Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skog i Mexiko

4 inlägg 7723 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skog i Mexiko

Elmhult  
#687980 Eftersom frugan är från Mexiko och vi har bott där några år så kom jag på att vi brukade ju köra igenom en stad i delstaten Durango där virkesindustrin var ganska stor.
Ska se om jag kan gräva upp lite bilder därifrån.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/El_Salto,_Durango

Till nästa sommar planerar jag att åka till Chihuahua. Mest för att de har fantastiska berg, otroliga slätter samt imponerande ökenområden där, men även för hyfsat fin skog.

En "compa" (god vän) skickade lite bilder från Chihuahua:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skog i Mexiko

Josephine  
#688054
Elmhult skrev:Eftersom frugan är från Mexiko och vi har bott där några år så kom jag på att vi brukade ju köra igenom en stad i delstaten Durango där virkesindustrin var ganska stor.
Ska se om jag kan gräva upp lite bilder därifrån.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/El_Salto,_Durango

Till nästa sommar planerar jag att åka till Chihuahua. Mest för att de har fantastiska berg, otroliga slätter samt imponerande ökenområden där, men även för hyfsat fin skog.

En "compa" (god vän) skickade lite bilder från Chihuahua:



Kul! Tropiska breddgrader men högt upp och fuktigt klimat. Det vore intressant att få veta och se på foto vilka sorter som växer där. Jag kan ofta känna mig lätt avundsjuk på dessa länder som har så många olika sorters spännande träd.

Avatar Fallback

Re: Skog i Mexiko

Elmhult  
#688066
Josephine skrev:
Elmhult skrev:Eftersom frugan är från Mexiko och vi har bott där några år så kom jag på att vi brukade ju köra igenom en stad i delstaten Durango där virkesindustrin var ganska stor.
Ska se om jag kan gräva upp lite bilder därifrån.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/El_Salto,_Durango

Till nästa sommar planerar jag att åka till Chihuahua. Mest för att de har fantastiska berg, otroliga slätter samt imponerande ökenområden där, men även för hyfsat fin skog.

En "compa" (god vän) skickade lite bilder från Chihuahua:



Kul! Tropiska breddgrader men högt upp och fuktigt klimat. Det vore intressant att få veta och se på foto vilka sorter som växer där. Jag kan ofta känna mig lätt avundsjuk på dessa länder som har så många olika sorters spännande träd.


El Salto och däromkring verkar bestå av tall i stora mängder. Vet inte vilken art det är men de såg så ut. Nästan allt verkade växa på sluttningar. De verkade avverka utmed sidorna och sen vinscha upp virket med lasbilar för att sen köras in till stan i nästan helstam. Hittar inte mina bilder. 🤔
Men staden var imponerande. Det låg sågverk vägg i vägg runt hela staden.
Klimatet var lite svalt. Svenskt nästan. Kallt på natten och svensk högsommarvärme på dagen när vi passerade i juni-juli. Kan tänka mig att det blir smällkallt där på vintern.

Mexikos klimat är rätt häftigt. Innan vi kom in i El Salto var det ju skållhet öken. Efter ett par timmars körning hade vi palmer runt oss. Höjdskillnader iom bergskedjan som löper genom landet. (Vår destination i detta fallet var ju Mazatlán av förklarliga semesterskäl...)
Mexiko fattas inte naturresurser. Och gud det är lätt att odla. Det mesta växer så det knakar. 👍 Bara man har vatten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skog i Mexiko

Josephine  
#688196
Elmhult skrev:El Salto och däromkring verkar bestå av tall i stora mängder. Vet inte vilken art det är men de såg så ut. Nästan allt verkade växa på sluttningar. De verkade avverka utmed sidorna och sen vinscha upp virket med lasbilar för att sen köras in till stan i nästan helstam. Hittar inte mina bilder. 🤔


Ingen panik, den som väntar på något gott! :-) Det ska bli spännande att få se bilder från dina kommande resa. Tänk att få se allting från tallar till palmer till kaktusar inom samma landsgränser. :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).