...
/Niklas
/Niklas
mån 11 jan 2021, 08:41#693334
Det är sant men den kostar mycket pengar och lidande hos hund och fårägare tyvärr.
gurka skrev:En bra skogsbruk i kombination med en bra viltförvaltning ger bäst resultat.
De som inte klarar av viltförvaltningen bör arbeta vidare med detta.
Vargen jagar gratis hos alla markägare !!
Det är sant men den kostar mycket pengar och lidande hos hund och fårägare tyvärr.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar