Föryngring

Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

35 inlägg 8515 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687080
nilsszzon skrev:förresten min betesmark är på ca 1ha och ligger ganska lågt och utan större träd runt om , är markberett med högläggare. vilken planta är bäst här? tror inte jag kan köra ekebo täckrot på denna tyvärr utan gissar jag får köra en större plugg planta har du ngt bra tips på tålig sådan eller det är vitrysk som gäller?

Berdinge p+1 25-50 är ett säkert kort. Berdinge är särplockad så de håller 14-17%

Arevo
Avatar Fallback

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

nilsszzon  
#687084 stort tack för tipset ang bredinge , ser väldigt lovande ut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687085 När det är läge för det och vi får träffas igen så tror jag skogsforum kan göra en lite skogsdag här om intresse finns. Finns självklart mer att titta på. 😊

Avatar Fallback

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

alias  
#687088
Tåndemåla skrev:
nilsszzon skrev:förresten min betesmark är på ca 1ha och ligger ganska lågt och utan större träd runt om , är markberett med högläggare. vilken planta är bäst här? tror inte jag kan köra ekebo täckrot på denna tyvärr utan gissar jag får köra en större plugg planta har du ngt bra tips på tålig sådan eller det är vitrysk som gäller?

Berdinge p+1 25-50 är ett säkert kort. Berdinge är särplockad så de håller 14-17%


@Tåndemåla:
Hur är frosttåligheten på Bredinge jmf Vitryska provenienser?

Har ca 0,5 ha flackt och låglänt hygge att plantera omarkberett (se bild). Tror att SI ligger runt G30. Bilden togs i våras före dikesrensning.

1608133542_20200411_151927.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687093 Den är samma om man säger nordost. Men nordost provienserna är ett stort område. Från de polska skogarna i söder till ryska gränsen i öster. Där av jag rekommenderar säkra provienser. Både bredinge och södra elit täcker hela södras verksamhets område och stora delar av Svealand. På riktigt frostkänsliga marker hjälper bara att plantera under lågskärm av Björk eller högskärm av tall.
Själv hade jag nog satsat på en Rezekne eller något sådant här.

Nu har vi ju varit bortskämda med lite vårfrost de senaste åren. Men vill de illa så kan en planta slås ut om frosten kommer första året
Senast redigerad av Tåndemåla ons 16 dec 2020, 17:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687095


Här är en film där jag planterade p+1 Ekebo elit. Våren 2017. Ni kan se samma rishög i #687063.

Avatar Fallback

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

nilsszzon  
#687164 ännu en fråga till dig tåndemåla eller annan expertis =)

är det stor skillnad i att plantera täckrot med nordost prov. mot att sätta samma prov fast i barrot eller plugg? för att undvika frostskador ( på markbered mark men där det kan förekomma vårfrost )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687178
nilsszzon skrev:ännu en fråga till dig tåndemåla eller annan expertis =)

är det stor skillnad i att plantera täckrot med nordost prov. mot att sätta samma prov fast i barrot eller plugg? för att undvika frostskador ( på markbered mark men där det kan förekomma vårfrost )


Du har samma risk med uppfrysning med alla provienser.
Där emot tror jag att du kommer ha svårt att hitta nordost täckrot som är odlat i Sverige. Då det kostar så mycket med växthus och bevattning så borde de inte köra något nordostmatreal på plantskolorna.
Det är mer vanligt på p+1 och framför allt barrot.

Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687179 Och för att svara på din fråga så är p+1 att föredra om möjligheten finns då den är en så mycket bättre och kraftigare planta än allt annat. Oavsett platntsytem eller proviens.

Avatar Fallback

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

nilsszzon  
#687195 tänkte på prov. slogstorp eller girionys och vitebsk , om de planteras eller importeras vet jag inte
men du verkar klart säker på att p+1 är bäst så jag kommer köra största delen av det.

satte 12.000st p+1 förra året och de ser fina ut , har aldrig planterat täckrot så var mest det som var lite av mitt intresse att prova på och se hur de utvecklar sig.

är markberedning en bra sak även för p+1 plantor? eller är det rent av onödigt?

uppfrysning har jag inget problem med ( ännu ) men har ett hygge där det blivit frostskador på de nya skotten däremot så är lite orolig för det

   TS
Avatar Fallback

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

jannee  
#687266 Oberoende vilken typ av planta du sätter är alltid markberedning att föredra (fördel).
Du ger otvivelaktigt plantan fördelar gentemot konkurrensen av gräs men även oftast varmare jord = bättre växtlighet, bättre tillgång på vatten/näring.
Du ökar också självföryngring av andra trädsorter (mest björk), kan vara både för och nackdel.
Markberedning kostar en del men det kostar också att hjälpplantera.
Tar man dock god hand om plantorna, hindrar all onödig växtlighet från att kväva plantan behövs INTE någon markberedning.
Har planterat mindre områden endast med vanlig täckrot utan markberedning, även detta fungerat bra, MEN fått vara noga med gräsröjning under några år.

Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

generationsskifte  
#687268 Vi har ett område där min släkting vägrade markbereda eftersom det tar sig ändå enligt honom, konstigt nog är varenda planta död nu. Han skyller på att Södra levererar dåliga plantor...

Nu ska vi ha en markberedare i närheten till våren så maskinen få köra och ta detta med. Jag med andra är övertygade om att det är på grund utav det inte markbereddes men han står på sig i alla fall. Ska bli intressant och jämföra hur växtligheten blir denna gången.

Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

SHR  
#687277
Tåndemåla skrev:https://youtu.be/_9m8NrRTcDE

Här är en film där jag planterade p+1 Ekebo elit. Våren 2017. Ni kan se samma rishög i #687063.

Snygg och intressant med film! :-bd
Speciellt för en som satt ungefär 25-30 barrot samt plugg i hela sitt liv :grin:
(Täckrot mer vanligt där jag kommer ifrån)

Användarvisningsbild

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687281 Tackar. Det var nog så många plantor som planterades i filmen då!🤔Tyvär planterade jag ur bild några gånger så då fick jag kalla in min paus hund!😅

Avatar Fallback

Re: Södras elitplanta gran ngn som testat eller vet ngn ?

nilsszzon  
#687312 Stort tack för era svar!! tar dessa med mig! toppen med mkt kunskap härinne

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).