Skogsekonomi

Låna tillfälligt från mitt skogskonto

12 inlägg 7856 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mai  
#689417 Hej!
Kan jag tillfälligtvis låna från mitt skogskonto, t.ex. 30 000 kronor, och sedan betala tillbaka summan samma år? Skulle jag behöva redovisa det?
Mvh
Mai



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689419 Ja, du kan inte sätta tillbaka pengarna. Kolla med din bank om du kan använda skogskontot som säkerhet för ett annat lån.

Användarvisningsbild

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mai  
#689423 Ok, tack. Men från skogslikvidkontot går det att göra ett tillfälligt lån, eller hur? Bor utomlands, så det blir lite krångligt att använda skogen som säkerhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

jannee  
#689457 Visst kan du "låna" från skogskontot, det är bara att återbetalningen blir den skatt som du ska betala till staten, med räntefördelning, 30 %.

Avatar Fallback

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689478 Skogslikvidkonto är bara ett vanligt bankkonto, inga konstigheter där.

Användarvisningsbild

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mellberg  
#689481 Skogskonto är oskattade pengar, tar du ut pengar därifrån skall de tas upp till beskattning.

Pengar på virkeslikvidkontot är normalt skattade pengar. Uttag från kontot medför i sig ingen beskattning.

Avatar Fallback

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

jannee  
#689551 Ex, man kan ta ut pengar från skogskontot den andra Januari, beskattningen som staten senare vill ha in, behöver betalas som först den 15 februari påföljande år.

Avatar Fallback

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

jannee  
#689558 För övrigt är det rena dumheterna att spara pengar på ett skogskonto OM man inte förväntar sig att längre fram kvitta dessa mot UTGIFTER i rörelsen.
Tvivlar du kan du bara se hur börsen gått under senaste 10 års perioden.

Användarvisningsbild

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mai  
#689869 Tack för svar. Jag är nybliven skogsägare och håller på att sätta mig in i allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Mai  
#689870 På vilket konto sätts pengar från räntefördelning in? Eller väljer jag det själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689872 Rakt ner i din plånbok efter 30% skatt.

Användarvisningsbild

Re: Låna tillfälligt från mitt skogskonto

JakobAndersson  
#714111 Tack för rådet. För att alltid ha en ekonomisk kudde som kommer att försäkra mig vid force majeure bestämde jag mig för att få ett kreditkort, vilket jag fick reda på på webbplatsen https://bastakreditkort.se/kort/collector-bank/easyliving Detta är ett av de två ledande korten på den svenska marknaden, och du kan betala för det i butiker som använder denna betalningsmetod. Easyliving är lämpligt för dem som ofta använder kreditkort i sin dagliga verksamhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).