Skogsröjning

Kedjeröjare

52 inlägg 11052 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

nilsszzon  
#689798 120ha skog är inte bara , där är jobb varje år för dig med en röjsåg och kedjeröjare.
har för mig man brukar säga 2 ha röjningsbehov per 50ha , tror mig ha läst dett på SS eller här. så du kan se framemot 5ha jobb varje år om detta stämmer.

har du bra sele till den röjsågen du har nu? det är väldigt viktigt och gör att man orkar längre och det är roligare att röja.
var håller du till i landet , en i jaktlaget har maskinaffär och har fått in en kedjeröjare som de kört över riggen på och de valde att byta in så den har ny rigg och inte mkt körd. kan säkert ordna fint pris om du finns i skåne

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Skogsfix  
#689801 Håller med om det där med selen antingen stihl ADVANCE X-TREEm eller husqvarna BALANCE XT.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Vardon  
#689802
toker72 skrev:Ok min nuvarande röjsåg är en äldre Jonsered med 200 mm klinga kanske bättre att satsa på en ny vanlig röjsåg med 225 mm klinga.


Jag hade en äldre husqvarna tidigare som jag inte alls var överens med. Köpte en ny sele och då blev jag väldigt mycket mer överens. Vad har du för sele är min första fråga....

Då gillade jag kedjeröjarn bättre.

Sen blev det stihl 490 med 225 klinga och blev väldigt överens. Så nu kapar jag nog hellre från 2 håll än tar kedjeröjarn.

Dock är den fenomenal i rågångsröjning. Då man kommer upp högt. Jag tycker även den är lättare när det blir grövre för sektionskapning etc. men ser den nog som ett komplement. Jag tycker den är lite omständig och rätt var det är ramlar man och ligger likt en skalbagge på rygg och sprattlar.

Jag hade i dina skor köpt
1 sele
2 ny röjsåg
3 kedjeröjare

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#689805 Har en äldre sele men den funkar bra inga problem att röja några timmar och fortfarande vara fräsch i kroppen efter det. Har sett på youtube röjning med 535fbx och tycker det ser smidigt ut och är nog främst ute efter att ha den som komplement där den funkar bra men den verkar vara slutsåld i stort sett på alla webbutiker känns lite som den är på väg bort ? Den är ju tyngre än vanlig röjsåg men vissa påstår den är lättare att bära ? 5 ha röjning per år kan säkert stämma och är nog ungefär det jag röjt igenom nu i höst dock endast undervegetation inför kommande avverkning. Håller till i Hälsingland köper gärna lokalt men dom hade ett allt för högt pris i lokal butik närmare 12000 kr när jag var in i annat ärende och frågade pris på kedjeröjare så det är nog webbutik som gäller verkar det som.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689876 Använde en en gammal Hva baggasele som jag var väldigt nöjd med. Även om jag hade ny Hva sele liggandes. Bytte inte förrän remmarna var halvvägs av.

Men det kunde jag gjort tidigare för det var positiv skillnad med en modernare sele. 👍

Har inte använt bensin kedjeröjaren så mycket som jag trodde. Men jag är nöjd med den när jag kör.

Sedan beror det på vilken röjning jag har. Men jag tycker det går väldans bra med Hva 545 o 200 klinga. Har i och för sig inte testat nåt grövre.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Huken  
#689938 Vi kör Husqvarnas batterikedjesåg i nästan all röjning, funkar klockrent. Använder en ergonomiskt skön skidåkarryggsäck med bra avlastning runt midja och bröst som jag fäst den medföljande avlastningslinan i, samt att man får med extra batterier och lite mat och sågkedjeolja i liten pet-flaska. 2st 300Bli batterier kommer du långt på och kan komplettera med fler vid behov, räcker ca 4-5 timmar med 2st 300Bli.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#689946 Hur är det med styrkan i batteriröjare räcker den till eller kollade på nån video och tyckte den såg rätt svag ut i jämförelse med bensin varianten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Huken  
#689963 Har inte testat bensinvarianten men upplever det inte som något problem med styrkan på batterisågen, viktigast är nog att hitta en filning av kedjan som man tycker är skön att jobba med, jag filar ner ryttarna mer än filmallen "anger" och ser till att ha kedjan vass, då behöver man inte lägga så mycket tryck på vid sågning utan den skär igenom väldigt fint. Sen är det klart man har mer kraft i bensinvarianten förmodligen. När väl batteri och såg är inköpt så är ju driftekonomin väldigt bra på batterigrejerna.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Gregzore  
#689977 Jag kär med husqvarnas batteri kedjeröjsåg och tycker det fungerar utmärkt när det är tätt eller när man ville också stammisar. Den är rätt så lätt också som kan vara fördel om det är långt att gå. Jag har 4st. Bli200 batterier och det räcker till mellan 4 och 5 timmers arbete i tätt, eftersatt röjning. Som tidigare skrivits är det lite irriterande att kedjeröjaren har så svårt när det är små ris. Däremot är den mycket effektiv när man ville fälla långsmala björkar och det är tätt. Då går det att kapa mycket högt med första kap, sedan lågt ifrån andra sidan med andra kap... trädet 'viks' ned på plats.

Jag också kör med Husqvarnas batteriröjsåg med 200mm klinga och den är bättre i allt annat gällande röjning. Men den bränner batteri fortare. 4 bli200 räcker till mellan 3 och 4 timmers arbete. Den är också lite tyngre att bära men lätt jämfört med en bensinare.

Visst blir det lite mindre effektiv med batterigrejerna men i min åsikt blir det mycket trevligare och roligare att jobba de och det gör att jag blir mycket mer motiverade att göra jobben själv.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#689981 Har inget problem med bensindrivna grejer så är en sån effektivare och inte har några andra nackdelar så är det en sån jag ska ha men känns lite som att husqvarna ryggburna är på väg bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

Tralsmo  
#689984 Ja har kört ca 50 tankar med min kedje röjare nu.
Tycker den är jättebra. Visst klenare röjning är ju klingröjsåg bättre.
Har en stihl 460 där ja har växlat mellan 200 å 225 klinga.

Ja har ju bensin så hur batteri funkar vet ja inte.
För min del kan ja nog inte va utan nån av dom men passar det så väljer ja kedjeröjare före klinga.

Det som är nackdel med kedjeröjare är att man inte kan ha ryggsäck med extra bränsle å klinga samt att det är betydligt krångligare å skruva med kedjan när den hoppar ibland.

Han som röjer åt sågverket vi kör åt kör bara kedjeröjare numera. Han får byta drivningen ibland.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

forest.  
#689985
nilsszzon skrev:det är en tekniksak att köra ner mindre sly utan att det böjer sig , men där är ju den vanliga röjsågen outstanding i vilket fall som helst om man har mkt smått.
jag har kedjeröjare och stihl 460 och 490 , kör helt klart mest med vanliga röjsågen men i vissa bestånd kan jag inte köra med den så där passar kedjeröjaren bra , där man får sektionskapa för att inte förstöra träd runtom tex ) och även att "stamkvista" lite lätt vid brunnsröjning om man vill ha kvar slyet som frostskydd eller liknande
kedjan har aldrig hoppat av för mig


Har du 225mm klinga på 460? och tar du 490 före 460?
Har en 490 med 225mm. men tycker den är lite för tung är inte så stor

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Skogsfix  
#689990 Kanske är ute och cycklar nu men tycker jag läst nånstans att man kan köpa klinga till kjedjeröjaren då kan den kanske funka till klenare också. Kanske inget för proffs men...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Erre  
#689991 Kedjeröjsåg bra?
En av alla trådar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Erre  
#689993 Ännu en

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).