Skogsröjning

Kedjeröjare

52 inlägg 11054 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690790
JensSkoog skrev:
Josephine skrev:Säkert tolfte gången eller mer jag scrollar förbi denna trådtiteln och fortfarande så slarvläser jag "kedjerökare" ! *suck***** ;-)

Ögorna ser vad huvudet är fylld av, så du skulle möjligen starta röka igen :D :D

Men, du är inte ensam i felläsandet. Jag läser ofta FRUNTIMMER när
det står FURUTIMMER - undrar vad det kan komma av :lol: :lol:


Vi är inte alls förvånade. 😉

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#690793 Det verkar i alla fall som att många anser att kedjeröjare är bra så det blir nog en sån till våren det lutar åt en ryggburen bensindriven men man vet aldrig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690794
toker72 skrev:Det verkar i alla fall som att många anser att kedjeröjare är bra så det blir nog en sån till våren det lutar åt en ryggburen bensindriven men man vet aldrig.


När jag väl använder min så är jag nöjd med den (bensin). Så känner man att man har råd. Så slå till. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#690797 Är ju alltid kul med nya grejer och eftersom jag bara kommer köra i egen skog kommer den förhoppningsvis hålla en evighet. Kommer troligtvis köpa en ny vanlig röjsåg också så tar gärna emot tips på lämplig modell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

JensSkoog  
#691002
Skogsola skrev:
Mangan skrev:Har aldrig kört med 225 klinga, går det att sätta en sån på min FS480? Är det en bra ide? Kör just nu en del grov röjning dår jag får kapa från bägge sidor.

(hoppas det inte blir för urspårat nu)


Kör bara 225 på min 480. Går utmärkt. Även om min 480 är lite trimmad så går det utmärkt i alla fall. Känns som 225 är mycket tåligare och det finns mera material att ta av om den behöver filas mycket. Om du vill ha klingskydd så får du skaffa ett annat men det kan inte vara så svårt. Från en skrotsåg om du är snål.

Jag körer med 225 på min 480, med klingskydd. Om jag inte minns fel, så modifierade jag bara klingskyddet lite med vinkelslipen, så 225 klingan inte tog i. Ogilar att köra utan klingskydd.

toker72 skrev:Är ju alltid kul med nya grejer och eftersom jag bara kommer köra i egen skog kommer den förhoppningsvis hålla en evighet. Kommer troligtvis köpa en ny vanlig röjsåg också så tar gärna emot tips på lämplig modell.

Jag skulle väl rekommendera att du inte köper största och tyngsta modellen. Själv har jag FS480 som favorit (nu är den inte i sortimentet, men har ersätts av FS490). Lika viktigt är att du inte snålar på sela. Toppmodellerna från Husqvarna och Stihl är sköna och lättnar belastningen på kroppen mycket om man samanliknar med äldre bärselar. Senn får du köpa dig några Strandklingor. De är bästa som fås nu :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#715264 Har i alla fall beställt en Husqvarna 535 kedjeröjare men verkar vara lite leverans problem på grund av corona men den som väntar på nått gott.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

hallingland  
#715293
axwell skrev:
AndreasC skrev:Okej. Tack för tipsen. Tallen är runt 4 m hög nu så då borde den ju vara över älghöjd

Dessvärre inte över älghöjd.
Kommer det ko med kalv så är det en bra höjd, kon orkar fortfarande bryta ner den till kalven/kalvarna. 😥



Jag kör 535fbx och är helnöjd. Läste i någon tidigare tråd runt att säkra för älgen att lägga snittet i "maghöjd"så att det blir otrevlig för älgen att gå in i ett sådant röjt bestånd. Jag provade detta en gång för 10 år sedan och fick inte några knäckta ungtallar. Dock var det sjukt jobbigt att jobba sig igenom. Om det funkade eller jag hade tur vågar jag inte gissa på. Det var 0.5ha och 5-6 år senare gick jag igen och tog ner de ruttna resterna. En del björk hade skjutit nya grenar och såg ut att vara betade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).