Motorsåg och handhållet

otrogen

35 inlägg 11883 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

otrogen

halvproffs  
#69005Har alltid varit trogen Husqvarna iom att återförsäljaren finns på orten. Till saken hör att jag pga jobbet fått tennisarmbågar och dom gillar inte tunga sågar, så jag tänkte köpa Husqvarnas lättaste proffssåg. Åkte till Ockelbo i våras för provkörning av nya Polaris med servostyrning, mycket bra för armbågarna men mindre bra för ekonomin.
Åkte sen till Vij maskincenter för att titta på olika saker, såg och kände och köpte Stihl MS 171. Oerhört lätt såg tänkt enbart för lite vedhuggning, och priset 1950:- är ju fantastiskt. Tankade och provkörde, kedjan tog ingenting, filade ner ryttarna lite sen tog den bra. Ut i skogen för att testa, efter tio minuter slog kedjan tvärnit. Ingen kedjesmörning. Tillbaks till Ockelbo med sågen. Plastbit i olje slangen. Inte första gången det händer sa reparatör´n.
Igår var det så dags igen att börja hugga ved. minugrader och kanon väder, perfekt. Tyckte inte sågen som vägrade att starta. Efter 20 minuter försök och ett antal 😈 så pluttrade den igång. Lät väldigt snorig, var nog sur på vad? vet inte jag. Hörde inte en tändning på chokeläget. Nåja, efter en stund så gick den kanon, efter dagens slut blev jag imponerad av vad den lilla sågen mäktade med. Tunn kedja, tunt svärd , skar som smör i veden :grin: Hälsningar från en otrogen.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: otrogen

swe#kipp  
#69023Herregud !!
jag hoppas du använde skydd ,,,,,,,, :D

Användarvisningsbild

halvproffs  
#69024Självklart! Alla tänkbara skydd.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69028För tvåtusen spänn så får du inget som funkar i längden men som tillfällig otrohet så kan det ju vara ok.

Nonkan  
Skogsola skrev:För tvåtusen spänn så får du inget som funkar i längden men som tillfällig otrohet så kan det ju vara ok.

Tror nog den kommer hålla längre än vad halvproffs tänkte från början, det är alldeles för bra livslängd i Stihls billiga sågar.

Stihl kan vara så jäkla svåra att få igång om man har lyckats göra dem sura, men när dom väl startat har man inte mycket problem sen. Tricket är att vara lite snål med choken.

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69033Funderar oxå på att vara otrogen,,,. x_x

Eventuellt med en MS 200 - men kom gärna med motsv tips på bra såg i samma (vikt) klass, och traditionellt
grepp,,,alltså ej "topphand".

Användarvisningsbild

totte  
Nonkan skrev:
Skogsola skrev:För tvåtusen spänn så får du inget som funkar i längden men som tillfällig otrohet så kan det ju vara ok.

Tror nog den kommer hålla längre än vad halvproffs tänkte från början, det är alldeles för bra livslängd i Stihls billiga sågar.

Stihl kan vara så jäkla svåra att få igång om man har lyckats göra dem sura, men när dom väl startat har man inte mycket problem sen. Tricket är att vara lite snål med choken.

Om den trots det fortsätter att sura ner sig kan det bli bättre om man byter till ett varmare tändstift.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
Skogshuggarn skrev:Funderar oxå på att vara otrogen,,,. x_x

Eventuellt med en MS 200 - men kom gärna med motsv tips på bra såg i samma (vikt) klass, och traditionellt
grepp,,,alltså ej "topphand".

"Nya" 339xp skall visst gå fint har jag hört av några som har dom, har dock inte nån egen erfarenhet av dom dock har jag kört lite med ms200 och tyckte den gick helt okej :)
kändes lite klen men i all ärlighet så hade jag kört min 346xpg hela dagen innan testet så jag var helt klart lite "kraft" skadad !

Naders  
#69067Har en 339Xp av en något äldre version.
Köpte den efter Gudrun då min sambo tyckte det hade varit kul å få prova på lite skogsarbete.
När hon sen tröttnade så fick farsgubben prova sågen.
Nu går det inte att slita sågen ur näven på han.
Visst, inte samma rapphet som min 346Xpg men varför ska man ha en sån i en förstagallring när man klarar det utmärkt med en såg som väger mycket mindre.
Känner inte av det i armarna efter en heldag i skogen bara.....
Helt klart en såg att rekommendera :-bd

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69077Jag har provat både Hq 339 och Stihl 200. Stihlen är överlägsen tycker jag. Skulle nästan utnämna den till världens bästa såg. Med den reservationen att rätt storlek på såg på rätt plats.

Användarvisningsbild

#69126Tack för tips!

Blir en hel del slanbjörk och klenstam av barr i förröjning/gallring som duger gott till vedhuggning, och där känns det mycket riktigt HELT omotiverat att kånka omkring på en tung/tyngre slutavverkningssåg oavsett om det är proffs eller ej.

200 är väl dessutom 2-3 hg lättare än 339?, och det är ett argument så gott som något om man jagar vikt.

Hur är det med de andra märkena då?,,,,,

Hitachi/Tanaka/Makita, och allt vad de heter nuförtiden?
Dolmar har väl oxå någon "småsåg" i sitt sortiment?,,,,,, Mange?.

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69146Vad jag vet så är 200 och 339 exakt samma på pappret, vad gäller vikt och effekt. Men i verkligheten tycker jag det är stor skillnad. Om du tänker köpa en så vänta inte för länge för 200 tillverkas inte längre utan det är bara de som finns i lager som är tillgängliga.

Själv funderar jag på att köpa en extra och ha för framtida behov, men vi får väll se.

Martin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ekhagas trädfällning skrev:Vad jag vet så är 200 och 339 exakt samma på pappret, vad gäller vikt och effekt. Men i verkligheten tycker jag det är stor skillnad. Om du tänker köpa en så vänta inte för länge för 200 tillverkas inte längre utan det är bara de som finns i lager som är tillgängliga.

Själv funderar jag på att köpa en extra och ha för framtida behov, men vi får väll se.

Martin

Jag har en MS200 hade även föregångaren 020.
Det som strular är tanklocken till oljetanken, har bytt ut ett lock och det jag har nu är ett
elände att sätta tillbaka efter tankning :sad:

lamt  
#69158Jag håller med om tank locken som är svåra att sätta på och har tappat några. Annars en helt suverän såg (ms 200) rätt förhållade anväder den även vid snickeriarbete.

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning skrev:Vad jag vet så är 200 och 339 exakt samma på pappret, vad gäller vikt och effekt. Men i verkligheten tycker jag det är stor skillnad. Om du tänker köpa en så vänta inte för länge för 200 tillverkas inte längre utan det är bara de som finns i lager som är tillgängliga.

Martin

"Tvärkollade" lite specs mellan maskinerna tidigare idag, och där verkar Qvarnan vara 0.2 kg tyngre.
Hann dock inte kolla upp tankrymder, osv, så det kanske jämnar ut sig i slutändan?.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).