Skogsröjning

Kedjeröjare

52 inlägg 11189 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeröjare

toker72  
#689751 Hej är ny här har läst en del men första egna tråden det här. Har tagit över en del skog efter mina föräldrar och med det en del röjning dels röjning före avverkning/gallring och dels vanlig röjning i främst granplantering. Har kört en del med vanlig röjsåg men inbillar mig en kedjeröjare vore bra komplement men vad ska man köpa. Tänkte köpa Husqvarna ryggburna bensindrivna variant men den verkar slutsåld nästan överallt är den på väg bort och vad ersätter i så fall. Har läst en del om batteri maskiner men räcker dom till har inga problem med avgaslukt så kan gärna ha bensindrivet men batteri kan vara ok det också om batteritiden är ok och priset inte allt för avskräckande. Kommer köra normalt kanske 3 timmars pass men vill kunna köra heldagar vid behov. Så vad ska jag köpa ? Kör röjning och en del plantering själv kommer leja bort allt annat.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Skogsfix  
#689758 Rekomenderar inte kjedjeröjaren kanske i grov eftersatt röjning men inte annars. Röjer dagligen med husqvarnas klingsågar och de fungerar till all röjning bara man kör med 225 klingan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#689763 Ok min nuvarande röjsåg är en äldre Jonsered med 200 mm klinga kanske bättre att satsa på en ny vanlig röjsåg med 225 mm klinga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Skogsfix  
#689773 Det tror jag nog husqvarna 545 eller 555 med 225 klinga eller motsvarande stihl då kan du röja allt från slyröjning till äldre plantskog. Märkte när jag provade kjedjeröjarn så allt under fingerstorlek på sly gick inte alls att röja antingen böjde de sig undan eller så hoppade kjedjan av.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Erre  
#689775 En bra klingröjsåg är första prio.
Kedjeröjsågen är ett komplement.
Men jag gillar den skarpt. Dock har vi haft många hektar med riktigt eftersatt röjning så jag har haft tid på mig att bli vän med den.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

nilsszzon  
#689776 det är en tekniksak att köra ner mindre sly utan att det böjer sig , men där är ju den vanliga röjsågen outstanding i vilket fall som helst om man har mkt smått.
jag har kedjeröjare och stihl 460 och 490 , kör helt klart mest med vanliga röjsågen men i vissa bestånd kan jag inte köra med den så där passar kedjeröjaren bra , där man får sektionskapa för att inte förstöra träd runtom tex ) och även att "stamkvista" lite lätt vid brunnsröjning om man vill ha kvar slyet som frostskydd eller liknande
kedjan har aldrig hoppat av för mig

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#689779 Ni som kör med kedjeröjare vilken kör ni med batteri eller bensin. Är egentligen inget fel på min nuvarande röjsåg förutom att det är 200 mm klinga om nu 225 mm är bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

nilsszzon  
#689781 jag har bensin , går det inte att byta till 225 klinga? jag bytte på min 460 där det satt 200 från början , kör dock utan klingskydd på den då jag slarvade bort det tidigt och på 490n är det 225 original

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

nilsszzon  
#689782 men ska man bara ha en "röjare" så hade jag klart kört en vanlig klingröjsåg man kan sektionsfälla med liten motorsåg om det skulle behövas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Skogsfix  
#689783 Byt till större klingskydd å byt till 225 klingan om du tycker det blir bättre så. Billigast blir det. Vass klinga är endå viktigast. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689784 Har aldrig kört med 225 klinga, går det att sätta en sån på min FS480? Är det en bra ide? Kör just nu en del grov röjning dår jag får kapa från bägge sidor.

(hoppas det inte blir för urspårat nu)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Skogsfix  
#689785 Ingen aning hur det är med stihl men själv har jag ingen såg med 200 klingan efter jag provade 225 klingan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Erre  
#689788
toker72 skrev:Ni som kör med kedjeröjare vilken kör ni med batteri eller bensin. Är egentligen inget fel på min nuvarande röjsåg förutom att det är 200 mm klinga om nu 225 mm är bättre.

Bensin. Den första vi köpte är nog 10-11 år nu i rappet.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689790 Har kört en hel del med Husqvarnas batteridrivna och trivts med den men vid slyröjning är den rätt värdelös.
Använder den som universal verktyg gräns, väg(stamkvistning), diken, vid brant terräng och trädgård.
Med ett mindre batteri är den rätt lätt att bära med sig.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

toker72  
#689797 Gör absolut inget om tråden spårar ur. Jag behöver inte ha endast 1 maskin behöver man 2 kan jag köpa kedjeröjare i vår och en ny vanlig röjsåg senare men funkar kedjeröjare med batteri eller är det bensinare som gäller. Känns liksom tryggare med bensin en sån borde hålla en evighet om man endast hobby kör som jag kommer göra. Har cirka 120 ha totalt men allt ska ju inte röjas men det kommer bli en del.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).