Traktorer och processorer

Betesputs

14 inlägg 6496 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betesputs

Wilmer  
#688584 Tjena! Jag har en skogsfastighet där några små och en relativt stor åker tillkommer. Dessa åkrar är på cirka 5 hektar+ Och de har inte blivit skötta på cirka 2år pga arrende som misskött sig. Det betyder att alla dessa åkrar börjar sakta men säkert att växa igen, och gräset och andra växter som växer där börjar bli riktigt höga (cirka 1 meter).
Min fråga är vad för betesputs jag ska köpa till min Valtra 700 på 80hk som kan sköta dessa åkrar, helst för en så liten peng som möjligt. Jag är även nybörjare på att sköta åkrar så hur många gånger per år cirka måste man slå av de, när kan man slå av det m.m?
Tror också att det finns någon typ av arealbidrag man kan ansöka om?
Tack för svaren mvh Wilmer



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Betesputs

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688591 Du ska ha en trumslåtter. Även om de är gjorda för att skörda hö med så funkar de utmärkt till det du ska ha den till. De är billiga att köpa. De tar förväxt gräs och sly. Du kan köra fortare än med en betesputs. De lämnar gräset i en sträng istället för finhackat men det syns inte efter ett tag. Du kan köra när som helst från midsommar och framåt. En gång räcker.

Avatar Fallback

Re: Betesputs

FredrikB  
#688630 Tänk på att köra över med en ängsharv i början på säsongen och sen välta allt efteråt.. Det jämnar till sorkhögar / vildsvinsskador om det finns, och du får en bra koll på sten och andra hinder på åkern.
Har det bara växt 2 säsonger utan skötsel så borde det väl absolut att slå hö eller silage på det. Har du någon som har maskiner igång i området?
Du får köpa stödrätter om du inte har. sen får du ungefär plus minus noll första året om allt är vall utan godkänd vallgröda. Men kan du då sälja iväg lite hö, då kan du ju få in lite maskinkostnader
MVH

Användarvisningsbild

Re: Betesputs

Wilmer  
#688632 Skulle en slåtterbalk fungera? Hitta även en kelfri betesputs som nog kommer gå för runt 6000kr, men annars så ska jag nog satsa på en trumslåtter. Om man skulle bli för ivrig när man fått den går det då att slå av gräset när det är blött ute? Eller är det en big no no då det förmoderligen ligger ner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs

FredrikB  
#688633 Du tänkte väl inte slå av det vissna i vinter?

Användarvisningsbild

Re: Betesputs

Camaro1969  
#688645 över 4ha, sök eu stöd!

sen en betesputs

slåtterbalk kommer bara framkalla svordomar...

jag köpte en proffsmaskin, osma DHL, en 180 cm skulle nog passa dig, men det är lite andra pengar...

Användarvisningsbild

Re: Betesputs

Ambj72  
#688647
Wilmer skrev:Tjena! Jag har en skogsfastighet där några små och en relativt stor åker tillkommer. Dessa åkrar är på cirka 5 hektar+ Och de har inte blivit skötta på cirka 2år pga arrende som misskött sig. Det betyder att alla dessa åkrar börjar sakta men säkert att växa igen, och gräset och andra växter som växer där börjar bli riktigt höga (cirka 1 meter).
Min fråga är vad för betesputs jag ska köpa till min Valtra 700 på 80hk som kan sköta dessa åkrar, helst för en så liten peng som möjligt. Jag är även nybörjare på att sköta åkrar så hur många gånger per år cirka måste man slå av de, när kan man slå av det m.m?
Tror också att det finns någon typ av arealbidrag man kan ansöka om?
Tack för svaren mvh Wilmer



Gör som vi gjorde, släng ut frågan bland dina gårdsgrannar. Alltid är det ngn som känner ngn.
Vi sprang på våran JF slåtterkross på det sättet. Blev klart billigare än via Blinto, klaravik etc.

Sedan så har jag även fått rådet. Om du har rörliga delar. Köp inte en Kellfri, det är ett lotteri.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs

DB990  
#688656 Slå när det är frost i gräset, då håller det sig uppe lite bättre.
Och det lägger sig fint ner.
Ruttnar bort till det är dags att skörda nästa gång.

Slåtterbalkar är bra, men skären tål inte sly i lite grövre dimension.
En begagnad kostar nästan lika mycket som en rotorslåtter med renoverings behov.

Avatar Fallback

Re: Betesputs

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688657 Maskinerna som kallas betesputsar finhackar materialet. Det är bra om man ska putsa ett bete. Sprida dynghögar och slå ner det som inte djuren äter. Man ska man in på ett orört område så går de tungt och man får köra sakta.

Avatar Fallback

Re: Betesputs

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688658 Vad är din budget? Gillar du att skruva? Berti EKR-S250 är en lagom och driftsäker maskin. Trejon brukar även ha ha kampanjer på den varje år Med hammarslagor blir det väldigt fint resultat. Kör man med förstånd kan man även köra vägkanter etc. men större sten gillar den inte.
Skall du köpa en beganad slagslåtter rekomenderar jag dig att be säljaren starta den så den inte mist balanseringen pga. sten körning etc.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs

Wilmer  
#688664 Jag gör nog såhär. Jag kommer att slaviskt bevaka Blocket m.m under denna vinter, för att se om kommer ut något till ett bra pris (betesputs, trumslåtter eller rotorslåtter). Om det inte gör det så lämnar jag nog över dethär till ”proffsen”. Arrenderar ut en annan åker rätt så nära till en bonde som sköter det mycket bra, och han skulle nog också vara sugen på dehär åkrarna. Tack för alla svaren! Godjul

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs

r93  
#688665 Har en liten Berti med hammarslagor efter min 430, tungt går det när det är frodigt, men fint blir det.
Finns vildsvin? Hammarslagorna jämnar ut det bökade fint, är förvånad över hur mycket min har klarat, här i stenrika småland så har den fått bekänna färg, speciellt när vildsvinen har varit framme.

Kellfri är som sagt innan, ett lotteri...

Vad skulle kostnaden bli att leja in någon till att köra?
Som sagt innan så räcker det med en körning per år.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs

Wilmer  
#688672 Gris finns, jag tar nog och skiter i kelfri. Jag behöver nog en slagklippare eller en trumslåtter. Att hyra in någon skulle också. Varit ett alternativ, men jag siktar nog emot att få det ut arrenderat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs

Avslutat-03  
#688704 Jag har en liknande situation med en handfull hektar betesmark. Kör med minsta varianten av Bonnets betesputs 1,05 m och är nöjd med den. Har en liten traktor, Ford 3000, och stenig mark så jag kan inte ha större. Men du kan säkert gå upp några storlekar. Tycker hammarslagor funkar bra och är tåliga. Men om du har bättre mark är nog y-slagor eller nån annan variant med skärande verktyg bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).