Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80351 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51537 Micke V: Det har jag gjort ända sedan jag började bygga mina egna hjul. Dock har det då rört sig om dubbelsidigt verkande ekertensiometrar, vars avlästa värde vid en given ekerspänning beror på ekerns tjocklek (med ev. smuts eller skador),. Nu slipper jag den variabeln.

Bättre mäta och veta ekerspänningen än att stå och gissa den.
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#51541 Ahh, ja jag tror du får lika bra resultat med en "enkel" också, så de blir nog finfina hjul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51671
Mickev skrev:Ahh, ja jag tror du får lika bra resultat med en "enkel" också, så de blir nog finfina hjul.


Avser du "enkel" som enkelsidigt verkande ekertensiometer, så ger de bättre resultat än dubbelsidigt verkande ekertensiometrar, just för att de bara verkar på en sida av ekern. Därigenom undviks problemen med olika ekertjocklekar. Dessutom kan de enkelsidigt verkande ekertensiometrarna nollas, så att man undviker alla problem med smutsiga ekar, ojämnheter m.m. Detta är dessvärre omöjligt med dagens dubbelsidigt verkande ekertensiometrar (som i en del fall är väl så dyra som den enkelsidigt verkande ekertensiometern från FSA).

Avser du "enkel" som enkla (och billigare) ekertensiometrar (Park Tool och Wheelsmith), så ger de inte lika bra upplösning som de dyrare ekertensiometrarna (med klocka). Detta gäller i synnerhet när ekerspänningen överstiger 1000 N. Däremot ger de billigare ekertensiometrarna många gånger tillräckligt bra hjul, då man lätt kan se om ekrarna är spända till ca 500 N eller 1000 N.

Mer info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb ... meter.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#51705 Monstern är nu nästan monterad, behöver beställa ett nytt styrlager. Det skall jag göra i veckan, det blir ett race face diabolus. Märkte dock att mitt bromsok inte passar på monstern utan behöver en adapter, men med ett par nya bultar och muttrar så fixade jag det utan att behöva beställa ngt annat. Skall se om jag kan hitta på ngn bättre eller snyggare lösning. Skall slänga upp bild. De är tagna skall bara transportera dem från telefon till datorn.

Pris på shivern har jag inte funderat på ännu men kom med ett litet bud om du är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#58908 Nu har det varit dött här ett tag trots att våren spirar i luften och cyklisterna ploppar upp likt svampar i skogen.
Jag säger väl lite kort att vi öppnar Bike Parken här i stan snart och redan om en vecka kör vi vårat första race för i år, alla är välkomna!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68328 Jag testade att montera röjsågen i mitt mekställ (Park Tool Race Stand). Det gick förvånansvärt fint att fila och serva röjsågen i detta mekställ, även om mekstället flexade något vid filningen. Ett verkstadsställ borde vara ännu stabilare.

Då ett fint cykelmekställ också kan användas för service av röjsågar, så borde det väl därmed bli avdragsgillt? :)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#68332 juppp.. det borde det bli.

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#68381 Ska du ha ett stadigt ställ ska du bara köpa själva cykelhållaren och sedan gör du eget ställ för den i "överdimentionerat", det är så många verkstäder gör om dom vill ha stadigare ställ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68393 Jo, ett stadigare mekställ får det väl bli med tiden. Det viktigaste nu var att kolla så att mekstället även funkar vid röjsågsservice. vilket den alltså gör. :smile:

F.ö. kan jag inte nog betona vikten av att mekstället har en ordentlig bricka för skruvar och dylikt. Jag har låtit göra en bricka till mitt mekställ.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#68477 Alltid bra å ha mångsidiga mekställ ;)

Själv väntar jag på att ekonomin ska tillåta ett inköp av mekställ. Hade ett mekställ tidigare men då den inte passade till den nya cykeln så såldes den till bättre behövande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68735 Håhå!!

Äntligen hittade man denna tråden!
Visste ju sen tidigare att det fanns cykelgalningar här. Hittade öviks Micke när vi diskuterade flak till 4-hjulingar!

Är själv aktiv motionscyklist som kört lite vättern.

Åker såklart Amerikanskt:



Med såna här hjul ^:)^ :-c



De är sagolika kan jag lova!!! Lätta och snabba med ett grymt ax!!

Cheers cykelvänner!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#68787 Hehe, ja välkommen in i värmen här :)

Jajust, du är en såndär "cykla fort cyklist" ;) Själv försöker jag undvika asfalt... den är så hård att krasha på, tacka vet jag sten och träd ;)

Ser fint ut dedär att åka på vägen med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78491 Nu har jag överlevt länge nog, nu är det dags att börja leva också - vilket sker bäst på en MTB i sitt rätta element. Således är jag på jakt efter en ny CC-ram istället för min gamla ParkPre titanram, som har två rejäla sprickor i sadelröret i höjd med toppröret.

Vad tror ni om en Scott Scale 40 ram?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148727 Det visade sig vara lång leveranstid på Scotten, varför det istället blev en KHS Alulite 4000 till ett bra pris.

Nu håller jag på att steg för steg konvertera farsans gamla treväxlade Tunturi Prego till en modern citybike i mitt tycke och smak. Det första steget var att byta ut måsvingestyret, befintlig styrstam, pedaler, sadel och 300 mm sadelstolpe mot ett mtb-styre med barends, 150 mm lång styrstam, spd-pedaler, ny sadel och 400 mm lång sadelstolpe. Cykeln svarade utmärkt på dessa förändringar, varför det blev läge för steg nr 2.

Detta steg var att byta ut den krockskadade framgaffeln (som omöjliggjorde svängningar med pedaler i läge 9-3), samt sätta dit ett betydligt vassare nav än original 3-växlad med fotbroms. Efter lite dividerande, så föll valet på Nuvinci N360 CVT http://www.fallbrooktech.com/08_bicycle_n360.asp med Shimano rullbroms. Bakhjulet byggde jag givetvis självt.

Framgaffeln var ju enkelt fixat, men baknavet med rullbromsen krävde faktiskt en ormsvetsning av baktriangeln innan det funkade. Sedan var ju växlingsmonteringen lite komplicerad, men det löste sig till slut. Ny drivlina fick det bli. Resultatet verkar dock bli bra och jag gillar skarpt Nuvinci-navets steglösa växling, vars växelomfång motsvarar ungefär utväxlingen 46-36-26/12-25 som jag har på flera cyklar.

Det tredje steget är ett nytt framhjul, med fälg och rullbroms, samt en ny cykeldator, nya handtag och en ny bakre pakethållare, vilket förhoppningsvis klaras av under nästa vecka.

Slutligen blir det också en ny framlampa av typen Ledx Cobra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199886 Dags att pimpa upp tråden med lite skogligt cykelmaterial: :ugeek:




Mer info finns en bit ner på http://wheelfanatyk.blogspot.se/ samt http://www.cerchiinlegnoghisallo.com/homeeng.php
T.o.m. en svensk generalagent http://bavabici.com/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).