Motorsåg och handhållet

Kjedestramming husqvarna 560xpg

8 inlägg 1760 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kjedestramming husqvarna 560xpg

Timberkalle  
#692724 Syns kjedestramminga på 560 er litt rar. Strammeskruen er tung å stramme når kjede begynner å nærme seg stramt nok og «fjærer» tilbake. Er dette vanlig? Har aldri hatt dette problemet på 346 og 550.Saga er flett ny og må derfor strammes en del i starten med nytt kjede/sverd. Når man tar av dekslet går skruen helt normalt. Noen som har erfaring/tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

vedmalen  
#692737 Hade det problemet med en ny 550. Höll på så en hel dag i skogen, sen for jag till ÅF och skulle visa vad jag menade och då plötsligt fungerade det som det skulle. Har aldrig varit med om det på en såg tidigare.

Avatar Fallback

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692740 Hade en praktikant som gick skogsbruksskola och inte fattat att han skulle lossa svärdsmuttrarna innan han spände. Spänntanden gick av men kedjan blev inte bättre. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

vedmalen  
#692743 Jo, det får jag oxå påminna eleverna om att lossa muttrarna. ÅF sa att det varit så med någon fler såg oxå, men vad som var fel visste ingen. Det visade sig bara när sågen var ny. Jag har hunnit med några kedjor sen dess, men det bekymret har aldrig visat sig efter första dagen.

Användarvisningsbild

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

anersimyra  
#692751
Timberkalle skrev:Syns kjedestramminga på 560 er litt rar. Strammeskruen er tung å stramme når kjede begynner å nærme seg stramt nok og «fjærer» tilbake. Er dette vanlig? Har aldri hatt dette problemet på 346 og 550.Saga er flett ny og må derfor strammes en del i starten med nytt kjede/sverd. Når man tar av dekslet går skruen helt normalt. Noen som har erfaring/tips?

Precis detsamma var det på min nya 540i men fenomenet försvann helt och hållet när jag bytte till svärd och kedja av annat märke..🤔

Användarvisningsbild

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

Timberkalle  
#692757 Ja man kan jo håpe det går seg til, eller så må man gjøre noe med det. Xforce 15toms sverd med h25 kjede dette da.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

vedmalen  
#692758
anersimyra skrev:
Timberkalle skrev:Syns kjedestramminga på 560 er litt rar. Strammeskruen er tung å stramme når kjede begynner å nærme seg stramt nok og «fjærer» tilbake. Er dette vanlig? Har aldri hatt dette problemet på 346 og 550.Saga er flett ny og må derfor strammes en del i starten med nytt kjede/sverd. Når man tar av dekslet går skruen helt normalt. Noen som har erfaring/tips?

Precis detsamma var det på min nya 540i men fenomenet försvann helt och hållet när jag bytte till svärd och kedja av annat märke..🤔

Jag har på original svärd och kört med både x-cut och oregonkedja och det har gått bra. Som sagt, det var bara de första 5-6 tankarna när man ville sträcka som det inte gick spänna. Och jag drog det som grejerna höll för. Tänkte att går det sönder är det ju garanti på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Kjedestramming husqvarna 560xpg

vedmalen  
#692759
Timberkalle skrev:Ja man kan jo håpe det går seg til, eller så må man gjøre noe med det. Xforce 15toms sverd med h25 kjede dette da.

Det kommer nog gå till sig. Man känner sig lite dum när man lite irriterad kommer in på affären för att visa på felet och så har det blivit ”bra av sig själv”. Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).