Skogsnyheter

Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

8 inlägg 2558 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

Fredrik Reuter  
#685649 Skogsstyrelsen skriver just nu på Twitter att deras webbtjänster, telefoner och epostservrar ligger nere. Just nu verkar alltså inte https://www.skogsstyrelsen.se/ svara och det visar också tjänster som https://downforeveryoneorjustme.com/skogsstyrelsen.se,

Hoppas de snart åtgärdat felet och hoppas inte att de råkat ut för någon attack eller hackning.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

Avslutat-02  
#685653 Varför ska man hoppas på det?
Lägg ner myndigheten och värna om äganderätten istället.
Det vore rätt åt dem om de blivit hackade, hoppas den som gjort detta raderat hela myndighetens register så att inte miljölobbyn kommer åt information längre.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

rejser  
#685665 Skulle inte dom ha service-lucka idag?
Eller var det södra som är upp och ned?

Vinterrojarn, barnslig kommentar.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

Avslutat-02  
#685667 Kan man tycka, tror du att de som fått sin skog beslagtagen pga en icke utrotningshotad fågel håller med dig?
Knappast..jag känner dessa personer och de är nog lika glada som jag att det händer dåliga saker för denna myndighet.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

rejser  
#685673
vinterrojarn skrev:Kan man tycka, tror du att de som fått sin skog beslagtagen pga en icke utrotningshotad fågel håller med dig?
Knappast..jag känner dessa personer och de är nog lika glada som jag att det händer dåliga saker för denna myndighet.


Jag har iofs fått en del skog tagen (tror 15ha i dagsläget så inte så farligt, passar ändå in i vår certifiering).
Sedan om det är en icke utrotningshotad fågel så kan man överklaga.
Däremot kan fågeln i sig vara en indikator på att det finns annat i området som ska skyddas.
Läser man på och är lite smart och ligger steget före så kan man för det mesta även få hyfsade avtal till ersättning.
T.ex. binda upp 40-årig skog i 20 år och få ersättning för det :)
Jag har väldigt nära kontakter (ca 20m) som jobbar med sådant på länsstyrelsen.

Sedan som biolog får man väl säga att skogens mångfald är viktigare än de flesta tror eller förstår.
Vi stirrar oss lätt blinda på våra träd och ser inte den stora bilden vare sig i Sverige eller Världen.

Men man får tänka på att skogsstyrelsen jobbar på andra premisser och det är inte alltid skogsstyrelsen som trycker på besluten även om det är dom som skriver.

Sedan stirrar ofta folk här på forumet sig blinda på vissa saker som skogsstyrelsen gör och ser inte till helheten på deras arbete.

Det är många som påverkar. Vilka som sitter i regeringen, hur det funkar i EU. Som Maria Wetterstrand säger (jobbar för svenska skogsbruk i en lobby-organisation i Bryssel numera), vi kommer att få ge och ta ett tag.

Men med det sagt ska man ju inte bli överkörd totalt.
Men ska vi rikta kritik någonstans är det ju mot länsstyrelsen, dom är ju det största hotet mot äganderätten.
Såg man till användningen av laser och digitalisering kommer möjligheterna att dom kan kartlägga och få varningar på biotop-områden direkt i sina system för att ut och kontrollera.
Kombination av höjdkurvor, markfuktighet, trädslag mm. kan ge en tämligen bra bild av hur miljön är innan besök.(presenterades i seminariet om digitalisering i skogsbruk för ett tag sedan)

Men som tur är har vi alla olika erfarenheter och kunskap. Det är väl tur det annars hade ju allt skenat åt både ena och andra sidan.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

Avslutat-02  
#685675 NEJ man kan ju inte det längre om den där jävla fågeln.
Det ÄR ju det, det hela handlar om...

Att skogsägare fått avstå avverkning och därmed intäkter i 5 år nu...fick rätt i domstol nu har dessa byråkrater tillsammans med miljölobbyn fått ett negativt utslag för skogsägarna som inte KAN överklagas, utan det hela skickades tillbaka till SS för förhandling med skogsägarna... Alltså har man inte vunnit ett skit utan bara gjort av med skattemedel och skogsägarnas tid och pengar... idioti...

Så för min del så kan denna myndighet ligga nere länge....

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

Fredrik Reuter  
#685679 Nu verkar sajten vara uppe igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens webb, telefon och epost nere

Avslutat-02  
#685680 Skulle skogsstyrelsen verkligen vilja bli tagen på allvar så skulle de bara helt enkelt tala om att privata skogar är ej att röra för varken staten eller miljörörelser.
De skulle hjälpa skogsägarna att sköta skogen, bidra till arbeten och att hela landets vägkanter blev skötta, järnväg mm.
Men nej, de ska skicka ut brev om röjning eller plantering, fast vi har lövskog som växer fint upp till andra gallring.

Länsstyrelsen skulle bara få höra av denna myndighet att håll era åsikter för er och låt oss göra vårt jobb, vad ni ska göra som myndighet vet inte ens staten...lägg ner...
Avsluta alla avtal om reservat eller avsättningar och låt skogsägarna få tillbaka sina skogar.

Det kan aldrig bli en seriös verksamhet om man ska springa miljörörelsens ärenden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).