Öppna kategorin

Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

29 inlägg 5924 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#689532
1609011037_img_0022(1).jpg
Kommer inte att skriva om annat än motorsåg och träd fortsättningsvis. Hoppas på yrkesmässiga bedömningar/kommentarer på bilderna jag lägger ut. Som jag skrivit tidigare så är jag en skogshuggare wannabe.. Ville ju bli det men farsan med sin erfarenhet förbjöd mig från att bli det. Mellan uthuslängan och kraftledningen så hade vi ju ett/flera stort/stora träd med flera stammar över kraftledningens höjd. Detta träd var på gränsen? för att de ambulerande kraftledningsröjarna, de lämnade kvar detta och tog ned andra träd som enligt mig utgjorde ett mindre hot mot kraftledningen. Hur som helst, jag är glad över att de lämnade detta, då fick jag chansen, wannabe som jag är... Hade kunnat ta ned träd som var i vägen för dessa som jag ville fälla, men vi ville spara dom träden. På bilden ser ni dessa kvarvarande "stammar". De vill ju åt höger. Har tagit ned 2 stammar som ville åt vänster med brytblockets, traktorns och stålvajerns hjälp.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

anersimyra  
#689539 Halloj..👍🙂 råkar du fälla sälgen över kraftledningen så ta dig skyndsamt från platsen och larma ledningsägaren, försök ALDRIG att på eget bevåg ta ner ett träd som ligger på en kraftledning oavsett om denna är isolerad..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#689543 Tack för svar. :-) Är insatt i detta. Mest förundrad över att inte de övriga inläggen inte visar sig.. Försöker igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#689546 Så såg det ut.
1609014244_img_0026.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#689547 Här snitsade jag till stubben så att det skulle gå dit jag ville när jag drog med traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#689554
1609016091_img_0030.jpg
Sista trädet var värst. Det tjurade till sig ordentligt när jag skulle dra bort den. Tog tid, jag såg ju hur det var och ville ju inte dö rent krasst uttryckt.. Stamänden fastnade mot en stor stubbe som var en rest från Gudrun.. Backade tillbaka traktorn så att vajern var slapp, lyssnade någon minut, trädet var stilla. Startade sågen och sågade under stor försiktighet ett stort upp och nedvänd V ca 1,5m upp på stammen. Tänkte som så att när jag drar med traktorn så viker sig stammen uppåt vid V.et och klättrar över Gudrunstubben och brunnslocket som också var i fara.. Finns det skolexempel på besvärligheter, så varför inte? ;-) Det hade inte blivit såhär krångligt om vi hade velat bli av med träden som dessa blev hängande emot. Zooma in på det uppochnedvända V snittet. Det hängde väldigt löst. Vågade inte gå all in med motorsågen så att den trillade ned. Lite skraj är man allt vid dylika operationer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#689559
anersimyra skrev:Halloj..👍🙂 råkar du fälla sälgen över kraftledningen så ta dig skyndsamt från platsen och larma ledningsägaren, försök ALDRIG att på eget bevåg ta ner ett träd som ligger på en kraftledning oavsett om denna är isolerad..👍🙂


Jo, Jag har fått hjälpa kraftledningsgubbarna tidigare pga min kunskap och logik när de varit här tidigare med brutna kraftledningsstolpar o hängande kraftledningar i backen... Jag förstår vad du säger och uppskattar det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

nilsszzon  
#689565 vad är det för kunskap och logik du bistått med till kraftledningsgubbarna? de som jobbar på linjen brukar vara helt okej att handskas med motorsågen.
Misstänker att de sparade det höga trädet som jag uppfattar att du fällde efteråt för att de tänkt det skulle klättras ner med arborist
va försiktig när du ska fälla nära ledning(ar) strömmen är inte så farlig det leder sällan över men det kan bli ruskigt dyrt för dig i slutändan

