Skogsmiljö och Trädlära

Skador på frötallar efter markberedning

87 inlägg 13741 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684695 Hmm, här kommer listan också: https://www.mellanskog.se/wp-content/up ... -malar.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

1470  
#684696 Inte första gången man ser utländska markberedare göra ett annorlunda jobb.... frötallarna har inte tappat i värde pga påkörningen når inte sågcylindern så långt ner

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

machonisti  
#684707 Kan inte förstå annat än att markberedaren tyckt att det var roligt att ruska om tallarna.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

alias  
#684731
isteskog skrev:Här får du Mellanskogs lista i Uppland. Det skiljer ju mellan 315-400 kr i diameterklasserna 24-30. Efter 30 så är det samma pris. Nu har jag räknat på klass1 och klass4. Alla rotstockar kanske inte klassas som 1or, men vill bolaget göra rätt för sig så är det ju en början iaf.


Kan man vara säker på att det håller minst klass 4?

Om slirskydd, band eller markberedningsaggregatet skavt igenom barken och in i veden så undrar jag om man kan garantera att bark och ved är fria från kol, sot, sten, grus och metall (vilket är grundkrav för sågbara barrsortiment enl. Södras prislistor)?

Fullt värde för 5,5 m lång klass 1 stock för samma toppdiameter under bark som träden har i brösthöjdsdiameter på bark (klava de skadade träden) + en ersättning i kr/m3fub för samliga fröträds bedömda volym i ersättning för fördyrad avverkning (hämta träd då och då som blåser ner) skulle kännas rimlig enligt min mening.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684733 Några tallar måste nog lumpas en bit annars blir det nog vrak.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Mellberg  
#684747 Har ni helt glömt den biologiska mångfalden. Skall inga hänsynsträd alls lämnas. De svårast sargade måste väl duga till detta.

Bara en undran, hur många träd rör det sig om totalt? TS angav var fjärde, femte fröträd, men är arealen bara 2,5 ha kan det inte vara så många träd trots allt.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684750 Tät fröträdsställning 100/ha x2.5= 250/4= 63 st
Låg bonitet 50/ha x2.5 =125/5= 25st

Är det lite? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Mellberg  
#684753 Kanske där det blev lite fel från början. I stort sett omöjligt att markbereda om man har 100 tallar kvar. Som alla förstår är det inte så enkelt detta. Någon nämnde att ha minst 5 meter till ett fröträd.

Hur det är i detta fallet vet vi inte, vore kanske bättre med en grävmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

ThOnOr  
#684764 På just detta hygge så är det nog runt 25-30 träd som är luggade. Ska som sagt försöka hinna med att kolla över de andra områden som de markberedde åt mig men där är de inte lika tätt med fröträd. Förstår givetvis att det är lite mera bök att markbereda då det är fröträd kvar, men klarar man inte av att utföra markberedning om det står frötallar kvar så får man tacka nej till arbetet. Hade i efterhand blivit mycket bättre gjort om jag hade gjort det med grävmaskin själv. Det lustiga är att jag har lyckats skörda och skota allting utan att skada några träd, då måste man även kunna styra undan en markberedare i mitt tycke.

Vi ska ha i åtanke att entreprenören inte besiktigat arbetet själva ännu och vi får se vad vi kommer fram till och hoppas de är tillmötesgående mot mina krav.

Frågan om hänsynsträd/evighetsträd är helt irrelevant. Detta handlar om en klåpare till maskinförare som måste stoppas innan fler skogsägare får lika tråkiga överraskningar när man går i sin skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

bgl  
#684772 Jag har inte läst i denna tråd förrän nu, men drar mig till minnes en händelse i slutet av 90-talet.
Jag skotade efter en skördare som högg fröträd. På ett ställe skulle vi hugga flera fröträd på ett senare hygge, dom var kraftigt skadade av banden på en markberedare som gjort ett dåligt val och försökt köra i snedlut. Inga specialsortiment men grövre rotstockar skulle sorteras ut. När timmerbilen kom med det första lasset rotstockar till sågen blev det mätvägran. Truckföraren fick syn på någon med skada vid avlastning, ropade in till sågen och någon chef kom ut och sa nej tack, för stor risk för jord och grus i skrapskadan för att bandsågsbanden tål det. Vad som hände sen minns jag inte idag.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684779
Mellberg skrev:Har ni helt glömt den biologiska mångfalden. Skall inga hänsynsträd alls lämnas. De svårast sargade måste väl duga till detta.

Bara en undran, hur många träd rör det sig om totalt? TS angav var fjärde, femte fröträd, men är arealen bara 2,5 ha kan det inte vara så många träd trots allt.

Märkligt resonemang. Om jag lämnar ett hänsynsträd så brukar jag inte köra på det först.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684791 Visst kan man lämna dessa som naturhänsyn.
Men då ska väl också ersättning ges för att behöva lämna mer än vad man behöver..
Dessa stockar riskerar ju att bli värdelösa om de står länge..

Har inte för mig att man behöver lämna många träd per ha... 2 kanske?...
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 07 dec 2020, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684794 10 om du är certifierad har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684797 Okej 10 st per ha säger vi..
Om man lämnar 10 st per ha och dessa blåser ner pga avskurna rötter förstör återväxten, då är det dubbel förlust..
En sak är det med friska träd som verkligen står stadigt... Men jag är allmänt emot evighetsträd..
De brukar komma ner när man minst anar det..
Kanske över en om man har otur...

Skitsamma, 10 st per ha bör räcka ändå med den där beredningen för att få upp Tallskog igen..
Annars får entreprenören betala plantor och plantörer, för det är på dennes ansvar detta..

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684926 Min erfarenhet är att frötallar blåser ner förr eller senare.
Ska man lämna frötall ska de vara korta och några få som kan ligga kvar när de ramlat.
Senaste hygget har mycket självsådd tall utan frötallar men marberett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).