Föryngring

Ekplantor i granröjning

8 inlägg 2095 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ekplantor i granröjning

A.falck  
#690032 Hej . Jag har en granföryngring nära huset som det kommer mycket självföyngrade ekar i. Har även en del äldre ek i beståndet.
Då det ligger nära huset och jag inte vill ha granskog så nära inpå så tänkte jag sätta burar kring en del av ekplantorna och suggestiv gallra bort granen i hopp om att det kan bli en fin ekdunge i framtiden.

Men nu till frågan

hur noga är raketen hos plantorna? Dem är 0,5 -2 m höga och en del har nog blivit betade i tidigt stadie med en liten krok nere vid roten som följd . Är det lönt att satsa på detta plantor och sätta burar runt dem eller ska jag bara satsa på dem som är spikraka? 🌳



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ekplantor i granröjning

nilsszzon  
#690105 kanske räcker att snurra frystejp och spruta trico på de som du tycker är halvdana så får det bli på vinst och förlust , de riktigt fina hade jag kört både bur och trico eller frystejp på när ,man ändå är där så att säga..
viltet är ju bra glada i ek..

Avatar Fallback

Re: Ekplantor i granröjning

A.falck  
#690213 Tror det blir bur runt allt 😀 eller älgfälla som min fyra årige pojk kallar dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekplantor i granröjning

JensSkoog  
#690556
A.falck skrev:H
Men nu till frågan

hur noga är raketen hos plantorna? Dem är 0,5 -2 m höga och en del har nog blivit betade i tidigt stadie med en liten krok nere vid roten som följd . Är det lönt att satsa på detta plantor och sätta burar runt dem eller ska jag bara satsa på dem som är spikraka? 🌳

En liten krok spelar ingen roll skulle jag mena. Viktigare ä att man tidigt går in och stamkvistar och senn tar bort vattskott så eken får komma upp, annars blir den snabbt en "busk" som bara blir diger krona. Spara granen så länge du kan, eftersom de håller vattskott i chack och gör att eken strävar uppåt. Har fått fina, raka och höga ekar mitt i grandungorna. Svåraste är dock att hålla rådjur och älg undan.

Avatar Fallback

Re: Ekplantor i granröjning

A.falck  
#690562 Kul att höra. Jag har fått upp lite burar runt några plantor. Så då kan jag fortsätta med dem som har en liten krok med 😀
Försöker att gallra fram och stammkvista så mycket ek jag kan på min fastighet 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekplantor i granröjning

JensSkoog  
#690581
A.falck skrev:Kul att höra. Jag har fått upp lite burar runt några plantor. Så då kan jag fortsätta med dem som har en liten krok med 😀
Försöker att gallra fram och stammkvista så mycket ek jag kan på min fastighet 👍

Ska man odla fram ek, så ska man vara tålmodig och flitig. De behöver att man ser till dom varje år, gärna oftare, och de behöver tid, men de kan komma förvanandsvärd snabbt upp i betessäker höjd om villkoren är bra. Senn kommer den tunga dagen då man måste ta bort några av dom för att ge andra rum. Då ska du tänka på att eken ska stå där i många år, och den behöver plats till kronan. Om du ska ha dom som "gårdsträd" och som goda "ögonvilaträd", så ska du ochså vita att eken kan man beskära och toppa hur mycket som helst. Vi hade ekar på alla sidor av huset där jag vux upp, och med några års mellanrum blev de klädd av så det nästan bara var stamen kvar, och de står fortfarande gröna och fina.

Avatar Fallback

Re: Ekplantor i granröjning

A.falck  
#690584 Är det vanligt att viltet barkgnager unga ekar? Har aldrig sett det själv i skogen nämligen 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekplantor i granröjning

jannee  
#690673 Vanligt eller ovanligt, finns där och var älgko som gnager och gnager på nästan allt. Får man inte bort detta gnagande djur lär hon inte sällan också lära upp sina kalvar.
Det vanliga är annars att det bara är de nya skotten på eken som är begärliga. M.a.o. bör eken skyddas till den är uppåt 5 meter hög om den ska bli riktigt fin.
Älgkon är nämligen en filur, hon grenslar och böjer ned trädet för att senare låta kalvarna beta av det begärliga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar