tis 29 dec 2020, 21:02#690280
Har provat att lufta nu, två dagar i rad, men problemet är kvar 👎 Jag är ändå tveksam till att det kan bero på luftbubblor i systemet. Till Eberns vattenpump är hyfsat grova slangar, borde inte fastna luft där väl?
Börjar fundera på om det är något fel på själva Ebern eller dess elektronik. Eftersom hela systemet blir kallare när värmaren är igång så undrar jag hur länge den egentligen bränner diesel, och hur länge fläkten ska gå på efterkylning. När man stoppar driften manuellt så hör man fläkten gå runt en minut efteråt. Hade den gjort likadant när man kör med bilen så hade väl motorn kunnat värma kylvätskan som vanligt efter en minut? Nu verkar Ebern tro att den är för varm, och stannar inte fläkten. Har väl kört 3-4 mil som längst i nollgradigt, och då gick fläkten fortfarande när jag kom fram.
Är det någon som kan svara på hur "kupévärmarfunktionen" (alltså att Ebern startar när man startar bilen) fungerar normalt? Ungefär hur länge bränner den diesel i nollgradigt innan den stannar?
Tyvärr verkar det inte gå att koppla ur funktionen att den startar automatiskt när det är kallt. Annars hade det fungerat bra att bara köra den manuellt innan man startar, och aldrig när motorn är igång. Vet inte om man vågar sätta en strömbrytare på matningskabeln i motorutrymmet. Alternativet är att koppla bort matningen helt men då kan man ju aldrig använda värmaren 😢