Motorsåg och handhållet

Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granberg

17 inlägg 4874 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granberg

Anders_A  
#691546 Jag köpte ett Oregonsvärd av Skogma som sprack på en gång, de skickade ett till som också sprack på en gång. Är det någon mer som haft samma problem? Min gissning är att matningen av kedjeolja inte funkar så bra (hålet ser annorlunda ut jämfört med Husqvarnasvärd) och att svärdet därför blev överhettat och de yttre plåtarna separerade från kärnan. Aågen har ställbar pump men oljan stannar i drevhuset. Jag vill nämna att Skogma var bra på att snabbt hjälpa till, så ingen klander faller på dem.

Jag har en sågjigg från Granberg, Alaska Mill. Sågen är en Husqvarna 350 (kanske i minsta laget). Men funkar utmärkt med vanligt 13'' svärd av vanlig kedja, och senare med Husqvarna 18'' svärd och klyvkedja, till att såga frodvuxen gran.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

vedmalen  
#691554 Är det samma fäste på svärden? Så att oljekanalen på sågen stämmer överens med svärdets oljekanal

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Anders_A  
#691559 Ja, enligt Skogma ska det vara helt rätt, men hålet är mindre och snedborrat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

anersimyra  
#691572 Syns det några tecken på överhettning på svärdet?

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

anersimyra  
#691573 Är det förresten 1,3 mm drivlänk och att svärdet sprack upp vid topptrissan?

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Anders_A  
#691583 Ja, svärdet kändes hett, jag tyckte mig se det på färgen också. Nej det var mitt på som svärden började spricka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691585 Limmade svärd som delar sig? Speedcut?
Byt till 1,5 spårvidd och upp med oljepump på max! Det ska vara välsmort, kladdigt o gött!

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Anders_A  
#691590 Japp, speedcut. Oljepumpen var på max. Ett limmat svärd som delade sig. Skogma hade inga andra reklamationer på samma vara, vilket pekar på användarfel, men varken jag eller Skogma kunde hitta felet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691701 Du är inte ensam. Oregon hade aldrig fått reklamation på dessa när jag lämnade in den första. Inte heller när de fick de andra 4 av de 5 jag lämnat ut att få testat.

De delar sig när de blir varma, belastas i sidled eller kombo. Inget för mina kunder som oftast hugger lövat och grovt eller står o kapar för vedmaskin. De behöver grejer som håller för lite tuffare jobb.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Williamm  
#691728
Mange skrev:Du är inte ensam. Oregon hade aldrig fått reklamation på dessa när jag lämnade in den första. Inte heller när de fick de andra 4 av de 5 jag lämnat ut att få testat.

De delar sig när de blir varma, belastas i sidled eller kombo. Inget för mina kunder som oftast hugger lövat och grovt eller står o kapar för vedmaskin. De behöver grejer som håller för lite tuffare jobb.


Vad för svärd rekommenderar du då?

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Anders_A  
#691736 Ja, då var det som jag trodde då. Inte handhavandefel utan undermålig produkt. Husqvarnas svärd 18'' har hittills funkat utmärkt för mig, men är dyrare. Det stämmer också att det var påfrestning på svärdet - inte för att virket var hårt, utan för att stocken var grov (53 cm). Man får vara noggrann med att såga rakt med sågjigg så det inte nyper till, har jag märkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691748 Undermånig vet jag inte, men man får kanske fundera lite vad som är lämpligt till det ändamål man ska använda produkten till.

William.
De olika typer av svärd som finns idag är limmade laminat, svetsade laminat och massiva svärd.
Vilket svärd man ska ha bestäms inte av prislapp eller text/dekaler utan vilket arbete det ska användas till.
Finns massor med bra svärd idag i olika märken och namn. Typ och utförande är viktigt, likaså kvalité. Vilket svärd som behövs för vilket arbete är de saker som avgör om det är prisvärt eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692194 Vilken Oregon-typ är det? Jag har kört med ProLite (20" 3/8 1,3 mm och stora HVA-fästet) i sågverket i många år utan att svärdet gått sönder innan det blivit utslitet. Med oljepumpen på max så håller ett svärd ett par hundra stockar gran och tall med typiskt 200 - 400 mm diameter.

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Mikey_AX  
#692247 Hejsan,
Jag kör själv med SUGIHARA svärd när jag är ute på uppdrag hos kund och sågar med mina sågverk.
SUGIHARA svärd är det väldigt hög kvalité på och dem är också härdade lite hårdare än andra svärd, vilket gör att dem inte slits lika fort när man ligger i ingrep under en lång tid. Jag har också testat GB forestry som har en serie av svärd just för minisågverk.
Kollar vi på GRANBERG så är det just GB som dem säljer. GB är också något billigare än SUGIHARA.

Anders_A: Kolla smörjningen extra noga så du verkligen får fram olja. Om det verkar som att hålet inte passar eller är lite litet så kan man alltid försöka borra/slipa eller göra ett nytt håll. Men var bred på att svärdet kan vara hårt, hårdare än en HSS borr.

Lycka till! 😀

Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692268 Sugihara idag och Tsamura är väldigt mycket samma i slitage och kvalite.
Förr var Sugihara långt överlägset men det har jämnat ut sig.
Massiva Sugihara/Tsamura är bra men hårda svärd slite bra på mjuka kedjor och tvärt om. Kan lätt bli överdrivet slitage pm man inte är noga med hårdheter..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).