Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2021

49 inlägg 44556 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkespriser 2021

Fredrik Reuter  
#692013 Det är dags att börja diskutera om vad vi tror om utvecklingen för olika virkespriser 2021. Men till att börja med så får vi rekapitulera till förra året och se vad vi kan ta med oss från 2020.

Fjolåret 2020 kommer gå till historien som ett mycket märkligt år och givetvis beror det på coronapandemin. Även om pandemin hittills inte påverkat marknaden på råvaran från skogen så mycket (jämför gärna med flyg- eller hotellbranschen) så fanns och finns det en påverkan som man måste ha med sig framåt.

1609846860_virkespriser-2021.jpg


I stort kan man säga att 2020 präglades av ett skapligt pris på timmer men ett mycket dåligt pris på massaved. Med ett lågt virkespris på massaved så minskar skogsgallringen men samtidigt så har sågverken behövt relativt mycket råvara för de sågade produkterna och detta har gjort att vi sett ett bättre virkespris på timmer.


Granbarkborren påverkar virkespriset


Granbarkborrens härjningar sedan torkåret 2018 skapar oreda och obalans i virkesflödet. Stora angrepp tvingar fram avverkningar som skapar en överutbud av virke och genom detta sjunker våra virkespriser. Angreppen har under 2020 varit stora och det verkar nu som att vi får sätta tilltron till en blöt och kall vår och sommar för att inte angreppen ska fortsätta i liknande omfattning.

Tyvärr kan vi nog räkna med angrepp av granbarkborre även under detta år. Detta kommer då påverka virkespriset negativt. Tyvärr sker också angreppen på ett sortiment som dominerar på den Svenska virkesmarknaden - sågtimmer av gran.


Virkespriset ur ett bredare perspektiv


Idag och historiskt är virkespriset en av de allra viktigaste parametrarna för lönsamheten hos skogsägare. Detta har att göra med att sälja skog genom avverkning är och har varit den viktigaste inkomstkällan för skogsägare. Det verkar som att trenden så sakteliga håller på att förändra detta förhållande. Det som nu börjar bli allt mer populärt är att sälja naturturism, upplevelser och jakt med mera. Populärt kallas detta idag för mångbruk. Mångbruket kommer troligtvis att utvecklas starkt framöver.

De senaste decennierna så har också lönsamheten varit dålig för Svenska skogsägare, troligtvis är detta genom en kombination av låga virkespriser och att mångbruket inte slagit igenom. En intressant aspekt är det faktum att virkespriserna sjunkit under tre decennier medans priset på skogsfastigheter stigit rejält under samma period. Det finns många anledningar till att det blivit så men frågan är om man inte nu kan skönja en så kallad "tipping-point"?

Skulle så vara fallet så är det intressant och troligtvis en ljuspunkt i lönsamheten för skogsägare. Kanske får vi se ett större trendbrott under året?


Tips för ett högre virkespris


Att vara skogsägare är att vara företagare och för en företagare är lönsamheten mycket viktig. En del (men långt ifrån allt) är att sträva efter ett så högt virkespris som möjligt. Nyckeln till en bra affär (och bra lönsamhet) är att få till en så bra förhandling som möjligt. Det enklaste tipset här är att ha is i magen och spela svårflörtad. Exempel kan vara att dra ut på dialogen och sedan ställa virkesköpare emot varandra. Is i magen och att ta in anbud från flera köpare är alltså en mycket god idé.

Vill du ha mer tips på en lyckad virkesaffär så kan du läsa och diskutera i tråden Virkesaffär - Bästa säljtipsen vid avverkning av skog.

Som du säkert redan räknat ut så är ett angrepp av granbarkborre inte det bästa ur förhandlingssynpunkt. Här gäller det att ha koll på sin skog och vara snabb vid ett eventuellt angrepp. Då minimerar du skadorna och kan snabbt få så lite angripet virke som möjligt ur skogen.


Virkespriset 2021 i relation till historien


Det är lätt att tro att virkespriset följer ex KPI och att 2018 var ett "rekordår" för virkespriserna. Här gäller det att vara påläst och som du kan läsa exempelvis i tråden Myten om rekordhöga massavedspriser så kan man se att priset på massaved år 1975 var 655 kr per kubikmeter räknat i dagens penningvärde.

Ur historisk synvinkel så har vi alltså idag inte speciellt höga virkespriser och en del i detta ligger till grund för den låga lönsamheten som generellt finns i skogsägarkåren idag. Vi har skrivit mer om detta i tråden Skogforsk måste börja fokusera på skogsbrukets intäkter.


Råd för bästa virkespris 2021 (kan ändras)


Gallra inte, speciellt inte granbestånd. Håll stenkoll på din skog och agera snabbt vid angrepp av granbarkborre. Förhandla om riskbestånd som inte kan stå kvar (de är nog inte många) och var tuff i förhandling om slutavverkning av fina, grova bestånd, speciellt med tall.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Ldsaren  
#692117 Jag kände att jag blev tvungen och gallra lite nu ca 40 m3 i gran då det var så tätt, och tog minimalt i beståndet för att det ska må bra så att säga och att inte förlora och sen gratis motion .
Vad göra ? Hur länge vänta på masshöjning ? En balans .

