Traktorer och processorer

Annorlunda processor

18 inlägg 5759 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Annorlunda processor

Elmhult  
#689319 Nåt tyskt farsan tipsade om. Väldigt simpel konstruktion ser det ut som. Annorlunda. Men det är ju tyskt så då är det nog bra... 😎 👍 🌳





   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda processor

Vardon  
#689324 Vinscha från toppen ser spännande ut, men det kanske går bra, nån som gör så?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda processor

Bax  
#689331 Han winschar nog i roten ända tills stammen är uppe i aggregatet och kopplar sedan om till toppen. Aggregatet måste väl också vara ganska låst i sidled?

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

tallen100  
#689334 Ja inte går det att vinscha från toppen innan roten är i eller mot aggregatet...

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda processor

Vardon  
#689335
tallen100 skrev:Ja inte går det att vinscha från toppen innan roten är i eller mot aggregatet...


Var det jag tänkte med men man vet aldrig vad tyskar hittar på. En gång sålde jag mina strumpor till en tysk för 50kr. Såna man köper för 10kr paret på ica maxi, strumpor alltså, tyskarna kostar mer på ica.

Dock gillade jag plåtrännan. För styrningen av roten. Den ska jag fundera lite på....får man in roten under hypron kan man ha ett elände.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689337 Men skulle inte apparaten kompletteras med en enkel stegmatare? Som han kan fjärrstyra där han går och gå fram och kapa bortemellanåt precis som han gör nu. Mata åt andra hållet så blir mätningen enklare.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

tallen100  
#689338
Vardon skrev:
tallen100 skrev:Ja inte går det att vinscha från toppen innan roten är i eller mot aggregatet...


Var det jag tänkte med men man vet aldrig vad tyskar hittar på. En gång sålde jag mina strumpor till en tysk för 50kr. Såna man köper för 10kr paret på ica maxi, strumpor alltså, tyskarna kostar mer på ica.

Dock gillade jag plåtrännan. För styrningen av roten. Den ska jag fundera lite på....får man in roten under hypron kan man ha ett elände.

🤣

Ja det såg inte dumt ut, hela apparaten verkade enkel och genomtänkt...

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda processor

hlb  
#689339 Med riktigt stora barkborreträd har jag ibland fått hjälpa till med vajern en bit ut för att inte riskera slirskador från rullarna. (Hypro 450 XL)

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

550  
#689408 Lite spännande idé, det ser ut som man har skruvat på kvistknivar på en en lunningsvinsch?

På plussidan en billig och viktmässigt ganska lätt konstruktion. Ganska snabb matningshastighet när väl vinschen snurrar på. Inte så många funktioner som kan krångla. Exakt mätning med måttband. Han får bitarna utanför vägen om han kapar en bit ut. Går också att kapa timmer från två håll så att sprickorna minskar 👍

Måste vara jobbigt med grovkvistiga träd om det fastnar i knivarna och han får koppla om vajern för att backa. Dumt att inte kunna köra igenom toppbiten genom processorn också, den biten vill man ju inte behöva kvista manuellt. Sedan hade man velat slippa mäta med måttbandet, skulle varit ett mäthjul och en laserstråle som visar var man ska kapa 😀

Vad gör han mitt i filmen vid 1.40? Råkar han av misstag trycka fjärrkontrollen mot trädet så att aggregatet tiltar nedåt? Ser ganska farligt ut 👎

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda processor

Kenya Cane  
#689488
550 skrev:Vad gör han mitt i filmen vid 1.40? Råkar han av misstag trycka fjärrkontrollen mot trädet så att aggregatet tiltar nedåt? Ser ganska farligt ut 👎


Noterade det också, tänkte direkt att det där kunde ha gått illa.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

Elmhult  
#689489 Kvistknivarna verkar vara mekaniska? Skulle vilja se den här lite närmare och se hur den används lite mer ingående. Undrar om det kan byggas på befintliga lunnare? 🤔 Hemmabyggd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

550  
#689533 Läste lite bland kommentarerna på Youtube, med reservation för översättningen så fick jag fram: Kvistknivarna verkar drivas av vinschens hydraulik. Går att sätta den på normala/vanliga lunningsvinschar. Går att kvista ner till ca 12 cm i diameter, sedan kan toppen gå av. Han har utvecklat den själv, men det går att beställa hel eller i delar från "Firma Dittenhofer Metallbau aus Titting".

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

Elmhult  
#689534 Bara skruva dit på starkranen då. Kan de stå där med sina halvmiljons hypros... 🤣 🌳

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda processor

hlb  
#689536 Nja, med nuvarande ränta är ju inte en Hypro så dyr att ha 10 år. Andrahandsvärdet är ju suveränt. För en klok ekonom är ju likviditet en andrahandsparameter. Sååååååååå jag, och vår skog, står gärna där med vår Hypro. 😀

Avatar Fallback

Re: Annorlunda processor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689875 Spånade i en tråd om Gallringspelle Mk2 med klämbanke. I så fall måste det här vara Gallringspelle Mk3.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).