Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Manuell capstan vinsch i skogen

12 inlägg 3713 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuell capstan vinsch i skogen

Skogshenke  
#687428 Är det någon som provat eller använder capstanvinsch för att få ut timmer och stockar ut ur skogen?

Ser smidigt ut, men är det praktiskt? De är ju ganska dyra.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

anersimyra  
#687558 Nej det är inte effektivt att använda dessa vinschar till att lunna ut virke ur skogen då det går alldeles för långsamt. Däremot så är de suveräna vid andra uppgifter som kräver stor kraft..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

JensSkoog  
#687650 Jag har en, och det går att lunna fram med den, men det är som "anersimyra" säger, det går inte snabbt, Jag använder den till mycket olika saker, och i kombo med en lunningskon går det bra när man bara ska dra gallringsstockar fram till traktorvägen några tiotals meter, för då man kan lasta i några stycken i samma draget. Fördelen är ju att den är lätt att bära med sig, och med konen kan man jobba ensam eftersom lasten inte hakar sig så lätt fast. Men, jag skulle aldrig ens tänka på att använda en sådan om jag tänkt göra en dagslön på hugging och skotning.

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

Skogshenke  
#687717 De är lite för dyra tycker jag för en så enkel lösning. Precis som ni skriver så är det nog svårt att räkna pengar och lönsamhet, men är det ädel löv så är det kanske en annan sak.
Vad tror ni om manuell vajervinch är det bättre eller bra nog?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

anersimyra  
#687742
Skogshenke skrev:De är lite för dyra tycker jag för en så enkel lösning. Precis som ni skriver så är det nog svårt att räkna pengar och lönsamhet, men är det ädel löv så är det kanske en annan sak.
Vad tror ni om manuell vajervinch är det bättre eller bra nog?

En manuell vinsch till lunning är förstås inte att tänka på då den är i storleksordningen ” tusen gånger ” långsammare än en motorvinsch. Har du ändå tankar på en motorvinsch så bör du definitivt gå upp ett steg till en både starkare och dyrare vinsch än den du länkar till..👍

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

Skogshenke  
#687776
anersimyra skrev:
Skogshenke skrev:De är lite för dyra tycker jag för en så enkel lösning. Precis som ni skriver så är det nog svårt att räkna pengar och lönsamhet, men är det ädel löv så är det kanske en annan sak.
Vad tror ni om manuell vajervinch är det bättre eller bra nog?

En manuell vinsch till lunning är förstås inte att tänka på då den är i storleksordningen ” tusen gånger ” långsammare än en motorvinsch. Har du ändå tankar på en motorvinsch så bör du definitivt gå upp ett steg till en både starkare och dyrare vinsch än den du länkar till..👍


Tack för svaret, men vilken använder du eller skulle du rekommendera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

goodman  
#687808 Jag har en Portable Winch PWC 5000. Modellen större än den ”Skogshenke” hade bild på, tror jag. Jag instämmer helt i det Jens Skoog skrev tidigare. Den är långsam om du ska räkna förtjänst i tid och pengar. För min del har det ändå varit en bra investering, då jag kan vinscha fram besvärliga timmerstockar som jag inte kan nå med fyrhjulingen. Jag har använt den årligen i säkert 4-5 år och den har aldrig svikit. Det längsta jag har vinschat är omkring 70-80 meter genom svår terräng. Det var ett grovt vindfälle, som annars nog hade blivit liggande. Flera vinklar på sträckan, men ut kom den utan krångel. Suverän med vinschkonan. Den har sparat mig mycket slit med främst svåra vindfällen. Dyr? Ja kanske, men i relation till vad den har uträttat är i varje fall jag helnöjd.

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

Skogshenke  
#687823
goodman skrev:Jag har en Portable Winch PWC 5000. Modellen större än den ”Skogshenke” hade bild på, tror jag. Jag instämmer helt i det Jens Skoog skrev tidigare. Den är långsam om du ska räkna förtjänst i tid och pengar. För min del har det ändå varit en bra investering, då jag kan vinscha fram besvärliga timmerstockar som jag inte kan nå med fyrhjulingen. Jag har använt den årligen i säkert 4-5 år och den har aldrig svikit. Det längsta jag har vinschat är omkring 70-80 meter genom svår terräng. Det var ett grovt vindfälle, som annars nog hade blivit liggande. Flera vinklar på sträckan, men ut kom den utan krångel. Suverän med vinschkonan. Den har sparat mig mycket slit med främst svåra vindfällen. Dyr? Ja kanske, men i relation till vad den har uträttat är i varje fall jag helnöjd.


Blir den använd som du skriver så är den klart värd sitt pris 70-80meter låter imponerande

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

anersimyra  
#687826 Jag hade en PWC 5000 i många år med vilken jag flyttade allt från träd till båttvättar..🪵🌲🛳💦🙂 förutom den mekaniska styrkan hos PWC 5000 så är den synnerligen välbyggd, lättarbetad och anmärkningsvärt bränslesnål. En möjlig nackdel hos PWC vinscharna är att de måste stå relativt plant då drivmotorn är en fyrtaktare, det innebär att det ibland blir svårt eller t.o.m omöjligt att hitta en förankringspunkt för vinschen. Utöver det så är priserna på diverse tillbehör löjligt dyra. En annan vinsch är Nordforest 1800 med en 2 T motor på 70 cc som förstås fungerar oavsett läge på motorn men motorn är tämligen törstig. vinschen är uppbyggd på så sätt att motorns gaspådrag manövreras med draglinan och lasten hålls fixerad när man släpper av på gasen, med en PWC 5000 så får man stänga av motorn och hålla linan spänd runt nocken. NF 1800 har en tvåväxlad låda, PWC 5000 har utbytbar nock som medger större linhastighet. NF 1800 kostar 27.000 och PWC 5000 runt 18.000 inkl. moms. Visst, det är inga billiga saker men väl värt en investering såvida man har användning för en motorvinsch mer än någon enstaka gång om året..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

anersimyra  
#687829 Just tusan, jag var med och rev en gammal träkåk med vinschen också..😅

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

JensSkoog  
#687832
Skogshenke skrev:Blir den använd som du skriver så är den klart värd sitt pris 70-80meter låter imponerande

Bara man har rep så det holler, så är 70-80 meter inga problem. Jag har en winchlina på 50 meter, och om det behövs kopplar jag på en 6mm wire på 50, men då måste jag förstås dra ut repet igen och koppla om när wiren når trumman.
Det som gjorde att jag köpte den här winchen, är att den är så användbar till mycket, eftersom den är lätt att bära med sig och stark så det duger. Har ochså användt den till att dra upp båtar och badflottar och i nertagning av svåra träd och vindfällor, ofta med kastblock. När man har en sådan pryl så hittar man stadigt nya sätt att använda den på, och man glömmer snabbt vad priset var :wink:
En annan sak som betyder lite, är ju att en kapstan winch nog är något av det säkraste och enklaste man kan använda när man jobbar ensam, eftersom man hela tiden styr draget genom att holla i repet, strama det eller släppa det, och om man släpper, slutar winchen dra.
Men, den ersätter absolut inte en traktorwinch om man ska göra en dagslön i skogen som proff, men jag är bara en glad pensionär som ogillar att lämna bra vedvirke i gallringsskogen eller bra vindfällor och baggaträd i skogen jag får lov till att vakta. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Manuell capstan vinsch i skogen

anersimyra  
#687836 Precis som Jens beskriver så hittar man, eller kanske rättare sagt så letar man efter saker man kan göra med vinschen..😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).