Gallring

Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

18 inlägg 4821 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

hlb  
#692875 Håller på att gallra ett område där en ganska trafikerad väg går igenom. Tillåten hastighet är 70 km/t , men de flesta kör 100.
Hur gör ni med kanterna närmast vägen? Lämna smal remsa ogallrad/oröjd för att hindra viltet att passera ut på vägen, eller gallra ända ut för att trafikanterna ska få bättre sikt när djuren kommer?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

jannee  
#692876 Jag skulle gjort det sistnämnda, allt för att viltet ska kunna upptäckas i tid.
För övrigt hindras inte vilt av lite buskage, tvärtom de tycks dyka upp där det är som tätast och man minst anar.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

hlb  
#692902 Jo min inställning är att man inte skall skapa gömställen nära vägbanan, där det vilda kan ligga och trycka tills de skräms upp, när bilen är nära. En annan erfarenhet efter många pendlingsmil på små landsvägar: Man kör väldigt sällan på djur om man håller 100, däremot är det värre vid 70 då djuret hinner skrämmas och komma upp på vägbanan. (Gäller inte om det ligger en flock renar mitt på vägen, då är det bara bra dubbdäck som gäller.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Fredrik Reuter  
#692925 Delade denna tråd då jag tyckte ämnet förtjänade en egen tråd.

Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

hlb  
#692927 Anledningen till att jag skrev är att jag sett en del , som lämnar en "vägg" längs vägkanten, men det är kanske för att taxeringsintendenten inte ska se vilken fin skog de har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Vedproducent  
#692943
hlb skrev:Anledningen till att jag skrev är att jag sett en del , som lämnar en "vägg" längs vägkanten, men det är kanske för att taxeringsintendenten inte ska se vilken fin skog de har.

Kan ju vara att man vill ha ett skydd för vinden. Är själv alltid försiktig just i kanter. Men är det en trafikerad väg så bör ju trafiksäkerheten väga tyngst.

Avatar Fallback

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

550  
#692945 Är det mer än små buskar som ska fällas så är kanske problemet att en del vill utåt vägen. Alltid jobbigt att fälla över en trafikerad väg så många kanske struntar i att gallra problemträden?

Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

skogsjan695xl  
#693022 Störst problemet om man inte gallrar ordentligt ut med vägar i största allmänhet, är ju att ju grövre och större dom blir desto krångligare att få ner på ett säkert sätt, oavsett om du gör det med maskin eller motorsåg.
Därför det står många orörda kanter utmed vägar är nog ganska ofta så att det blir för krångligt att ta yttersta raden.
Gallra ända ut direkt, bättre sikt för trafikanter. Men tänk den dagen skogen är fullvuxen och många hänger ut över vägen. Blir fort dyrt med manuell huggare plus skördare den gången.

Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

skogsjan695xl  
#693028
1610227426_20180420_084236.jpg


1610227475_20180420_160514.jpg



Här är före och efter i en sista gallring där det inte gallrats hela vägen ut i första gallringen. Mitt på i efter kortet så är det berg på insidan så man kommer inte åt just där.

Avatar Fallback

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Bosse1  
#693035 Näring, ljus,väldränerat klart vi ska ha tjockt med skog nära vägen :mrgreen:
Osså måste vi suga koldioxid från trafiken.Och minskat saltnings behov,grusvägar torkar ej ut.

Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Fredrik Reuter  
#693096 Eller, testa den Finska modellen?

Viltolyckorna ökar, ska vi följa Finland med gula plastband?

Avatar Fallback

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

barbarossa  
#693168 Plastband fungerar inte och om de fungerar så under mycket kort tid

Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Fredrik Reuter  
#693170 Du menar fungerar inte i Sverige? För i Finland kan det ju faktiskt vara så att de gör det?

Avatar Fallback

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

barbarossa  
#693175 Har haft dessa band här i finland runt tallplantering kan bara tala av den erfarenheten fungerar ej

Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Fredrik Reuter  
#693187 Ah, missade att du var från Finland, ber om ursäkt.

Har det gjorts några fler analyser (än de från 2015 som finns i tråden ovan)?
Det var ju vissa jägare som ansåg att plastbanden hade effekt vid vägar. Det kan inte vara så att plastbanden tjänar en annan effekt vid väg (mot viltolyckor alltså) jämfört med en tallplantering? Vid väg kan väl finnas mer stress hos klövviltet än inne i skogen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).