Skogsekonomi

Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

17 inlägg 7629 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Robur Clivus  
#690066 Startar en tråd där vi självverksamamma familjeskogsbrukare med intresse för skog kan spåna fritt hur vi kan öka lönsamheten i vårt eget skogsbruk, önskar högt i tak, konstruktiva idéer och positiv jargong med högt i tak för denna tråd!

Jag har tyvärr inget eget svar på frågan i dagsläget men känner att det borde finnas möjligheter. Anledningen till denna öppna tråd är att jag personligen känner att den nuvarande paradigmen och offentliga debatten om skogsbruk och dess parter börjar glida ifrån oss mindre skogsägare och vi inte är representerade i debatten.

Så som jag uppfattar dagens situation är att vi kört fast och lever i ett gammalt industriellt tänk som tyvärr inte gynnar oss familjeskogsbrukare, enda vägen framåt för lönsamhet är att utöka areal och produktivitet enligt gängse standard, vi som har mindre fastigheter ska driva skogsbruk rationellt på samma sätt som de stora bolagen med tusentals till miljontals hektar, möjligtvis genom skogsägarföreningar men skötseln är densamma, one size fits all?

Mitt intryck (kan vara helt fel) är att vi mindre självverksamma ändå försöker följa det rationella skogsbrukets praxis med föryngring, röjning, gallring och slutavverkning enligt hävd, det vi utför själva i vår egen skog är möjligtvis att vi får lite bättre kvalité på slutavverkningsbeståndet men räknar man på den nedlagda tiden så ger det ganska dålig timpeng för den eventuellt extra kvalité man skapat, dock så är det fortfarande volymtillväxt som räknas både i slutavverkningbeståndet och gallringarna under vägen dit.

Miljörörelsen är ganska skarp i sin kritik mot dagens skogsbruk, jag håller absolut inte med i alla deras argument men kan dock tycka att motargumenten från skogsintressenterna som ska representera oss också är ganska ihåliga, kanske är det i detta vakuum vi mindre och aktiva skogsägare kan hitta vår egen nisch med ökad lönsamhet och profilering, försöka styra om från volym till kvalité, småskalighet, miljöhänsyn och spårbarhet?

Med dagens och förmodligen framtidens löneutveckling kommer det framförallt vara timkostnad för hantverkaren som är kostnadsdrivande, tror inte vi ska var rädda för att kunna få premiumbetalt för råvara till medvetna konsumenter så länge vi har en genuin förvaltar agenda i ryggen!

Just denna aspekt/nisch tror jag, är det vi mindre småbrukare behöver hitta och promota för den kommer vara oerhört svår för de stora volymbolagen att kunna nå, detta kanske kan öka vår lönsamhet. Detta är framförallt en spånartråd hur vi kan öka lönsamheten? Det jag är ganska säker på är att vi måste hitta något eget, mer personligt och mer miljöriktigt än storskogsbruket för att lyckas få premium betalt!

Behöver vi bli mer entreprenörer än leverantörer?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Mellberg  
#690067 Början är bra, men ditt inlägg är i stort sett, icke läsbart. Du måste avdela, ta en sak i taget osv.

Men, annars tror jag många på skogsforum, vurmar för det enskilda skogsägandet, äganderätten osv. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

halvproffs  
#690080 Vet inte riktigt vart du vill ha för svar för dom finns ju redan.
Odla julgranar och sälj. Är du hantverkskunnig?
Tillverka Friggebodar mm.
Har du bra språkkunskaper? Starta turistverksamhet om du har något att visa upp eller hyra ut.
Förädla ditt eget timmer. Tillverka och sälj ved.
Mm mm mm.
Allt efter kunskap, intresse, förutsättningar mm.

Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Arvid0  
#690083
Robur Clivus skrev:Startar en tråd där vi självverksamamma familjeskogsbrukare med intresse för skog kan spåna fritt hur vi kan öka lönsamheten i vårt eget skogsbruk, önskar högt i tak, konstruktiva idéer och positiv jargong med högt i tak för denna tråd! Jag har tyvärr inget eget svar på frågan idagsläget men känner att det borde finnas möjligheter. Anledningen till denna öppna tråd är att jag personligen känner att den nuvarande paradigmen och offentliga debatten om skogsbruk och dess parter börjar glida ifrån oss mindre skogsägare och vi inte är representerade i debatten. Så som jag uppfattar dagens situation är att vi kört fast och lever i ett gammalt industriellt tänk som tyvärr inte gynnar oss familjeskogsbrukare, enda vägen framåt för lönsamhet är att utöka areal och produktivitet enligt gängse standard, vi som har mindre fastigheter ska driva skogsbruk rationellt på samma sätt som de stora bolagen med tusentals till miljontals hektar, möjligvis genom skogsägarföreningar men skötseln är densamma, one size fits all? Mitt intryck (kan vara helt fel) är att vi mindre själverksamma ändå försöker följa det rationella skogsbrukets praxis med föryngring, röjning, gallring och slutavverkning enligt hävd, det vi utför själva i vår egen skog är möjligtvis att vi får lite bättre kvalite på slutavverkningsbeståndet men räknar man på den nedlagda tiden så ger det ganska dålig timpeng för den eventuellt extra kvalite man skapat, dock så är det fortfarande volymtillväxt som räknas både i slutavverkningbeståndet och gallringarna under vägen dit. Miljörörelsen är ganska skarp i sin kritik mot dagens skogsbruk, jag håller absolut inte med i alla deras argument men kan dock tycka att motargumenten från skogsintressenterna som ska representera oss också är ganska ihåliga, kanske är det i detta vakuum vi mindre och aktiva skogsägare kan hitta vår egen nisch med ökad lönsamhet och profilering, försöka styra om från volym till kvalité, småskalighet, miljöhänsyn och spårbarhet? Med dagens och förmodligen framtidens löneutveckling kommer det framförallt vara timkostnad för hantverkaren som är kostnadsdrivande, tror inte vi ska var rädda för att kunna få premiumbetalt för råvara till medvetna konsumenter så länge vi har en genuin förvaltar agenda i ryggen! Just denna aspekt/nisch tror jag är det vi mindre småbrukare behöver hitta och promota för den kommer vara oerhört svår för de stora volymbolagen att kunna nå, detta kanske kan öka vår lönsamhet. Detta är framförallt en spånartråd hur vi kan öka lönsamheten? Det jag är ganska säker på är att vi måste hitta något eget, mer personligt och mer miljöriktigt än storskogsbruket för att lyckas få premium betalt! Behöver vi bli mer entreprenörer än leverantörer?


"Behöver vi bli mer entreprenörer än leverantörer?"

Säkerligen! Men det finns ju också oerhört många variabler som styr. Hundra skogsägare ger hundra olika utgångslägen. Det bästa och det med bäst utväxling orde vara som halvproffs skriver att förädla till en slutprodukt. Men ska du då ta in en aktör till att undertröja en annan till att avverka en tredje till att köra hem det åt dig. Köpa ett sågverk, hyvel, snickerimaskiner mm. Ska du bara göra det på fritiden eller heltid?

Det är ändå tillgång och efterfrågan som styr, ett hyvleri betalar inte mer än de behöver för sin råvara. Den snabbaste vägen till förändring borde vara att du får med dig flera likasinnade i ett kooperativ eller ekonomisk förening och samverka.

Tror dock att de allra flesta här på forumet skulle önska bättre lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

jannee  
#690085 Skog har till skillnad från jordbruk en lååång omloppstid.
Inom jordbruk är det m.a.o. enklare med en nischodling, inom skog är det troligtvis förädling du/ni måste satsa på.
Odla fram en råvara hinns inte med, då bättre köpa in sådant som är ointressant för storfräsarna.
För ex har det varit stora möjligheter för den företagsamme att köpa in borrvirke och själv förädla.
Bara för att virket varit blått har det inte varit sämre - tvärtom.
Sågade själv upp "lite" borrvirke, senare strölaggt inomhus,resultat inga sprickor eller att virket slagit sig.
Bara synd att man inte har tillgång till hyvel.

Avatar Fallback

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690095 Robur Clivus menar väl inte direkt vad man kan göra enskilt utan som hela kollektivet av "familjeskogsbrukare", fattar jag det som.
Ja, det var väl mitt i prick med många frågor och svaren på dessa redan i öppningsakten.

Jag och andra bybor befinner oss ju i det sk prisdiket. Dessutom med hög virkeskvalitet på tall/gran.
Kvalitet är väl det man kan jobba med för att många/alla ska få bra betalt. För kvalitet och inte för volym. Men kanske ingen efterfrågar kvalitet i nån mängd så att det blir betalningsvilja?
Närmast till hands ligger att skogsägarföreningarna kan ta fram mervärden gentemot följande produktionsled.

