Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek släpper ny större skotare under 2021

62 inlägg 22023 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek släpper ny större skotare under 2021

Torbjörn Johnsen  
#687581 Vimek meddelar idag hemlighetsfullt att man kommer att släppa en ny skotarmodel under 2021. Det blir ingen uppdatering av befintliga modeller utan en maskin som är större än de skotare Vimek tillverkar idag.

— Projektet, även kallat “NG-19”, är det största utvecklingsprojekt vi gjort på Vimek under de 15 år jag jobbat här och det är riktigt roligt att få vara med på denna satsning. Den nya modellen är byggd för entreprenörer och skogsägare som vill använda kompaktklass-maskiner i ett aktivt och skonsamt skogsbruk, men som ställer högre krav på kapacitet och förarkomfort än vad dagens kompaktklass-skotare erbjuder, säger Vimeks vd Johannes Nilsson.


Vi försöker ta reda på mer om den här maskinen och återkommer med mer info allt eftersom. Det kanske finns medlemmar här som har bra koll (eller sett prototypen ute i skogen)?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#687584 Jag ska provköra den efter helgerna. Det blir spännande.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Torbjörn Johnsen  
#687588 Glöm inte kameran😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Kse  
#687611 Spännande! 😃

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Erre  
#687623 Är det inte lite det klassiska?
Dom som slår igenom med en liten maskin börjar alltid bygga större under åren som går.
Hoppas dom har en ny modell i ett segment där dom är rätt unika.
6-8 ton i last.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

halvproffs  
#687631 Är det så? Alla skogsmaskintillverkare av stora maskiner har dom gjort några små någongång?

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Erre  
#687633 Allt började betydligt mindre än vad det är idag iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

halvproffs  
#687654
Erre skrev:Allt började betydligt mindre än vad det är idag iallafall.


Skogsjan som började här byggde bara stora maskiner. I övrigt ska jag inte ska jag inte säga emot dig😎

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#687685 Finns det någon maskintillverkare som någon gång har kommit ut med en ny maskin modell som är mindre än de nuvarande modellerna?

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Kse  
#687690 Komatsu nu senast med 825:an
Men det vore väl riktigt häftigt om nån av dom stora tillverkarna skulle våg satsa på en maskin i Malwa storlek vilken viktklass det nu är? @Sundlius

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687693 Gremo har gjort en liten skotare. Men det är nog knappt någon i Sverige som köpt någon.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Erre  
#687700
halvproffs skrev:Skogsjan som började här byggde bara stora maskiner. I övrigt ska jag inte ska jag inte säga emot dig😎

Gremo slog igenom med en liten smidig gallringskotare. Dom skulle haka på dom större.

Terrie hade en liten maskin som start å ville bli större.

Malwa har väl bara växt i storlek?

Vimek likaså tydligen.

Woodtiger har väl oxå gjort en större modell?

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Torbjörn Johnsen  
#687783 Jag fick lite mer info från Vimek idag: Lastkapacitet runt 6,5 - 7 ton. Maskinvikt något oklar men troligen inte lastindex på 1,0 i alla fall. "Vissa saker måste få väga" är erfarenhet som dragits av hård användning av nuvarande modeller på vissa exportmarknader. "Traditionell" krankonfiguration = kran på vagnen som jag tolkar det. Avsevärt förbättrad arbetsmiljö jmf med nuvarande skotarmodeller och sikte mot målgruppen professionella gallringsentreprenörer med mindre maskiner. Olika alternativ för däck/maskinbredd möjliga.

Vimek kommer inte att gå ut med någon breddlansering i dagsläget utan vill ha ut några maskiner till kunder som kan testa och utvärdera. Det finns visst utrymme för ytterligare modifieringar innan serietillverkning. Målsättning att bygga några maskiner under 2021. Tyvärr inga bilder😩

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#688110 Dom sa heller ingenting om hur mycket jag måste lägga i mellan för att byta upp mig. Det ska helt klart bli intressant att få provköra.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Vedproducent  
#688114 Lägger dom sig på lastvikt runt 7 ton så finns ju nästan inga maskiner där i dag. Jag tror det kommer locka en del kunder. Miniskotare är ju fina och bra på många sätt men dom är ju för självverksamma. Köra borta så är ju marknaden enbart för specialprojekt. Så komma upp i 7 ton så finns nog en marknad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).