Motorsåg och handhållet

X-cut SP21G mini vs H38

36 inlägg 7591 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

cruisern  
#602021 Vad beror det förbättrade insticket på? Ny kedja eller nytt svärd?

För Svärd 12” 593 91 43-51 så står det på HVA hemsida ”Svag kurvform och liten nosradie för mindre kastrisk och bättre kontroll över skäret. Noshjul med 8 tänder och en nit.”

Det verkar vara samma lilla nosradie som på tidigare standardsvärd som inte var bra på instick.

För några år sedan så bytte jag till ett TechLite svärd med större nosradie med bättre instick som följd.

1577004144_img_1410.jpeg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Fredrik89  
#602291 Svärdet är som du säger mer eller mindre samma svärd, jag efterfrågade techlite svärd till den nya kedjan men det fanns iaf inte då när jag köpte.

Här är en bild på de båda kedjorna.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602314 Tack för bilden. Jag förmodar att det är H38 till höger och SP21G till vänster. I vart fall såg den vänstra kedjan betydligt mer gedigen ut, enligt mitt amatöröga.

Edit: det stor ju t.o.m. SP 21 på den vänstra kedjan och 38 på den högra kedjan, ser jag nu när jag förstorar bilden... :oops:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

cruisern  
#602489 Har samma tolkning som ”Niking” och sågtandens form verkar vara betydligt kraftigare än H38. En kraftigare sågtand kräver väl mer effekt i sågen. Batterierna har ju utvecklats sedan 536LiXP introducerades för några åt sedan och har fått mer energi. Innebär det också att de nya batterisågarna har fått mer effekt för att klara den nya kedjan?

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602499 Ja, det kan man nog säga. Det första batteriet var väl på 2,0 Ah och nu är det flesta på 5,2 Ah (utan utskjut) och 9,4 Ah (med utskjut). Dessuton rykte om nya batterier nästa år, som rimligtvis blir ännu starkare. Å den skillnaden märks nog mest vid större belastningar, skulle jag tro.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602508 Undrar om det kommer en starkare såg också...

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602518 Helt säkert, frågan är bara när. :grin:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602523
Niking skrev:Helt säkert, frågan är bara när. :grin:
/Niklas


Det kan jag säga säkert, det är dagen efter jag köper den nuvarande! :-bd

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602525
Mangan skrev:
Niking skrev:Helt säkert, frågan är bara när. :grin:
/Niklas


Det kan jag säga säkert, det är dagen efter jag köper den nuvarande! :-bd


Bra, då kan du ju köpa den nuvarande modellen nu på fredag. :-bd :grin:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604745
Niking skrev:Jag noterar att Husqvarnas nya batterimotorsågar 535 iXP har en X-cut SP-21G mini-kedja. Detta är alltså en 0.325-kedja semichisel med 1,1 mm drivlänk, som filas med 4,0 mm fil.


Men va? Min levererades med H38? inte undra på att de försökte få mig att tro att det var en 4.0-fil som skulle användas, fastän det stod H38 på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604781
Mangan skrev:
Niking skrev:Jag noterar att Husqvarnas nya batterimotorsågar 535 iXP har en X-cut SP-21G mini-kedja. Detta är alltså en 0.325-kedja semichisel med 1,1 mm drivlänk, som filas med 4,0 mm fil.


Men va? Min levererades med H38? inte undra på att de försökte få mig att tro att det var en 4.0-fil som skulle användas, fastän det stod H38 på kedjan.


Kollar jag specen på Husqvarnas hemsida, så står det i alla fall X-cut SP21G angivet på kedjan.

Men H38 (= Oregon 90 PX) filas dock med 4,5 mm fil och vinklarna 0/30 grader. Filen ska alltså hållas i samma plan som tanden.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

hallingland  
#686336
Fredrik89 skrev:Har kört med nya SP21G i några månader nu och ser bara positiva skillnader, som du säger så fungerar instick numera som det ska 👍

Delarna om någon är intresserad:
Svärd 12” 593 91 43-51
Drev 594 03 52-01
Kedja 593 91 41-51

En annan sak är att kedjan är tyvärr inte tillverkad i Huskvarna



Var köper man det här drevet online? Det är dags att byta ut det slitna som sitter på min 535ixp och jag tänker byta till SP21... men jag kan bara hitta kedja och svärd enkelt. Inte ens hos Husqvarna kan man söka på numret ovan eller härleda något annan ringdrev info...

Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Avslutat-02  
#686337 https://www.entreprenadbutiken.se/xxxxx ... 25-7t.html

detta menar du?

Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

hallingland  
#686341 Jag vet faktiskt inte... det beskrivna ovan har ju ett annat artikelnummer... men det kanske inte spelar någon roll? Passar den du länkar till X-cut SP-21G mini?

/G

Avatar Fallback

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Avslutat-02  
#686344 googlade art numret som du citerade...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).