Men idag är det skvattvuxen kubik som råder. Ser det inte mer ut som så här med skogsråvaran och dess användning samt konkurrenssituation idag?
- Man flisar och gör skivmaterial med massa lim från kemiindustrin...
- Regelvirke är både böjt och vridet samtidigt, men skiten säljs ändå eftersom ingen kund kan påverka...
- Fönster av plast och aluminium...
- Dörrar av komposit...
- Plåtreglar och gips...
- Altangolv och utemöbler av trä från fjärran land...

- Fiber, pall- och emballagevirke. Flis. Ja, det är vi bra på.

Jag kan bara killgissa att den som är på marknaden för att köpa hög kvalitet har ett väl fungerande arbetssätt för att hålla ner sin råvarukostnad. Man ska undvika köpa kvalitet öppet och riskera att det då blir synliggjort/dyrt och ska betalas i "första led", dvs till producenten. Man kan ju ta rygg på bulkköparna och få filéerna utsorterade i "transportledet" när de engångspostade sågverken som betalar samma medelpris hela tiden tagit sitt enligt sina snäva dimensionskrav.

Marknaden och storskogsbrukets teknik/maskiner styr producenten. Snabbväxt volym till halvtaskig kvalitet blir bästa affären. Själv har jag förmånen att kunna hålla tallbestånden till de är hyfsat "mogna", men det är ju ingen bra avkastningsaffär och senaste större 3kkbm furuavverkningen var ändå en "tvångsavverkning" eftersom åldern började komma upp mot och in i "naturintresse". Så, kvalitetsproduktion motas ju även av naturvårdsverket m fl. aktivister.

Bästa finansiella utkomsten för familjeskogsbruket är antagligen att sälja fastigheten och placera pengarna på börsens bank- eller exportstorindustriaktier.

Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Vardon  
#690096 Sen är väl alltid frågan hur man definierar lönsamhet. Personligen vill jag alltid räkna per timme, främst för att det lättast att jämföra med annat, får man ändå en lönsamhet per timme att det vore bättre inom tex åldringsvården kanske det inte är värt det. Vilket återigen kokar ner frågan till hur mycket tid har man och vad är den värd.

Många verkar alltid vilja räkna per kubik eller per ha. Jag har aldrig förstått det. Tälj en tandpeter, jag kan köpa den för 1 kr (lovar) och du har enorm förtjänst per kubik... Men här kommer även nästa aspekt in - långsiktigheten - kommer det att hålla över tid.

Jag tror att det svåra är inte att hitta produkterna utan att hitta kunderna. Samarbeta med lokalbyggföretag och bli deras leverantör utav udda sortiment. Kanske även arkitekter för att skapa en efterfråga. Influencers, antingen samarbete eller bli en själv med snygga udda lösningar. Som Arvid0 var inne på, samarbete...

När huset här renoverades hade vi mycket god hjälp av byggaren "ja hyvla lister kan hen göra" , konstnärsmålningar kan hen göra etc fastän ingen var typ längre bort än 15 minuter med bil visste vi ju inte att det stod ett litet hyvleri där. Så istället för att köpa lister kunde vi hyvla 2000 lpm eget virke.

Här gör man väl fel själv med, man borde ta kort redan när man fäller trädet och göra byggtrådar på husbyggarforum etc just för att få upp intresset att kunna se lite plockhuggning (att det är 2 ha hygge bakom en behöver man inte visa om man inte vill) sågning till udda dimensioner, jag menar det räcker ju om en vill köpa ett träd för att just den insatsen ska vara lönande.

Sen ska jag erkänna att jag personligen är inte intresserad av att göra så, för då tar jag på mig en massa som kräver leveranser, det tar bort min frihet.

Jag tror inte det är en nån större lönsamhet att försöka såga fram 2x4" eller vad nu den vanligaste dimensionen från sågverken är.

Sen gäller det att ge ut en kalender så man får en fråga som engagerar....