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689582 Själv hade jag aldrig givit mig på att fälla träd nära kraftledning.
Ring elbolaget så hade de löst problemet utan kostnad och riskfritt åt dig.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

jannee  
#689588 På den "gamla goda" tiden ställde Sydkraft mer än gärna upp med bistånd att fälla problemträd i kraftledningars omedelbara närhet. Räckte med ett telefonsamtal någon dag innan hjälp behövdes.
Numera är det nästan stört omöjligt att få ut någon gubbe.
Dessutom en byråkrati av guds moder.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

torbjorn_2150  
#689589 Telefonledning i mitt fall. Jag fick svaret, att dom kan skicka ut en bil med gubbe som tittar på när jag fäller, och reparerar om det behövs. Men det räckte att jag ringt för att jag skulle gå gå skadefri om jag misslyckades.

Användarvisningsbild

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

ananders  
#689592 Idag fäller sällan nätägarens entreprenörer träden utan det får man stå för själv. Däremot kommer de gärna ut och övervakar fällningen.
För att gå skadefri från att man fällt träd på en ledning räcker det med ett samtal till nätägaren där man meddelar att man ämnar att fälla träd längs med ledningen.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

nilsszzon  
#689666 är det riskträd så ligger det i deras intresse och då löser de oftast det och du får det uppkapat i 3m eller om du har ngt enkelt önskemål.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#690350
nilsszzon skrev:vad är det för kunskap och logik du bistått med till kraftledningsgubbarna? de som jobbar på linjen brukar vara helt okej att handskas med motorsågen.
Misstänker att de sparade det höga trädet som jag uppfattar att du fällde efteråt för att de tänkt det skulle klättras ner med arborist
va försiktig när du ska fälla nära ledning(ar) strömmen är inte så farlig det leder sällan över men det kan bli ruskigt dyrt för dig i slutändan


Tack, uppskattar svaret. Kunskapen, ja att en driftig gubbe Jo, de gubbarna som varit ute tidigare vid brutna kraftledningsstolpar, hängande träd över ledningar osv har verkligen varit "trötta". Då kan jag inte stå bredvid och titta på. De har inte med sig varken borrhammare, borr att göra nya hål i stora stenblock för nya förankringsjärn för stålvajern till en stolpe. "Då får vi åka till Högsby och hämta, det tar nog bara 3 timmar det". 10 minuter så hade jag varit i stugan o hämta allt med atv:n o fixade sedan 20mm;s hålet i berget till dom så de kunde slå ned förankringsjärnet i bergknallen och spänna upp vajern till stolpen med Lugallen som de kallar´t. De hade iaf en frekvensriktare i bilen o 2Kw som jag kunde koppla borrhammaren till. Hade de inte haft det så hade jag fått släpa dit elverket också.. Inte långt därifrån en månad eller så senare efter kalhuggningen av området så hängde det en tall över ledningen, ledningen o trädet hängde såpas lågt över vägen så det omöjliggjorde fordonspassage. Samma gubbar igen. Njaa, vi har inte filat kedjan på länge, den är så förbannat slö så den går nog inte att såga med... Sagt o gjort, jag åkte efter 2145:an, hyffsat stark, vass kedja, det gick bra. Har även sett när en Huddig håller i stammen, killen klättrar ut på stammen balanserandes, och sågar av stammen som hänger över kraftledningen.. Det är inte ok enligt mig.

Kunskapen och logiken jag överfört är kanske vid närmare eftertanke inte så stor. Det kan vara som så att gubbarna jag träffat innehar allt detta och mera därtill, men de vill inte göra så mycket? De ingav ju iofsig ett väldigt "trött" intryck. Sonen jobbar även inom detta och har varit med och sett en del där och hjälpt till på mina friveckor när jag varit nyfiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#690352
Röjkvist skrev:Själv hade jag aldrig givit mig på att fälla träd nära kraftledning.
Ring elbolaget så hade de löst problemet utan kostnad och riskfritt åt dig.


Har ju angränsande markägare och de säger samma sak. De har manuellt huggit i skogen 30-40 år. Hur långt från kraftledningen fixar nätägaren detta?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).