Skogsmiljö och Trädlära

Skador på frötallar efter markberedning

87 inlägg 13743 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684936 Det är därför man måste förbereda frötallarna med en timmerställning som får stå i minst 10 år. Sen spelar det inte så stor roll hur tallarna ser ut, huvudsaken att de har stora kronor med mycket kott.... 😎

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684967
isteskog skrev:10 om du är certifierad har jag för mig.


Ungefär så många som är skadade, enligt TS? 25-30 träd på 2,5 ha?

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684970 Och?

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684972 Mangan menar kanske att det skulle vara en ide att lämna dessa..
Men fortfarande om man lämnar dessa så ska entreprenören ge ersättning för detta som skett...

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Åke Nilsson  
#686401 Träden ska ju bort om 5 år i alla fall.
Skadorna påverkar inte toppcylindern då det är inom 1 meter från roten.

Med en harv kan det fort hugga i en stubbe eller sten och kasta aggregat i sidled.
Tycker det är viktigast att markberedning blir bra.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

nilsszzon  
#686405 Thonor , har du varit ute och kollat på det med entreprenören?

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#686406
Åke Nilsson skrev:Träden ska ju bort om 5 år i alla fall.
Skadorna påverkar inte toppcylindern då det är inom 1 meter från roten.

Med en harv kan det fort hugga i en stubbe eller sten och kasta aggregat i sidled.
Tycker det är viktigast att markberedning blir bra.

Tror tyvärr att virkesmätaren vrakar vissa av stockarna med de värsta skadorna. Läs aperingsinstruktionerna från VMF så ser du.
Har själv fått enstaka frötallar skadade vid markberedning men inte i den omfattningen som T.s har fått.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#686409
Åke Nilsson skrev:Träden ska ju bort om 5 år i alla fall.
Skadorna påverkar inte toppcylindern då det är inom 1 meter från roten.

Med en harv kan det fort hugga i en stubbe eller sten och kasta aggregat i sidled.
Tycker det är viktigast att markberedning blir bra.


Det där kommer bli vrak..
Kan man inte motverka dessa hugg och släng som uppstår med harven så bör man öka avståndet till stående träd.. Eller låta bli att köra. 👎

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

ThOnOr  
#686651 Jag har inte varit ut och gått i beståndet med entreprenören ännu men han har fått bilderna som jag postat här. Virkesköparen var tvungen att ta ett coronatest, så har inte träffat på honom ännu heller.

Oavsett om det blir vrak, fetved eller mera kottar eller vad man nu ser för "fördelar" så har JAG inte bett om en markberedning, där mina träd blir skadade! Det finns inga ursäkter, utan jobbet som utförts är undermåligt. Undrar hur folk skulle se på det om det var i en gallring där denna "dåre" framfört en skotare och varit på och skavt på var och vartannat träd? Det är väl precis lika illa som detta? Lejer man in "proffs" så har jag höga förväntningar på att arbetet utförs med kunskap och kvalitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#686653 Helt rätt, instämmer 👍

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Anders U  
#691677 Det är självklart tråkigt när det går fel och inte blir som det var tänkt.

Däremot, som någon var inne på tidigare, skadorna på rötter och stam skapar en stranguleringseffekt på trädet dvs ökad fröproduktion. Det är en positiva sak för dig. Om frösättningen dessutom går bra så ska du väl ändå inte ha kvar frötallarna på hygget mer än max 5-10 år. Det du då tappar på de skadade rotstockarna torde möjligen bara vara delar av deras framtida diametertillväxt kring skadan eller att måsta lumpa en liten bit i roten. Jag ser ingen anledning att snabbt avveckla denna fröställning i förtid.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

molnia  
#763442 Hur blev det med detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).