Avatar Fallback

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Robur Clivus  
#690115 Mycket bra input! Det jag saknar på dagens marknad är en aktör som skulle kunna fylla upp det hålrum som finns.
När man åker till lokala brädgården vet man inte om man kommer hem med kvalitets virke eller åkergran beroende på vilken stuv de har på lager.
Plockhugget verkar kanske vara inne på ett spår i denna riktningen, dock är jag inte tillräckligt påläst på just de.
En tanke skulle kunna vara ett kooperativ/företag som endast köper in kvalitetsvirke som den självverksamma sorterar ut/plockhugger, lägre kvalite kan gå i de vanliga kanalerna. Mindre sågverk utspridda över landet står för sågningen. Distrubution sker inte genom kostsamma brädgårdar utan beställningar görs över nätet och leverans direkt från såg till konsumet. Tror det är viktigt med att inte ha för långa ledtider i dagens samhälle, man ska inte som konsument behöva beställa ett år/halvår innan, utan kunna få leverans ganska omgående.
Skapar man en rykte om att alltid leverera kvalitetsvirke så borde detta borga för bättre betalningsvilja samt att man inte behöver åka till brädgården och syna ut, så är nog en hög mur riven. Kanske ha ett "Kalhyggesfritt" val vilket kostar lite extra.
Allteftersom kan ytterligare nishprodukter inkorporeras i konceptet och nya entreprenörer som vill förädla lokalt kan ansluta till plattformen. Lite samma tänk som ETSY fast för skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Torbjörn Johnsen  
#690125 Mycket intressant tråd Robur Clivus. Det är definitivt ett angeläget ämne att öka lönsamheten. Om fastighetsvärdet minskar mer än virkesvärdet vid en avverkning så säger det ju en del om att det finns mycket att göra.

Det finns många bra förslag redan och man får inte utgå från att en enskild aktivitet eller verksamhet ska lösa alla problem utan det är nog snarare mångfald som krävs. Beroende på vilka förutsättningar och intressen man har. Det finns dock några generella åtgärder som (nästan?) alla kan göra och som inte kräver dyra investeringar eller stort engagemang i förädlings- och försäljningsarbete:

1. Höj virkesförrådet i slutavverkningsskogen
Detta görs genom att ta ut mindre virke i gallringsfasen. Svenska slutavverkninsbestånd håller generellt för låga volymer mot vad de borde kunna ha. En stor anledning är för hårda och för sena gallringsuttag. Gallra granbestånd tidigt och bara en gång. Ta lägre uttag (oavsett om du gallrar med stora eller små maskiner). Max 30-35% första gången. Tall kan gallras flera gånger så länge man håller sig till låga uttag och då handlar det snarare om 20% än om 30. 100 m3sk mer i slutavverkningen ger en rejäl lönsamhetsökning. Glöm "självgallringsskräcken"! Det är mycket större risk för skador och problem i ett bestånd som gallrats för hårt eller för många gånger än om det står några undertryckta spetor och dör.

2. Minska utbudet av billigt virke
Håll igen med avverkningarna om du inte absolut behöver pengarna. Eller testa bara att säga nej till första virkesköparen som vill köpa din avverkning. Prioritera hellre en mindre slutavverkning än en omfattande gallring. Du måste gallra 20-30 ha för att få samma pengar som för ett hektar slutavverkning. Men om du gallrar sätter du fem gånger så mycket virke på marknaden än om du slutavverkar för samma pengar. Grovt räknat.

Avatar Fallback

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Robur Clivus  
#690130 Håller helt med dig Torbjörn i de råden.

Har även funderat på hur man kan höja förädlingsvärdet på björksortiment, tycker själv det vekar ganska kul att även ha lite björktimmerproduktion på fastigheten men är väl lite sådär med avsättning och betalningsvilja idagsläget.
Vet att björkplywood varit ett spår som diskuterats här.
Men borde inte björken även kunna funka bra i KL-trä nischen som börjar växa fram i Sverige. Borde ge bättre prestanda på tex plattbärlag och liknande där man vill kunna ta upp momentkrafter och utbredd last? Hitta detta från Österrike när jag sökte lite: https://www.hasslacher.com/data/_dateim ... EN_Web.pdf
Någon som känner till om det är några diskussioner eller forskning för detta sortiment inom Södra, Stora, Martinsson eller Setra som satsar på CLT?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

