Motorsåg och handhållet

Vilken är den bästa kedjan till ett motorsåg?

14 inlägg 6081 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken är den bästa kedjan till ett motorsåg?

Skogshenke  
#687779 Har begränsad erfarenhet av olika kedjor, tycker alla jag provat varit OK. Men om man ska köpa nya kedjor vad rekommenderar ni?
Läst att det man kallar full chisel ska vara snabbast, men spelar det någon roll?

Ska man ändå köpa så vill man ju köpa en bra kedja, man har dem ganska länge som amatör.


Senast redigerad av Skogshenke lör 19 dec 2020, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

totte  
#687786 Beskriv först hur din användning ser ut och vad för såg det handlar om så går det bättre att svara. Olika kedjor är olika bra till olika ändamål och sågar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

Mellberg  
#687790 Köp en kedja som du kan fila. 😎 Kan du inte fila köp den billigaste =))

Avatar Fallback

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687803 Kva sag og deling har du?

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

Skogshenke  
#687805 Jag har några stycken sågar men använder mest Husqvarna 445 och Stihl 194.
Är huvudsakligen för röjning/gallring.
Den lilla Stihl 194 är faktiskt lätt och smidig att använda.
Får känslan av att Stihl kedjan håller sig vass väldigt länge. Men det är lite klen kedja med bara 1,1mm för drivlänken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

Skogshenke  
#687806 Rembutiken.se har prisvärda kedjor och röjsågsklingor, har någon uppfattning om deras kedjor? Säljs säkert av andra också.
Men vad är det som gör en kedja dålig? Kan förstå att är de för hårt härdade så blir slipning komplicerat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687810 445 saga di har vel .325 deling så då ville eg brukt Husqvarna si eiga kjede, X cut (sp33g)

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

totte  
#687875 Till Husqvarnan tror jag att en helt vanlig halvmejsel-kedja passar ditt användningsområde bäst. En full chisel, helmejsel, kapar förvisso snabbast, men är ofta lite väl aggressiv i kvistning och blir fortare slö av föroreningar. Halvmejsel är alltså inte det allra snabbaste men mer allround, lite snällare att jobba med och räknar du in tiden för att fila så vinner den förmodligen tidsmässigt också. Särskilt som kapmomentet i gallring står för en försvinnande liten del av arbetstiden.

En helmejselkedja vinner om det man huvudsakligen gör är att kapa och fälla grövre grejor.

Om det sen står Husqvarna, Oregon eller nåt annat så tror jag skillnaderna är i stort sett försumbara för den genomsnittlige användaren, i varje fall om man inte är superproffs. Observera att detta är generaliseringar och min åsikt om kedjetyperna.

Till Stihlen finns väl all anledning att fortsätta med samma kedja som du redan har och som verkar funka bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

Nonkan  
#687890
Skogshenke skrev:Rembutiken.se har prisvärda kedjor och röjsågsklingor, har någon uppfattning om deras kedjor? Säljs säkert av andra också.
Men vad är det som gör en kedja dålig? Kan förstå att är de för hårt härdade så blir slipning komplicerat.


Tror du menar att de är billiga i inköp? Prisvärde kan du ju bara själv avgöra efter att du kört med dem.

Själv (något partisk) brukar jag gå efter att tillverkaren bör ha koll på vad som är anpassat för sågen. Stihl har ju alltid haft ganska många olika skärutrustningar som standard till sitt modellprogram. Små, motorsvaga sågar (som 194:an) har en klenare kedja anpassad för den medan t.ex. en 462 har en grövre kedja med högre averkningskapacitet. Husqvarna går mer åt det hållet också i och med att de startade egen kedjefabrik.

Det viktigaste är nog att kunna fila bra och hålla ordning på var man är med svärdet, en kedja räcker länge om man inte kör i sten.

Kaphastighet är helt egalt vid standardanvändning, om det tar 5 eller 15 sekunder att kapa en stock är lite skit samma, det är släpandet och vändandet på stockar som tar tid och suger kraften ur en.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

JensSkoog  
#687904 Jag skulle nog rekommendera dig att byta över till 1,3 mm kedja och svärd på din MS194, och inte helmejsel, men hellre RM kedjan från Stihl. Den är toligare, jobbar mjukt, och den är lättfilad enlig vad jag har erfart, och sågen har absolut inte svårt för att dra den. Klenkedjan 1,1mm duger bara i trädgårdsbeskärning och pysselarbete, tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687922 Har du prøvd Oregon 91 vxl? Eg brukar den, ei bra kjeda einaste er at eg har problem med og få ho skarp når ho nærmar seg utfilt. Veit ikkje kva eg gjer feil.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till en motorsåg?

Skogshenke  
#687973
JensSkoog skrev:Jag skulle nog rekommendera dig att byta över till 1,3 mm kedja och svärd på din MS194, och inte helmejsel, men hellre RM kedjan från Stihl. Den är toligare, jobbar mjukt, och den är lättfilad enlig vad jag har erfart, och sågen har absolut inte svårt för att dra den. Klenkedjan 1,1mm duger bara i trädgårdsbeskärning och pysselarbete, tycker jag.


Kul att du skriver om kedjan till 194an har funderat på detta, kedjan som ingår fungerar bra men känns lite klen och kan vilja svaja lite i svärdet, har aldrig spårat ur, men varit nära många gånger, underbar kedja och kvista med. Så himla lätt och smidig att använda. Även om den är lite klen så är den så lätt att bära på så den är alltid med på fyrhjulingen.

Har ett billigt Kinasåg på 52cc som jag köpte för bara 665kr ink. frakt, har 0,325 1,5mm kedja fullmejsel 20tums svärd, ett grymt såg och kedja, köpte det att såga brädor, fungerar fint. Det såget och kedja "äter" stocker. Köpte det för det är kul att prova, helnöjd med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken är den bästa kedjan till ett motorsåg?

anersimyra  
#688108 Hur man än vänder sig så är baken så att säga alltid bak. Jag har provat ett antal olika kedjor genom åren och har under oktober november provat en kedja från Ratiopart som anges vara en Tysk kedja, vad den har gemensamt med andra lite mer udda märken är att jag tycker mig känna igen äldre tandprofiler från Oregon, men där kan jag ha fel. Hur bra dessa kedjor än förefaller att vara så märker man direkt hur mycket bättre en äkta Oregon BPX ( H25 på HVA språk ) är jämfört med dessa udda märken när man byter tillbaka..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Vilken är den bästa kedjan till ett motorsåg?

Storken  
#705068 Fast om man tar av sig byxorna så kommer den fram! 🤣 🤣 🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).