Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Gremo 950

20 inlägg 16675 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gremo 950

Gremdeere  
#69168 Är det någon som vet några nackdelar/kända fel med Gremo 950 årsmodell 97-99?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950

GremoNiclas  
#69200 Jadu...Haft en 98.
Kända fel vet jag inte några. Funkade bra. Smidig maskin.
Klen i motorn största irritationsmomentet.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Gremdeere  
#69207 Perkins motorn har jag för mig bara strax över 100hk till skillnad från senare modellen med Deutz motorn på 151. Så det borde märkas en hel del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69212 Vår nya har 164 tror jag :) Från Cummins.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Gremdeere  
#69213 Men då är det 1050f va
Senast redigerad av Gremdeere ons 14 okt 2009, 20:02, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950

GremoNiclas  
#69259 Jo. Det är bra skillnad på perkins och deutz motorn. Har 950F nu och den är bra mycket starkare och inge törstigare heller, ca 7L/h. :grin:

Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Gremdeere  
#69267 skulle det gå att konvertera till en Deutz motor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950

GremoNiclas  
#69301 Ingen aning.
Känns ju som det vore enklast att köpa en med deutz motor. Började tillverkas under år 2000 tror jag.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69303 Det är i så fall en Gremo 950R du ska ha för att få Deutzen, det är ett stort lyft då den tidigare var undermotoriserad sålänge man inte körde förstagallring under bra förhållanden, då funkade det, men i slutavverkning och besvärlig terräng önskade man sig lite mer pulver.

Att byta motor är knappast ekonomiskt klokt.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Gremdeere  
#69308 Är Deutz motorn en commonrail? för det antar jag att Perkins motorn inte är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Gremdeere  
#69312 Jag var och köpte en Gremo 950 -97a idag som var riktigt fin.
ska ha den på vår egna gård och köra mestadels gallring, så den får duga motor mässigt.
Tyckte den var ett riktigt "klipp". Drygt 16000h med långkran, pedant skött mm... 375 000 exkl.moms,Det tycker jag inte är farligt för den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950

masterchief  
#69315 Bild på skönheten vore inte fel 8)

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950

GremoNiclas  
#69317 Nepp, deutzen är inte common rail, däremot cumminsmotorn i nya 1050F.

Bra pris på din maskin!

Avatar Fallback

Re: Gremo 950

Gremdeere  
#69354 Nu är det något lurt som hänt Gremon. När man har i lågväxeln och skiftar till högväxeln så sjunker tryck mätaren från 20 bar till 0. vad kan det vara för fel? Är det planet växlarna? :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950

GremoNiclas  
#69367 Pärsk! :surp: Har för mej att våran krånglade någon gång på liknande vis. Ta ner plåten under växellådan och titta upp där. Ska sitta nå magneter där, typ två bruna/svarta fyrkanter och en elkontakt till vardera. Har för mig att jag petade på något där...Taskig kontakt kanske, kolla strömmen till magneterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).