Arbetskläder för skogen

Handskar. Sågskyddsklass?

66 inlägg 49512 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Blivande snickare  
#238658 Dom nya har åxå avtryckarfinger på höger handske :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#238665
Blivande snickare skrev:Dom nya har åxå avtryckarfinger på höger handske :wink:

Ha ha ha, ja det har dom såklart :grin: men jag hittar inte dom äldre modellerna helt i skinn :smile:

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Blivande snickare  
#278335 Nu har jag kört en del med technical handskarna och kan inte annat äk rekommendera!
Känns sköna å "ordentliga", man vågar ta i utan att vara rädd att få ont i fingrarna eller händerna. Körde en tank stubbkapning i dag i +20 å då var det skönt att inte ha mudd! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Carl Olof  
#473835 Såg nyss ett par videos där ett proffs provar en ny HVA-såg, fäller jättegranar och kvistar UTAN HANDSKAR!
Blir nästan förbannad, Jag har haft motorsågskörkort AB sedan några år och att använda handskar är en
självklarhet tycker jag vid arbete med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

tallen100  
#473836 Handskar använder jag när det är kallt :mrgreen:

Men det är såklart upp till var och en :-bd

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Blivande snickare  
#473837 Jag anser nog också att hsndskar eller inte är ett val upp till var och en. En del tål bara inte handskar å dom nävarna vill man vanligtvis inte tvinga på dom å ha stryk av :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Klanten  
#671370 Lite skärskydd på insidan kanske om man ska dra fram kedjan vid slipning fast hellre vibrationsdämpning när jag fäller/kapar/kvistar.
Jag brukar stänga ner och/eller slå på kedjebroms när jag petar på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

JensSkoog  
#671372
JensSkoog skrev:Handsker! . Orkade inte dom för jag närmade mig 60, och nu bara när det går ner mot minus 15, eller när jag jobbar med stål och jarn. Har Stihls såghandsker, och tycker dom är OK och inte vansinnigt dyra.

Vad bra att du hämtade fram den här tråde igen, @Klanten :-bd .
Det är nu sju år sedan jag skrev här, och nu har det blivit så att jag inte sågar alls utan handskar.
Men det kan ju vara värd att ställa frågan igen. Vad är bäst nu idag? Sker ju mycket på sju år, och vintren är rakt om hörnet. Har några jättebra tumvantor som jag fick av en kille här på Forum, men de sparar jag till det blir riktigt kallt, så nu söker jag en bra och varm handska för sågning när det går emot noll och lite under.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#671385
JensSkoog skrev:
JensSkoog skrev:Handsker! . Orkade inte dom för jag närmade mig 60, och nu bara när det går ner mot minus 15, eller när jag jobbar med stål och jarn. Har Stihls såghandsker, och tycker dom är OK och inte vansinnigt dyra.

Vad bra att du hämtade fram den här tråde igen, @Klanten :-bd .
Det är nu sju år sedan jag skrev här, och nu har det blivit så att jag inte sågar alls utan handskar.
Men det kan ju vara värd att ställa frågan igen. Vad är bäst nu idag? Sker ju mycket på sju år, och vintren är rakt om hörnet. Har några jättebra tumvantor som jag fick av en kille här på Forum, men de sparar jag till det blir riktigt kallt, så nu söker jag en bra och varm handska för sågning när det går emot noll och lite under.

Det fanns under några år från ca 2010 till 2016 riktigt bra vinterhandskar att köpa på Biltema. De var blåvita och hade tyg på båda sidor om fodret. Men självklart så ersattes dessa av ett par liknande handskar som saknade tyg mot fodret vilket får till följd att fodret åker med ut när man tar av sig handsken med fuktiga händer. Nu finns det förstås gott om handskar med tyg som täcker fodret som ändå är totalt värdelösa då de aldrig går att få stil på när fodret väl har varit med en vända ut ur handsken, de allra dyraste handskarna brukar i det fallet vara sämst..😡

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

bgl  
#671387 Tegera har en syntethandske, beteckning 9112, med ett tunnare foder, ingen säkerhetsklassning men en massa andra regler uppfyllda.
Slitstarka, tvättbara och med bra fäste när dom blir blöta.
Den bästa handske jag någonsin använt.
Lite små i storlekarna, bra att tänka på vid nätköp, jag använder 13 i.st.f. normalt 12.
De flesta tar ca 230 kr för paret på nätet.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

forest.  
#686826 Vad använder ni för vinterhandskar utan att bli blöt nu när det är blött ute?

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Bosse1  
#686832 Sist kom jag i väg med två vänsterhandskar fick vända en ut och in så då funkade det ändå,Omaka var dom tom.
Tror de var från Biltema eller ÖB :grin:

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

JensSkoog  
#686851
forest. skrev:Vad använder ni för vinterhandskar utan att bli blöt nu när det är blött ute?

Ner mot noll och på samma tid regn, regn och mera regn här så då är det bara en sak som duger, och det är fem, sex par så man hela tiden kan byta. Har inte hittat någon som holler mer än ett par timmar innan de är dyngblöta :((

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Klyv Bixby  
#686927 Jag har använt sånna här https://www.wurth.se/produkter/personli ... andske6/#/ i några timmar när jag barkat å fält förra helgen i regn, visserligen inte minusgrader men varma är dom iaf😋
Annars kan man ju ha engångsgummihandskar under iprincip vad som helst och vara svettig om händerna fast ytterhandsken är blöt.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Ent  
#687006 Inget sågskydd men alltid torr och varm: https://laxen.com/product.html/handske- ... ory_id=143
(Kan även heta KID Eskimo).
Lätt att ta av och på, håller hur länge som helst förutom de medföljande innervantarna. Där använder jag en vante av typ Helly Hansen, den har dessutom öppningar för fingrar och tumme ifall man ska göra småpilll.

Nackdelen med tumhandskar är att man blir lite klumpig i högerhanden. Jag petar ibland till stoppen på 550XPn med tummen. Men man vänjer sig... Det finns även fingermodell av dessa handskar, men när man nött ut original innervante blir det kanske lite bökigare om man ska ha vanliga fingervantar i? Såna brukar ju vara lite tightare och då får man pyssla vid av- och påtagning.
https://www.magasin10.se/sakerhet/arbet ... gMQAvD_BwE
Senast redigerad av Ent ons 16 dec 2020, 14:37, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).