Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78468 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Chainsaw Charlie  
#663791 Riktigt kul att se!
Men vilken mardröm trädslagsvalet blir om några år när det är dags att röja. :-ss

Vi får hoppas att det blir ett par milda vintrar utan sen vårfrost så att ni själva får sköta urvalet och inte moder natur.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#663808 Jag vet inte om vi skriver om varandra men vi har inte planterat aspen, den kom naturligt efter att vi avverkat grövre asp i skogskanten mot hägnet för att få in mer ljus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Chainsaw Charlie  
#663817 Jo, det är tydligt. Men förr eller senare måste ni välja vilka av de planterade träden som ska vara kvar och vilka som ska röjas och gallras bort. Där kan det bli ett dilemma i framtiden, men ett angenämt sådant om alla träden är fina.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#663830 Absolut! Dessa tankar finns redan.

Basen är ek och här har vi ett förband om 7 x 7 meter. Den andra trädslagen är fördelade över hela hägnet men några undantag. Sockerlönn är planterad i två egna rader, en solig och en med skugga. Samma gäller för valnöt och utefter ena sidan sitter en rad med hybridasp. Tanken är att det ska vara enkelt att avverka hybridaspen när den blir mogen, vilket den borde bli först i hägnet.

Annars är också rödek utfördelad för att kunna "hänga med" länge.

Plats finns för Paulownia, Gulbjörk och Oxel, tanken är att plantera dessa våren 2021.

Bilden nedan är skylten som ska sitta vid ingången, den är beställd och kommer sättas upp snart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#664056 Och nu är skylten på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#664694 I onsdags var jag uppe hos Fredrik i Säffle för lite batterisågstester. Givetvis passade jag på att ta en titt i lövskogshägnet då också! Där växer det som sjutton, både lövplantor och gräs! Som tur är har vi varit lyckosamma med "årsmånen" då det kommit skapligt med regn under sommaren. Tillsammans med den finkorniga jorden (mjäla/lera) gör det att det funnits vatten så det har räckt till både ogräs och plantor. Snart är det dags att plåta höstfärger i hägnet 👍

Jag tog några bilder på lite olika plantor och lägger upp dem här.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Theorox  
#683433 Jättespännande projekt, hoppas vi får en uppdatering på Youtube i sinom tid! 😀 Hur långa stolpar och hur högt staket satte ni?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#683437 Tack! Det blev en mix av 2,5 och 3 m stolpar samt 2 m högt stängsel.

Mer info kommer givetvis allt eftersom om projektet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#687340
halvproffs skrev:Ni glömmer inte klibbalen i det blöta partiet? 😉


Al har fin rödaktig ved.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

halvproffs  
#687344
Josephine skrev:
halvproffs skrev:Ni glömmer inte klibbalen i det blöta partiet? 😉


Al har fin rödaktig ved.


Inte klibbalen utan gråalen.som har den vackra röda veden. Klibbal kan vara helt ljus till plank med mörk fin kärna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#687349 Jättespännande att fa folja. Jag halkade hit via via FB-gruppen "skydda skogen" för ett tag sedan och har lärt mig manga nya termer de sista veckorna. 2011 var jag med och planterade lite skog med föreningen "Natuurpunt" (bor i Belgien sedan 2008, utomlands sedan 2002)
Bilder => https://giraffen197.webblogg.se/2011/no ... v-201.html
Ett omrade som jag absolut maste ta mig i kragen för ett aterbesök med nya fotografier snart! :-)

Om jag har förstatt saken rätt sa planterar ni glatt även utländska trädarter i experimentsyfte? Väl kan jag tillägga att t.ex. den amerikanska ekens löv inte har nagra naturliga mikrobioter som äter upp dem och att förmultning av exotiska sorter antagligen (logiskt?) gar mycket langsammare alt. skapar problem med marken. Kommer ni att undersöka detta med? För det vore mycket intressant att fa veta vad som "smälter in" bäst.

Ett trevligt lövträd som inte nämnts i traden (och som är utländskt) är annars balsalmpoppeln. Snabbväxande och luktar mycket gott! Det hemma hos mina föräldrar fick de ta ner efter 25 ar, trots avkapad topp eftersom det skymde parabolen pa taket ;-) en del av virket är nu bevarat i ett fint litet nyckelskap hemma hos oss.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687352
Josephine skrev:Jättespännande att fa folja. Jag halkade hit via via FB-gruppen "skydda skogen" för ett tag sedan och har lärt mig manga nya termer de sista veckorna. 2011 var jag med och planterade lite skog med föreningen "Natuurpunt" (bor i Belgien sedan 2008, utomlands sedan 2002)
Bilder => https://giraffen197.webblogg.se/2011/no ... v-201.html
Ett omrade som jag absolut maste ta mig i kragen för ett aterbesök med nya fotografier snart! :-)

Om jag har förstatt saken rätt sa planterar ni glatt även utländska trädarter i experimentsyfte? Väl kan jag tillägga att t.ex. den amerikanska ekens löv inte har nagra naturliga mikrobioter som äter upp dem och att förmultning av exotiska sorter antagligen (logiskt?) gar mycket langsammare alt. skapar problem med marken. Kommer ni att undersöka detta med? För det vore mycket intressant att fa veta vad som "smälter in" bäst.

Ett trevligt lövträd som inte nämnts i traden (och som är utländskt) är annars balsalmpoppeln. Snabbväxande och luktar mycket gott! Det hemma hos mina föräldrar fick de ta ner efter 25 ar, trots avkapad topp eftersom det skymde parabolen pa taket ;-) en del av virket är nu bevarat i ett fint litet nyckelskap hemma hos oss.



Intressant detta om rödeken. När jag gjorde skogsbruksplan nere i Skåne fanns det stora bestånd med rödek 10-20 ha. Upplevde inte mer förna i dessa bestånden än under vanliga skogseks bestånd. Där emot var det bitvis mycket boklöv.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#687420 Det är ju ganska stor skillnad på hur snabbt olika lövträds nedfallna löv bryts ner. Eklöv går väl generellt ganska långsamt. Så även bok. Däremot försvinner asklöven tämligen direkt. När jag pluggade skogstekniker var vi ute på vårexkursion i ädellövskog. Läraren sa att den som först hittade ett asklöv på marken skulle få en vinflaska. Ingen vann trots attvi letade som galningar. Och ja, det fanns gott om ask i beståndet😁

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687473
Torbjörn Johnsen skrev:Det är ju ganska stor skillnad på hur snabbt olika lövträds nedfallna löv bryts ner. Eklöv går väl generellt ganska långsamt. Så även bok. Däremot försvinner asklöven tämligen direkt. När jag pluggade skogstekniker var vi ute på vårexkursion i ädellövskog. Läraren sa att den som först hittade ett asklöv på marken skulle få en vinflaska. Ingen vann trots attvi letade som galningar. Och ja, det fanns gott om ask i beståndet😁

Vår lärare sa samma om en snyttbaggelarv. Jag fick flaskan!😎

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#687492 "Där emot var det bitvis mycket boklöv."

Apropå boklöv så bor jag inte långt från "Forêt de Soignes" - "Zonienwoud" som ligger likt en stor grön lunga söder om Bryssel. :-) >
, Tyvärr(?) inte ett naturreservat... träden får lov att växa till sig innan de tas ner, men det är ändå trist när de här jättarna fälls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).