Föryngring

Plantera gran i tallskog

12 inlägg 3030 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera gran i tallskog

Skogshenke  
#686920 Funderar på att plantera gran i tallskog med tanke på den långa omloppstiden på tal och att mycket ljus kommer ner på marken i en tallskog. Tallen är ca 15meter hög.

Vad tror ni om detta, någon som provat?

Tänker mig runt 200-350 granplantor per hektar, är nu ca 80% tall och 10% björk samt 10%gran. Granen som kommer underifrån växer väldigt bra.

Har lite svårt att se lönsamhet att ha tall när det växer lika bra med gran. Men nu är tallen där efter självsådd.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

isteskog  
#686935 Tror tyvärr det är bortkastade pengar att sätta gran i uppvuxen tallskog. Visst kommer de att växa lite grann, men de kommer knappast att ge något virke på sikt.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686936 De blir retfull underväxt som måste röjas ner när tallarna avverkas.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686958
Skogshenke skrev:Funderar på att plantera gran i tallskog med tanke på den långa omloppstiden på tal och att mycket ljus kommer ner på marken i en tallskog. Tallen är ca 15meter hög.

Vad tror ni om detta, någon som provat?

Tänker mig runt 200-350 granplantor per hektar, är nu ca 80% tall och 10% björk samt 10%gran. Granen som kommer underifrån växer väldigt bra.

Har lite svårt att se lönsamhet att ha tall när det växer lika bra med gran. Men nu är tallen där efter självsådd.

Varför köpa något som inte ska vara där, stamkvista tallen istället.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i tallskog

Skogshenke  
#687467 Stamkvistning är redan gjord, blev väldigt bra och luftigt. Men det är ytor som är tomma och björkar som behövdes tas bort så här funderar jag på gran. Växer granen långsamt så blir det som blädning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

jannee  
#687489 Du har redan halvvuxen tall = tallmark.
Plantera in gran = bortkastade pengar, den kommer INTE att trivas.
Hade gran trivts hade du redan haft en självföryngring av just detta.
Bättre att lägga energi och pengar på något bättre.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687501 Jag är inte lika negativ. Har flera gånger innan funderat på mellanmarker åt det svaga eller frostlänta hållet där man driver upp en generation tall till sistagallring och efter sistagallring vid ca 50 års ålder släpper upp gran, naturligt eller planterad för att vid 110 till 140 år avverka allt tillsammans. Här i området har vi en del marker som efter slutavverkning är självskrivna som tallmark p.g.a. torka eller frostrisk men när marken är skuggad bär hyggliga granbestånd.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i tallskog

Skogshenke  
#687505 Det jag hittat som står skrivet om gran i tallskogen är att risken övertid är att granen tar över marken och trycker bort tallen.
Så om man ser det som tveksamt så kan det vara för att det finns risk att granen trycker bort tallen och det är klart det kanske inte är så bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

isteskog  
#687523 I ditt fall Skogshenke så lär det ta tid innan tallarna tar stryk av granarna...... 😉

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i tallskog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687532 Bättre att låta björken växa färdigt, kommer det inte gran ens under gallrad björk så kommer det ingen gran.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i tallskog

Skogshenke  
#687733 Fast björk och tall är inte en bra kombination, två primär träd med liknande rotväxt försämrar tillväxten. Analyser visar att kombination ger 10-15% sämre tillväxt på tallen på grund av vatten och näringskonkurrans, granen har en helt annan rotväxt samt så är det ett sekundärt träd och trivs med en liten skärm. Växer idag lite gran redan. Björk kan även sänka kvaliteten om den piskar tallen och det ger stora förluster på talltimmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i tallskog

Älgfoderodlare  
#687844
Skogshenke skrev:Fast björk och tall är inte en bra kombination, två primär träd med liknande rotväxt försämrar tillväxten. Analyser visar att kombination ger 10-15% sämre tillväxt på tallen på grund av vatten och näringskonkurrans, granen har en helt annan rotväxt samt så är det ett sekundärt träd och trivs med en liten skärm. Växer idag lite gran redan. Björk kan även sänka kvaliteten om den piskar tallen och det ger stora förluster på talltimmer.


Kan nog ligga en del i det du säger "Skogshenke", men så länge de 3 arterna fortfarande är i en ungskogsfas finns det rätt bra möjligheter att få upp Gran i ett Tall Björk bland bestånd. Jag har några bilder i tråden Torbjörn gjorde hos mig, där Tall / Björk / Gran är blandat. O i många fall verkar Granen komma fint under de båda pionjärerna. För vitsen ligger nog i hur man sköter de övre skiktet. Du har redan stamkvistat Tallarna. I de bilder jag har, var ju Björken först på plats. Men Tallarna har nu vid ca. 13-15 m höjd redan hunnit förbi Bjökarna o Granen är inte långt efter. O vilken inverkan Björken har på Granens tillväxt kan jag bara ha teorier om ( som ökad markfuktighet, ökat näringsunderlag etc. ) Om du nu är lite rädd för vad Björk kan göra med Tall, så glesa ur den o kvista bort det som ev. hotar någon Tall. Men för Granarna verkar Björken göra gott till de når i varandra. Beståndet på bilderna är på ren sandmark som nog enbart skulle passa för just Tall. Men när man ändrar förutsättningarna lite, så verkar det gå bra för de övriga också. Funka för mig !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).