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Fixaren1  
#692137 Vaddå inte gallra? Finns ju flertalet följdverkningar av att gallra alltför sent. T.ex Förlorad tillväxt försämrar ekonomin i många år. Då tänker jag på 1:a gallring förstås.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692152 Helt klart en avvägning. Man får ju tro att priserna rättar till sig. Vi ska göra som Ldsaren. Med stolthet gå ut och gallra själv för skogsvård, frisk luft och motion. Men blåvägra att släppa in maskiner och gallra i stor skala förrän priserna vänt upp.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

lodin92  
#692173 Jag är ju för ung för att ha hunnit vara med om högre priser. Personlingen tycker jag att skogen ger alldeles tillräcklig avkastning utifrån nuvaravde ränta, skulle räntan stiga så blir det en annan fråga. Men om vi skulle behålla räntan så vill jag ju inte att prisena på virke ska stiga för då lär fastighetspriserna stiga och jag som ung lär aldrig få råd att köpa mer utan enorma lån. Stiger virkespriset tror jag att vi går mot större och större fastigheter som bedrivs enbart storskaligt.. Så jag går emot strömmen och hoppas priserna och räntan står still, sen är det upp till var och en att hitta sin nisch för att öka inkomsterna på fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Traktorodds  
#692403 måste bara säga att avkastningsvärdet på skogsmark och marknadspriset på densamma redan är väl separerade, tyvärr. Skogsmarkspriset idag drivs av spekulation och känslor, inte avkastningsvärdet, sorligt men sant.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

A.falck  
#692952 När jag läser alla inlägg om dålig lönsamhet så inser jag att jag måste ha räknat fel i alla år 😢 för jag tycker det är hel ok.
Sen försöker jag ju hugga när priserna är skapliga.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

ÅsaNisse  
#692997 Virkespriset 2021 i relation till historien




Det är lätt att tro att virkespriset följer ex KPI och att 2018 var ett "rekordår" för virkespriserna. Här gäller det att vara påläst och som du kan läsa exempelvis i tråden Myten om rekordhöga massavedspriser så kan man se att priset på massaved år 1975 var 655 kr per kubikmeter räknat i dagens penningvärde.
Kopierat ur Fredrik´s skrift ovan.
665:-kr/m³ för massaved 1975 är ju en väsentlig skillnad mot dagens pris och då 1975 mättes massaved fpb. Det vill säga att man fick även betalt för barken. Fast på bark till skillnad från dagen Fub.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

halvproffs  
#693000
Skogsola skrev:Helt klart en avvägning. Man får ju tro att priserna rättar till sig. Vi ska göra som Ldsaren. Med stolthet gå ut och gallra själv för skogsvård, frisk luft och motion. Men blåvägra att släppa in maskiner och gallra i stor skala förrän priserna vänt upp.


Mellanskog har ju listor på hur mycket varje inspektor kontrakterar. Tydligen lite tävling där som industrin klappar händerna åt.
Ju mer virke desto lägre priser. 😤 Enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

Hildingdavid  
#693012 Virkespriserna kommer sannolikt att stiga på slutavverkningar med hög % sågbart under första halvan av 2021. Låga lager hos sågverken, GB avtal med EU, inga stormar, tillfredsställande priser och kvantiteter på exporten, covid 19 genererar självverksamhet i villor och inhemskt husbyggande och nya hyreslägenheter.
Däremot kommer sannolikt massaveden fortsätta med samma prisbild.
Min gissning utifrån befintliga data. 😎

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

vatten  
#693016 Men det är tyst om att södra sänkt priset med 140 kr för 38+

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693027 Jag försökte få till en diskussion om det för ett tag sedan, men det gick sådär. Är det samma hos alla sågverk ?

Mangan - Nyheter i Södras prislistor

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

jannee  
#693089 Varje sågverk har sin speciella lista, men egentligen skiljer det endast marginellt mellan sågverkens listor. Därefter kommer inköparen med sin "bonus", bara för att det är du och din skog ser fin ut kan du få, ex 100 kr över listan, eller att du inte behöver betala några flyttkostnader.
Södra är väl de enda som vågar gå ut med en prislista, alla övriga går in för att verkligen LURA till sig virket till ett skampris - om de kan.
EX Vida erbjuder ett maxpris, Sydved erbjuder 30 kr/fub mer och sedan säljer Sydved virket till Vida, hur kan det gå ihop?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2021

Reymond  
#693192 Ja vi är nog delvis tillbaka 50-100 år i tiden. Då sågverken satt på stadshotellet och kom överens om vem som skulle köpa respektive post som var till salu.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2021

pyntan  
#693292
jannee skrev:EX Vida erbjuder ett maxpris, Sydved erbjuder 30 kr/fub mer och sedan säljer Sydved virket till Vida, hur kan det gå ihop?

Är inte det för att Vida beställer en viss mängd virke som ska levereras i en jämn takt över en tid och sen är det upp till Sydved att lösa problemet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).