Skogsmiljö och Trädlära

Skador på frötallar efter markberedning

87 inlägg 13897 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

tallen100  
#684532 Ser ju rent bedrövligt ut, hur kan någon försvara det där 😮

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684564 Men detta är egentligen enkelt.
Entreprenören har en ansvarsförsäkring, den får ta detta och entreprenören får betala självrisken.
Virkesbolaget får ett sämre anseende så länge man inte blandar sig i frågan och löser det på bästa sätt.

sedan hur man väljer att kompensera skogsägaren är valfritt mellan skogsägaren och skogsbolaget.
men det enda en rejäl markberedning ger är lövuppslag i förbannelse och inga överlevande tallar utan ytterligare insatser som kostar pengar..

Det finns försäkringar åt detta så det är ingen annan än just skogsägaren som förlorar pengar på detta, kom ihåg det.
Entreprenören tar självrisken som ett undkommande av större belopp, kan få ta hela summan, och entreprenören betala bolaget, men det har de råd med.
Skillnaden emellan klass 1 och klass 4 blir ganska stor, så det finns ingen tid att förlora.
Ner med träden och kräv rejält betalt för dessa.
Betalningen för jobbet kan bolaget glömma, den får entreprenören stå för pga dålig kvalitet på jobbet.
eller åtminstonde en reducering med ca 50-60% av totalkostnaden.
Och det är endast om skogsägaren är snäll, annars så bestrider man kostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684567
vinterrojarn skrev:det enda en rejäl markberedning ger är lövuppslag i förbannelse och inga överlevande tallar utan ytterligare insatser som kostar pengar..

Om du ska lyckas med naturlig föryngring av tall på frisk mark så måste du markbereda. På lavhed behövs det inte men på den typ av mark som syns på bilden så krävs markberedning. Om markberedningen görs vid rätt tid, dvs precis före fröfallet ett bra kottår, så ger det normalt ett bra uppslag av tallplantor. Sen måste fröträden bort ganska snabbt, så fort plantorna kommit upp 2-3 decimeter.
Lövuppslag? Ja, om det är en mark där löv föryngrar sig bra på kal mark så får du normalt det även om du inte markbereder. Men markberedningen gör att du får upp en bra tallföryngring också, och det får du sällan utan markberedning.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Ove Lindberg  
#684590 Vad är lavhed?
Mvh Ove Lindberg

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

halvproffs  
#684595
Ove Lindberg skrev:Vad är lavhed?
Mvh Ove Lindberg

Tallhed. Mycket mager mark där det växer mest lav på markvegetationen. Typ T18.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Ove Lindberg  
#684597 Fortfarande inte svar på lavhed.
Mvh Ove Lindberg

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

tallen100  
#684598 Du fick väl nyss svar..

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Ove Lindberg  
#684604 Du kanske kan söka på lavhed och förklara.
Jag tror att jag eventuellt kan se hur en T18 ut i praktiken. Men aldrig hört talas om lavhed.
Mvh Ove Lindberg

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

tallen100  
#684612 Det behövs inte för det har ju halvproffs nyss förkarat.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Williamm  
#684653 Jag har uppfattat det som att: Lavhed betyder samma som talhed.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684660
1607280768_9e0ec234-7cbd-4a5c-804e-14135abdbf14.jpeg

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

ThOnOr  
#684678 Såhär ligger det till:

Skogen skadades svårt i stormen Alfrida. Jag lejde in en skördare som fick städa eftersom det bitvis var grov skog. Skördaren plockade mest vindfällen och småstädade. Skotade virket själv. Tiden gick och sen började det bli dags för markberedning, men satan det står ju skog kvar... Har egen skördare så började göra det till ett hygge istället för ett bestånd med sönderblåsta "korridorer". Jag formade "hygget" på 2,5 hektar efter hur jag vill ha min skog och högg bort alla tallar med dubbeltoppar och liknande för att försöka undvika stormfällning och tanken med fröträden var just att de ska fröa av sig men att efter ~10 år plocka bort merparten av frötallarna. Jag vill ju inte gå upp nu och hugga bort alla skadade fröträd för att en inkompetent dåre inte kan utföra ett arbete korrekt.

Firman som markberedde ringde upp mig och pratade nåt om att det stod inget i direktivet om fröträd och det är förvisso sant men detta är inte okej att detta skett. Företaget har dock ej varit ut och sett eländet själva. Dessutom skadades en fornlämning i samband med att den icke svensktalade killen markberedde här. Han har också mejt ner ett helt fröträd. Markberett på hällmark och sist men inte minst markberett sönder rötter på nästan varenda fröträd. 5 träd blåste omkull i första vindarna men hade skördaren stående intill så har redan huggit upp de vindfällda tallarna och kört ut dem till den befintliga vältan.

Det jag faktiskt inte förstår är att nån överhuvudtaget ens försöker försvara ett sånt undermåligt arbete, maskinföraren borde få sparken utan vidare. Skulle jag utföra liknande då jag skördar eller skotar åt andra så skulle jag inte krävt en krona betalt av kunden. Att ett par träd kanske får skador på sig tycker jag är helt okej men detta är bara för mycket. Entreprenören har dessutom markberett på fler hyggen åt mig men där finns inte lika mycket frötallar men ska försöka hinna upp och kolla på objekten.

Jag känner att rotstockarna är förstörda och blir vrakade eller nedklassade den dagen fröträden plockas ner, samtidigt vill jag ju låta de stå kvar och fröa av sig, så som tanken var då jag lämnade dem. Men nån måste ju kunna ge ett hum mellan tummen och pekfinger vad jag kan kräva per skadat träd. Givetvis ska det vara mer än virkesvärdet, då man vill ha plåster på såren och för allt strul detta har skapat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684686 Ska det verkligen spela sådan roll om fröträd står där eller ej...
Är man så orolig så ringer man väl och frågar..
Är det en direkt affär med entreprenör eller går det genom bolag?
för går det genom bolag så brukar dessa vara ut och planera inför entreprenör..
även entreprenören själv bör kolla på sina objekt innan man börjar köra..

ja vad kan rotstockarna vara värda...
det finns nog någon annan som kan svara på det...

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684693 Här får du Mellanskogs lista i Uppland. Det skiljer ju mellan 315-400 kr i diameterklasserna 24-30. Efter 30 så är det samma pris. Nu har jag räknat på klass1 och klass4. Alla rotstockar kanske inte klassas som 1or, men vill bolaget göra rätt för sig så är det ju en början iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).