jannee  
#690131 Det snackas hej vilt om kvalitetsvirke.
Vad är kvalitetsvirke?
Vad ska du ha det till?
För exempel är det den SÄMSTA tallen som trycks men blir då på sikt den med BÄST hållbarhet.
Frodvuxen gran är ypperlig som panelbrädor har en extrem förmåga att suga åt sig skyddsmedel (färg)
Spelar ingen roll om regeln har 3 eller 30 årsringar den fyller ändå samma funktion.
Vill jag ha hållbara längre balkar gäller limträ.
Visst bäst med tätvuxet virke till fönsterbågar - om du i fortsättningsvis ska sköta dem på samma sätt som aluminiumbågar.
Ni måste inse att eran med efterfrågan av s.k. kvalitetsvirke är ett minne blott.
I dag ska det var billigt och hyfsat bra, dubbelt så dyrt och perfekt - vem betalar för det?
Du kan sätta upp ditt staket med s.k. kvalitetsvirke men underhåller det inte är det ändå snart bara skit.
Ta då i stället den tryckta skittallen, måla över den efter några år (om du inte gillar grönt) - detta staket överlever dig.
Sedan ska Torbjörn akta sig för att generalisera.
Exempelvis har de bestånd av gran som haft högst m3sk/ha drabbats hårdast av granbarkborren. Personligen tror jag nog att de flesta skogsägare försöker ha ett maximalt högt virkesförråd ytan klarar av innan slutavverkning sker.
Att flera slutavverkningsbestånd allt är lite glesa här i södra Sverige får vi nog tacka Gudrun/Per och Egon för.
Det är en avsevärd klimatskillnad mellan västra och östra Sverige, för att inte säga södra eller norra landet.
Var och en får allt rätta sin mun efter sin egna matsäck.

Avatar Fallback

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

isteskog  
#690167
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant tråd Robur Clivus. Det är definitivt ett angeläget ämne att öka lönsamheten. Om fastighetsvärdet minskar mer än virkesvärdet vid en avverkning så säger det ju en del om att det finns mycket att göra.

Det finns många bra förslag redan och man får inte utgå från att en enskild aktivitet eller verksamhet ska lösa alla problem utan det är nog snarare mångfald som krävs. Beroende på vilka förutsättningar och intressen man har. Det finns dock några generella åtgärder som (nästan?) alla kan göra och som inte kräver dyra investeringar eller stort engagemang i förädlings- och försäljningsarbete:

1. Höj virkesförrådet i slutavverkningsskogen
Detta görs genom att ta ut mindre virke i gallringsfasen. Svenska slutavverkninsbestånd håller generellt för låga volymer mot vad de borde kunna ha. En stor anledning är för hårda och för sena gallringsuttag. Gallra granbestånd tidigt och bara en gång. Ta lägre uttag (oavsett om du gallrar med stora eller små maskiner). Max 30-35% första gången. Tall kan gallras flera gånger så länge man håller sig till låga uttag och då handlar det snarare om 20% än om 30. 100 m3sk mer i slutavverkningen ger en rejäl lönsamhetsökning. Glöm "självgallringsskräcken"! Det är mycket större risk för skador och problem i ett bestånd som gallrats för hårt eller för många gånger än om det står några undertryckta spetor och dör.

2. Minska utbudet av billigt virke
Håll igen med avverkningarna om du inte absolut behöver pengarna. Eller testa bara att säga nej till första virkesköparen som vill köpa din avverkning. Prioritera hellre en mindre slutavverkning än en omfattande gallring. Du måste gallra 20-30 ha för att få samma pengar som för ett hektar slutavverkning. Men om du gallrar sätter du fem gånger så mycket virke på marknaden än om du slutavverkar för samma pengar. Grovt räknat.

Det där är som att svära i massavedskyrkan det, Torbjörn! Håller helt med dig.....

Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

idkfa  
#743959 Hyvlad men inte kantsågad. Flera plank hade rötkvist och defekter. Antagligen något begränsad efterfrågan. 🙃

Bilden tagen på Bauhaus.

Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Iskog  
#744004 Det skulle sparas abnorma belopp och skapas stora framtida belopp årligen för skogsägarkåren om man röjde i tid och tillräckligt hårt. Inte så konstigt att förstagallringen har kasst netto om endast en röjning gjorts vid 4-5m när redan 50% av plantorna växt ner.

Användarvisningsbild

Re: Ökad lönsamhet för familjeskogsbruket

Sjögården  
#744005 Du har så rätt så.
Mycket av sistaröjningen görs med gallringsskördaren.
Inte underligt att resultatet blir dåligt, både i skogen och i plånboken.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).